سهم هزینه‌‌های شادی از سبد مصرفی به نصف رسید. سهم مسکن در سبد خانوارها سنگین‌تر شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1628

سهم هزینه‌‌های شادی از سبد مصرفی به نصف رسید. سهم مسکن در سبد خانوارها سنگین‌تر شد
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
تورم و وزنه سنگین مسکن از سبد مصرفی خانوار شهری سهم بهداشت و درمان را کاهش داده. سال گذشته ۹.۱درصد از هزینه خانوار صرف هزینه‌های بهداشتی و درمان شد. این سهم در کل ۶ سال گذشته از ۹۶ به این سمت کمترین بوده است. سهم پوشاک و کفش هم از ۴درصد در سال ۹۶ به ۳.۶درصد در سال گذشته و بخش تفریح، سرگرمی و خدمات از ۲.۹ به ۱.۶ رسیده است.
سهم مسکن از سبد هزینه خانوار کشور سنگین‌تر شده. از ۳۳ درصد سال ۹۶ به ۳۸درصد در سال گذشته رسیده. بیشترین رشد بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ رخ‌داده. سهم مسکن از کل هزینه خانوار شهری کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶درصد بود، حتی این درصد یک واحد نسبت به سال ۹۹( ۳۶) کاهش‌یافته بود؛ اما به یکباره و در زمان دولت رئیسی که اولین شعارش تأمین مسکن بود به ۳۸درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. وزنه سنگین مسکن در سبد هزینه خانوار در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که کماکان نه طرح نهضت ملی مسکن و نه سیاست سقف گذاشتن برای اجاره‌بها نتوانسته است مانع از گرانی مسکن شود و وزنه تأمین مسکن از سبد هزینه خانوار بالاتر رفته است.
سنگینی مسکن عملاً از هزینه‌کرد برای سایر ارقام غیرخوراکی در سبد مصرفی خانوار زده است. در این بازه زمانی ۶ سال با هر بار افزایش قیمت مسکن و بالارفتن سهم این هزینه از سهم هزینه پوشاک و کفش، لوازم، اثاث و خدمات خانوار، تفریحات و سرگرمی و حتی از سهم هزینه بهداشت و درمان هم زده است.
به ترتیب سهم هزینه پوشاک و کفش از سبد هزینه خانوار از ۴درصد در سال ۹۶ به ۳.۶درصد، لوازم، اثاث و خدمات منزل از ۴درصد به ۳.۷درصد، تفریحات و سرگرمی از ۲.۹ به ۱.۶ درصد و هزینه بهداشت و درمان از ۱۰.۶ به ۹.۱درصد رسیده است.
سهم مسکن از سبد هزینه خانوار نه در خانوار شهری بلکه در خانوار روستایی هم افزایش‌یافته است. تا سال ۱۴۰۰ سهم هزینه تأمین مسکن در خانوار روستایی ۱۸.۵ درصد بود؛ اما در سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۱ درصد رسیده است. موضوعی که نه‌تنها در بخش شهر بلکه در بخش روستایی بر بی‌اثربودن سیاست‌های تأمین مسکن در دولت رئیسی صحه می‌گذارد. برخلاف خانوار شهری که بیش از ۶۰ درصد هزینه خانوار صرف تأمین کالاهای بادوام و خدمات می‌شود در بخش روستایی این سهم حدود ۵۱ درصد است. موضوع جالب آنکه علی‌رغم اینکه سهم هزینه تأمین مسکن در خانوار روستایی تقریباً ۵۰ درصد خانوار شهری است؛ اما خانوار روستایی کشور نیز از سهم هزینه تفریحات و سرگرمی‌اش در سبد مصرفی‌اش کاسته است. در سال‌های ۹۶ حدود ۳درصد از هزینه خانوار روستایی به تفریح و سرگرمی اختصاص داشت. سال ۹۷ هم این سهم به ۲.۷ درصد و سال ۹۸ به ۲.۲ درصد رسید. در واقع سال‌به‌سال سهم هزینه‌ای که صرف تفریح و سرگرمی شده در خانوار روستایی کمتر از سال گذشته‌اش بوده تا جایی که این سهم در سال ۹۹ به ۱.۷ درصد رسیده است و بعد از آن روی ۱.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 97
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,400
  • ماه: 7,853
  • سال: 26,272