پسته هم به لیست کالاهای قاچاق اضافه شد. محمد صالحی، عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران: ۴۰هزار تن پسته سال قبل در در انبارها ماند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1533

پسته هم به لیست کالاهای قاچاق اضافه شد. محمد صالحی، عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران: ۴۰هزار تن پسته سال قبل در در انبارها ماند 
گزارش| مرضیه‌قاضی‌زاده
۴۰ هزار تن پسته سال قبل در انبارها مانده. این آمار را محمد صالحی، عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران در حالی اعلام می‌کند که میزان تولید پسته ایران در سال ۱۴۰۱ برابر ۱۰۶ تن بوده است. بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد که صادرات پسته نسبت به سال گذشته ۵۶درصد کاهش داشته است. کاهشی که صالحی علتش را پیمان سپاری ارزی اعلام می‌کند و نسبت به افزایش قاچاق پسته در سال جاری هشدار می‌دهد.
تولید پسته در جهان رکورد شکسته. پیش‌بنی شده که حجم پسته تولیدی به یک میلیون و ۲۰۰هزارتن برسد. حجم تولید پسته در شرایطی بالا رفته که ایران در صادرات پسته سال گذشته خود هم مانده.  براساس گزارش کمیته باغبانی انجمن پسته ایران  ۱۰۶‌هزار تن پسته خشک در سال‌۱۴۰۱ در کشور تولید شده‌است که در مقایسه با تولید سال‌گذشته ۳۰‌درصد کاهش میزان محصول را نشان می‌دهد. با این حال همین ۱۰۶ هزار تن هم صادر نشده است.
بر اساس آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته تنها ۵۶ هزار و ۲۹۸ تن پسته و مغز پسته به ۵۷ کشور مختلف صادر شده است . صالحی ، عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران به «کاغذ وطن» می‌گوید قریب به ۴۰ هزار تن پسته در انبارها مانده است. ایران درحالی نتوانسته محصول سال قبل خود را صادر کند که طبق پیش‌بینی‌ها میزان تولید پسته امسال تقریبا ۲ برابر پارسال است.
صالحی با بیان اینکه در سال جاری با این حجم بالای پسته نمی‌توانیم صادرات را انجام دهیم، گفت: ما امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید پسته داریم که ظاهرا بی‌سابقه است، با این حجم پسته‌ای که هست، پسته خود ما هم زیاد است و باید بتوانیم با این کشورها رقابت کنیم، کشورهایی که تجارش با قیمت نرخ ارز واقعی  تجارت می‌کنند و فرضا در مورد ترکیه، تجار قیمت لیر روز را می‌گیرند نه مثل تجار ما که بایستی با نرخ ارز نیمایی دلار شان را تحویل دهند.

عضو هیات مدیره انجمن پسته با اشاره به مشکلات رفع تعهد ارزی و افزایش تولید پسته در جهان نسبت به افزایش قاچاق در کشور هشدار داد. او در این رابطه گفت: من فکر می‌کنم که میزان قاچاق پسته در سال جاری بیشتر خواهد شد چرا که شابد در ۲ سال گذشته به جهت تولید کمتر پسته، پسته کمتری قاچاق میشد ولی امسال با توجه به حجم بالا و نرخ نیمایی بازگشت احتمالا آمار قاچاق بیشتر خواهد بود . 

پیش‌تر ذبیح‌اله اعظمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز نسبت به عوارض گمرکی و موانع، انتقاد کرده و گفته بود که این موانع  بازرگان پسته را به سمت قاچاق کشانده است. اعظمی ۷ اردیبهشت در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق کرمان از گفته بود: صادرات پسته و محصولات جالیزی کرمان به نام کشورهای دیگر صادر می‌شود .  اعظمی علت صادرات محصول پسته ایران به صورت قاچاق از ترکیه را عوارض بالای گمرکی و موانع کشور اعلام کرده بود. 

صالحی در خصوص برنامه انجمن پسته برای سامان دادن به وضعیت صادرات پست، می‌گوید: ما فقط می‌توانیم مذاکره کنیم. به زودی ستاد عالی پسته با پیگیری استاندار در کرمان برگزار می‌شود و سعی می‌کنیم تا در این راستا این موانع و مشکلات را با مذاکره مرتفع کنیم. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 80
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,990
  • ماه: 7,628
  • سال: 25,192