رئیس اتاق کرمان: تمهیداتی برای سهولت صادرات پسته اندیشیده شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1538

رئیس اتاق کرمان: تمهیداتی برای سهولت صادرات پسته اندیشیده شود

رئیس اتاق کرمان گفت: «برای رفع مشکلات صادرات پسته به بازارهای هدف جهانی باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفت و تمهیداتی ویژه برای صادرات پسته امسال در نظر گرفت».

سید مهدی طبیب‌زاده افزود: «باید همۀ موارد ازجمله سلامت محصول، رعایت استانداردهای بین‌المللی و همچنین مباحث مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا صادرات پسته با مشکلات کمتری روبه‌رو شود».

او ادامه داد: «قوانین مختلف مربوط به تعهدات ارزی در چند سال اخیر موجب خروج صادرکنندگان بزرگ از عرصۀ صادرات شده و ورود افراد و کارت‌های بازرگانی جدید نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده و حساسیت‌ها برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان محصولات کشاورزی بیشتر شده است».

طبیب‌زاده در پیش جلسه ستاد عالی پسته اضافه کرد: «به نظر می‌رسد اجرای قوانین تعهد ارزی از سال 1397 تاکنون به جز کاهش صادرات و ضربه‌زدن به صادرکنندگان بزرگ دستاورد دیگری نداشته است که باید شیوه‌نامۀ مشخصی برای تعهدات ارزی پیشنهاد شود».

او افزود:«درآمد 3 تا 4 میلیارددلاری صادرات محصولات کشاورزی در مقابل 80 میلیارد دلار صادرات سایر کالاهای غیرنفتی کشور بسیار ناچیز است و می‌توان این بخش را از رفع تعهدات ارزی معاف کرد که امیدواریم این موضوع مجدداً پیگیری شود».

 رئیس اتاق کرمان همچنین با تأکید بر اینکه باید در تولید محصولات کشاورزی، مصرف آب و بهره‌وری اصلاحاتی انجام شود، خاطرنشان‌کرد:«تسهیلات کشاورزی برای تولیدکننده و صادرکننده از سوی بانک کشاورزی به‌عنوان بانک عامل در نظر گرفته شود».

 باید با تسهیل روند صادرات پسته به اقتصاد استان کمک کرد

 مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه تولید غذای سالم جزو معیارهای اصلی همۀ کشورهاست، گفت: «در بخش کشاورزی استان باتوجه‌به کم‌آبی، رویکرد توسعۀ کیفیت در نظر گرفته شده و اصلاح باغات درجه سه و چهار پسته در دستور کار قرار گرفته شده است».

داوود بیگلری افزود: «95 درصد کشاورزی استان ظرفیت بخش خصوصی است و پسته ایران را با کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند و… می‌شناسند که باید به این حوزه کمک کرد».

او با تأکید بر اینکه باید در ستاد عالی پسته موارد مختلف در حوزۀ تولید برای جلوگیری از آسیب به محصول سال آینده بررسی و تصمیم‌گیری شود، ادامه داد: «در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صادرات محصول پسته امسال است که باید بتوان آن‌ها را در بازارهای مختلف عرضه کرد».

 

بیگلری با تأکید بر اینکه صادرکننده را محدود و معذور نکنیم، بیان‌کرد: «باید با تسهیل روند صادرات، به باغداران، کشاورزان و صادرکنندگان و در مجموع بخش زیادی از اقتصاد استان کمک کرد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 170
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,839
  • ماه: 7,753
  • سال: 25,431