در روزهای گذشته، در منطقه گردشگری دلفارد جیرفت، افرادی برای دسترسی به کندوی عسل در چنار قدیمی با اره برقی آن را قطع کردند. وسوسه عسل چنار 200 ساله را زمین‌گیر کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1529

در روزهای گذشته، در منطقه گردشگری دلفارد جیرفت، افرادی برای دسترسی به کندوی عسل در چنار قدیمی با اره برقی آن را  قطع کردند. وسوسه عسل چنار 200 ساله را زمین‌گیر کرد

گزارش | کاغذ‌وطن

 رئیس حوزه قضایی بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت: رسیدگی به موضوع در دستور کارقرار گرفت و تعدادی از مسئولان محلی به دستگاه قضایی احضار شدند.

درختان قدیمی که بعضاً سن و سال آنها خبر از گذران تاریخ چند صد ساله می‌دهد میراث طبیعی و زنده محسوب می‌شوند. این درختان یکی از نقاط اشتراک دوستداران میراث و محیط‌زیست است که می‌توان این آثار را میراث باستانی و زنده نامید.

قطع درخت چناری که می‌گویند ۲۰۰ سال سن داشته در یکی از روستاهای منطقه خوش‌آب‌وهوای دَلفارد شهرستان جیرفت آن هم برای دسترسی به کندوی عسل بسیاری از فعالان و دوستداران محیط‌زیست و میراث را برآشفته است. چطور ممکن است در مسیری پررفت‌وآمد و گردشگری آن هم درختی که دارای پلاک ثبتی و شناسنامه گویا است، به این راحتی با اره‌برقی بر زمین انداخته شود و آب هم از آب تکان نخورد. 

درختی عظیم قد بر آسمان برافراشته و از پس سال‌ها به زمان کنونی رسیده است، نه بیماری و آفت زورش به آن رسیده و نه طوفان و رعد و برقی خمش آورده است، حالا کمرش به دست انسان و به‌حکم اره‌برقی می‌شکند.

آن‌طور که ایرنا نقل می کند، قطع این درخت در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی منطقه ناراحتی بسیاری ایجاد کرده و باورش هم سخت است که کسی به جان یک درخت کهن‌سال بیفتد که حق آب‌وگل در کنار رودخانه دارد و در دل خود میزبان زنبورهای عسل شده و ریشه‌هایش خاک را مستحکم کرده و برگ‌هایش نیز سایه رهگذران را و اکسیژنش موجودات زنده را مورد بذل قرار می‌دهد. 

دهیار باید پاسخگو باشد 

بخشدار ساردوئیه شهرستان جیرفت، دهیار را مسئول می‌داند و تأکید می‌کند باید پاسخگوی اتفاق باشد؛ عباسعلی مسلمی گفت: قطع درخت مساوی با قتل یک انسان است. 

او افزود: جای درد دارد انسان‌هایی کوردل درختی با این قدمت که در تأمین اکسیژن و زیبایی نقش دارد را قطع کنند. مسلمی با تأکید بر اینکه پیگیری می‌کنیم افرادی که این تخلف را انجام دادند به سزای عمل خود برسند ادامه داد: در حال بررسی انگیزه این کار هستیم که البته با هر انگیزه‌ای که باشد بسیار کار شیطنت‌آمیز و ضد منافع عمومی محسوب می‌شود. 

او یادآور شد: این درخت بیش از ۲۰۰ سال عمر داشت و توسط منابع طبیعی پلاک‌گذاری شده بود. دهیار: شخصاً تا نتیجه نهایی پیگیرم حسین ناصری دهیار روستای کرا نیز گفت: به دوستداران طبیعت اطمینان خاطر داده می‌شود پیگیر فرایند قضایی موضوع تا شناسایی عاملان، دستگیری و رسیدن به سزای اعمالشان خواهم بود و بی شک حفاظت از انفال وظیفه همگانی و انسانی همه ماست. این در حالی است که رئیس حوزه قضایی بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت نیز  در خبری از احضار تعدادی از مسئولان محلی به دستگاه قضایی در زمینه قطع درخت کهن‌سال در منطقه گردشگری دلفارد شهرستان جیرفت خبر داد.

 احضار تعدادی از مسئولان محلی 

احمدرضا عظیم‌نسب، رئیس حوزه قضایی بخش ساردوییه شهرستان جیرفت از احضار تعدادی از مسئولان محلی به دستگاه قضایی دررابطه‌با قطع درخت کهن‌سال در منطقه گردشگری دلفارد شهرستان جیرفت خبر داد. 

عظیم نسب دراین‌رابطه اظهار کرد: پس از کسب گزارشی مبنی بر قطع یک درخت کهن‌سال با قدمت بیش از ۲۰۰ساله در منطقه گردشگری دلفارد جیرفت بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت.

 او با اشاره به اینکه دراین‌رابطه پرونده قضایی تشکیل و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است، افزود: دستگاه قضایی بدون اغماض با عاملین تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست خصوصاً موضوع این پرونده برخورد خواهد کرد.

 این مقام قضایی با اشاره به بحث ضابطه‌مند بودن قطع حتی یک درخت، اضافه کرد: حق بر محیط‌زیست سالم از جمله حقوق بشری است که در اسناد بین‌المللی از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی و مواد ۱۱ و ۱۲ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موردتوجه قرار گرفته و اهمیت آن قابل‌استنباط است. او ادامه داد: در همین رابطه قطع درختان بنا بر هر ضرورتی تنها در قالب طرح در کمیسیون خاص ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز ممکن خواهد بود و بنابراین قطع بدون ضابطه از سوی هر شخص حقوقی یا شخص حقیقی مصداق تخریب محیط‌زیست و جرم است.

 پلاک‌کوبی درختان برای حفظ و شناسایی

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این باره به کاغذ وطن گفت: اداره منابع طبیعی درختانی را که گونه‌های منحصربه‌فردی هستند و در مکان‌هایی که امکان قطع‌شدن و یا آسیب‌زدن به آنها می‌رود قرار گرفته‌اند را شناسایی و این درختان را پلاک‌گذاری می‌کند.

 رضا سنجری افزود: ابتدا در دهه هفتاد یک مرحله پلاک‌گذاری انجام گرفت و بعد از آن به دلیل مخدوش‌شدن و ازبین‌رفتن تعدادی از پلاک‌ها این عملیات پلاک‌کوبی در سال ۹۴ مجدد انجام گرفت.

 او در رابطه درخت چنار مذکور اظهار کرد: درختان حاشیه مسیر آبشار دلفارد هم به دلیل اینکه در مسیر پر تردد قرار گرفته‌اند، و برای آگاهی مردم و گردشگران نه‌تنها درختان غیر مثمر قدیمی که حتی درختان گردوی قدیمی موجود در بستر رودخانه را هم پلاک‌گذاری و شناسنامه‌دار کردیم.

 او ادامه داد: متأسفانه درخت چنار پلاک‌گذاری شده باهدف دستیابی به کندوی عسل قطع شده و این جرم محسوب می‌شود.

 بی‌توجهی به وجود درخت

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیان داشت: به محضی اینکه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش این مورد را دریافت کرده و با رصد دوربین و پرس جوی عشایر محلی ساکن در منطقه برای شناسایی فرد یا افراد خاطی اقدامات لازم را انجام داده است.

 رضا سنجری افزود: متأسفانه در جنوب کرمان و یا در شهرهای جنوب کشور که با فرسایش بادی روبرو هستیم و اهمیت وجود درخت صدچندان می‌شود بعضاً با این مشکل روبرو هستیم که حتی به درختان قدیمی و نایابی مثل انجیر معابد و به‌راحتی تعرض می‌شود و قطع می‌شوند.

 او با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی به مردم از سوی رسانه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط گفت: همه با هم باید در این موارد اطلاع‌رسانی کنیم، درحالی‌که ما در جنوب با پدیده ریزگردها روبرو هستیم و وجود این درختان از اهمیت زیادی برخوردار هستند و این طور که پیش می‌رود تا چهار یا پنج سال آینده درختی در جنوب نمی‌ماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :