ریزش ۶۰۳ هزار نفر شاغلان بخش روستایی طی ۴ سال. بیشترین دو شغله‌های کشور در جوامع روستایی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1567

ریزش ۶۰۳ هزار نفر شاغلان بخش روستایی طی ۴ سال. بیشترین دو شغله‌های کشور در جوامع روستایی
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
جمعیت دو شغله‌‌های کشور رو به کاهش است. سال گذشته ۲۳ میلیون و ۷۱۶هزار نفر شاغل بودند که در این بین ۶۳۴ هزار نفر دو شغله بودند. بیشترین درصد دو شغله‌ها در جوامع روستایی است که درصدشان به ۶.۸ درصد می‌رسد. افرادی که بیشتر در بخش غیر رسمی فعالیت دارند و مجبورند غیر از کشاورزی فعالیت دیگری برای گذران زندگی داشته باشند.
تعداد شاغلان کل کشور در سال ۹۶ برابر با ۲۳ میلیون و ۳۷۹ هزار نفر بوده است. از این تعداد، ۱۷ میلیون نفر در مناطق شهری و ۶ میلیون و ۳۷۸ هزار نفر در مناطق روستایی مشغول به کار بوده‌اند. طی ۴ سال اما ۶۰۳ هزار نفر از این شاغلان بیکار شدند.
تعداد شاغلان کل کشور در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ میلیون و ۷۱۶ هزار نفر رسیده است. جمعیت شاغل در مناطق روستایی کمتر شده و به ۵ میلیون و ۷۷۵هزار نفر ریزش کرده است؛ در حالی که جمعیت شاغل در مناطق شهری با افزایش روبرو بوده است.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، بیشترین سهم «افراد چند شغله» از کل شاغلان کشور در سال‌های ۹۷ و۹۸ و کمترین سطح آن در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است. الگوی رفتاری که عینا در مناطق شهری و روستایی تکرار شده است.
طبق گزارش مرکز آمار، بالاترین سهم چندشغله‌ها در کل کشور ۳.۵ درصد و بالاترین سطح این شاخص در مناطق شهری ۱.۸ درصد بوده است، در حالی که مناطق روستایی سطوحی به مراتب بالاتر را تجربه کرده‌اند.
بالاترین سهم چند شغله‌های روستانشین در سال ۹۸ به ثبت رسیده که سطحی برابر با ۸.۳درصد دارد.این شاخص کمترین سطح خود را در سال گذشته تجربه کرده است. سهم چند شغله‌های روستانشین در سال ۱۴۰۱ معادل با ۶.۸ درصد برآورد شده که جمعیتی ۳۹۵ هزار نفری را شامل می‌شود.
علی‌رغم اینکه از سال ۹۶ به این سمت تعداد شاغلان بخش غیر رسمی روند کاهشی داشته است اما همچنان بیش از نیمی از شاغلان کشور در بخش غیررسمی کار می‌کنند. از جمعیت ۲۳ میلیون شاغل سال گذشته ۱۳میلیون و ۳۰۳ هزار نفر در بخش غیررسمی مشغول به فعالیت هستند . ۹ میلیون از این شاغلان غیررسمی برای بخش شهری هستند و ۴میلیون و ۲۰۰هزار نفر در بخش روستایی مشغول به کارند. از میان جمعیت ۹ میلیون نفر شاغلان بخش غیر رسمی شهری ۴میلیون و ۶۰۰ نفر در بخش خدمات، ۳میلیونو ۷۳۴هزار نفر در بخش صنعت و الباقی در بخش کشاورزی کار می‌کنند.
این چرخه در بخش روستایی کاملا برعکس است. طبق این گزارش اکثر شاغلان غیررسمی بخش روستایی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند با تعداد یک میلیون و ۹۳۵هزار نفر و بعد از آن هم بخش صنعت با تعداد یک میلیون و ۳۷۵هزار نفر و ۸۹۴هزار نفر هم در بخش خدمات. افرادی که در هیچ جایی ثبت نمی‌شوند و نه بیمه دارند و نه حداقل حقوق اداره کار را می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 97
  • امروز: 90
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,491
  • ماه: 7,901
  • سال: 25,934