دلار کانال عوض کرد. مرز مقاومتی دلار شکسته شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1525

دلار کانال عوض کرد. مرز مقاومتی دلار شکسته شد

در حالی دیروز قیمت دلار یک کانال بالا رفت که مدتی تلاش می‌کرا از این سد مقاومتی عبور کند، اما نمی‌توانست. قیمت دلار دیروز در بازار تهران یک کانال بالا رفت؛ اتفاقی که فعالان بازار به آن، عبور از هسته سخت قیمت دلار نام دادند. به این شکل، دلار بعد از مدت‌ها در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گرفت.

این در شرایطی است که روز گذشته محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی تفصیلی، بار دیگر بازار آزاد را بازار غیررسمی عنوان کرده و به این بازار تاخته بود.

در بخشی از این گفت‌وگو فرزین به نوسانات نرخ ارز اشاره کرده و گفته است که برای خروج از چرخه تورم آن را محدود می‌کنیم. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند کنترل دستوری قیمت ارز صرفا برای مهار تورم کافی نیست و ما معمولا عوامل ایجاد تورم در زمان رکود را مهار نمی‌کنیم.

در این میان، کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که اخباری چون پول های بلوکه شده و خبردرمانی‌ها دیگر اثری روی بازار ارز ندارد.

براساس گفته معاون اسبق بانک مرکزی، تجربه نشان داد اقتصاد ایران اصلا با دلار بالاتر از ۵۰ هزار تومان و … تطبیق ندارد، با آن نرخ دلار کسی قدرت خرید چیزی را در اقتصاد ایران دارا نیست و در نتیجه رکود بر بازارها حاکم می‌شود.

سید کمال سید علی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ارز در شرایط کنونی واقعی است یا خیر؟ عنوان کرده؛ هر قیمتی که در بازار معامله بر مبنای آن صورت می‌گیرد، واقعی است. همین حالا نیز نرخ ارز به نظر من واقعی است چرا که اتفاقات اخیر در کاهش بهای ارز موثر بوده است.

وی در توضیح این مطلب افزوده، گذشته از اخباری که در خصوص مذاکرات منتشر شده است و آزادسازی منابع ایران در عراق با چراغ سبز آمریکا، شاهد این موضوع هستیم که صادرات نفتی ایران افزایش یافته و فکر کنم روزانه بین یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از کشور صادر می‌شود.

معاون اسبق بانک مرکزی عنوان کرده؛ حتی اگر ۲۰ درصد تخفیف نیز در فروش نفت داشته باشیم، باز هم درآمد نفتی قابل ملاحظه است. در کنار این‌ها درآمد صادرات غیرنفتی ایران نیز چیزی در حدود ۴۰ میلیارد دلار است و با توجه به کاهش شدید تقاضا و مهار آن در همه بخش‌ها قیمت در مقطع کنونی نباید بیش از این باشد.

وی به این نکته اشاره کرد که مساله کشش قیمتی نیز باید مد نظر قرار گیرد و گفت: این طور نیست که مدام قیمت ارز افزایش یابد و اتفاقی در اقتصاد نیفتد. تجربه نشان داد اقتصاد ایران اصلا با دلار بالاتر از ۵۰ هزار تومان و … تطبیق ندارد، با آن نرخ دلار کسی قدرت خرید چیزی را در اقتصاد ایران دارا نیست و در نتیجه رکود بر بازارها حاکم می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 136
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,046
  • ماه: 7,684
  • سال: 25,248