احداث پل شرق به غرب شهر کرمان روی هوا. اتصال شرق به غرب شهر کرمان معطل مجوز دولت در تهران

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1576

احداث پل شرق به غرب شهر کرمان روی هوا. اتصال شرق به غرب شهر کرمان معطل مجوز دولت در تهران
گزارش | ایرنا
با وجود حل مشکلات شهرداری کرمان با محیط‌زیست و امضای تفاهم‌نامه برای در اختیار قراردادن بخشی از زمین‌های محیط‌زیست باهدف احداث پل شهدای خلبان در مسیر دسترسی شرق به غرب این شهر، هنوز مسئولان استان درگیر آزادسازی این زمین‌ها هستند، زیرا می‌گویند بر اساس قانون نیاز به تأیید هیئت دولت وجود دارد.
پل شهدای خلبان بخشی از پروژه مهم بزرگراه شهید سلیمانی است که از ۱۰ سال پیش تاکنون به‌عنوان مسیر دسترسی به‌موازات بلوار جمهوری اسلامی مطرح بوده و قرار است شرق و غرب شهر کرمان را به هم متصل و ترافیک سنگین این شهر را کم کند.
از سال ۹۹ تاکنون مسئولان شهر کرمان فاز نخست این پروژه بزرگ یعنی از پل کوثر تا پل شهدای خلبان را به طول سه کیلومتر در چند بخش پیگیری کردند و در نهایت خرداد امسال بخش نخست این فاز از تقاطع بلوار «عطا احمدی» به سمت بلوار «امام حسن (ع)» به بهره‌برداری رسید.
اما در ادامه اجرای فاز نخست بزرگراه شهید سلیمانی (از پل کوثر تا پل شهدای خلبان) موضوع تملک ۱۴ ملک دغدغه دیگر برنامه‌ریزان شهری بود؛ با تملک این ۱۴ ملک این بزرگراه به پل شهدای خلبان متصل و در نهایت حلقه مفقوده اتصال شهرک‌های «الغدیر» و «هوانیروز» به محدوده «کوثر» کامل می‌شود که ضمن تسهیل در دسترسی بخش‌های مهمی از شهر، ترافیک بلوار جمهوری که از خیابان‌های اصلی و مهم شهر نیز بین فرودگاه و میدان مرکزی شهر (آزادی) است، کاهش می‌دهد.
غیر از ضرورت تملک حدود ۱۴ قطعه زمین در مسیر اجرای فاز نخست بزرگراه شهید سلیمانی، طولانی‌شدن روند ساخت پل شهدای خلبان هم مشکلاتی ایجاد کرده است که این پل در زمین‌های اداره کل محیط‌زیست واقع شده و طی چندساله اخیر گشایشی در آن اتفاق نمی‌افتاد.
اما حال که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان طی ماه‌های اخیر تغییر کرده، نگاه‌ها نیز برای حل مشکلات استان و شهر با نگاهی فرابخشی در دستور کار این سازمان قرار گرفته و غیر از این پروژه، حتی قفل طرح‌های توسعه‌ای دیگر نیز از جمله بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در راین گشوده شده است.
سعید شعرباف شهردار کرمان هم خرداد امسال در نشستی که با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان، شهردار منطقه ۲ کرمان، مدیر واحد املاک شهرداری و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد بر لزوم تشکیل هیئت کارشناسی سه‌نفره، از نمایندگان اداره کل حفاظت محیط‌زیست، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری کرمان، برای محاسبه و قیمت‌گذاری زمین‌های متعلق به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در محدوده پل شهدای خلبان، تأکید کرد.
در جلسه شهردار با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مقرر شد طی یک ماه یعنی تا تیرماه امسال تفاهم‌نامه نهایی در خصوص واگذاری زمین متعلق به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به شهرداری امضا و این مسئله باهدف سرعت‌بخشی اجرای پل شهدای خلبان دراسرع‌وقت، حل‌وفصل شود.
در چند ماه گذشته طبق وعده مسئولان شهری کرمان، تفاهم‌نامه میان شهرداری و محیط‌زیست باهدف سرعت‌بخشی اجرای پُل شهدای خلبان انجام گرفت موضوعی که سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با اشاره به آن این اتفاق را مثبت و در راستای مأموریت‌های محیط زیستی این سازمان نیز برشمرد.
همه ظرفیت‌های مدیریت شهری پای‌کار است
شهردار کرمان توضیح داد: مدیریت شهری برای اینکه این کار باکیفیت انجام شود، تسویه مالی با پیمانکار (قرارگاه خاتم‌الانبیا) نیز به‌خوبی به سرانجام برسد و خللی در انجام کار ایجاد نشود، تمامی ردیف‌های بودجه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیاردریالی که برای تقاطع‌های غیرهمسطح سطح شهر در بودجه ۱۴۰۲ بود را نیز به پروژه پل شهدای خلبان اختصاص داد تا به‌جای شروع به احداث چند پروژه دیگر، فاز نخست این پروژه مهم کامل و افتتاح شود و بتوانیم این طرح نیمه‌تمام را تأمین اعتبار کنیم.
شهردار کرمان خاطرنشان کرد: افتتاح فاز نخست پروژه پل شهدای خلبان مستلزم حل مسئله محیط‌زیست و جابه‌جایی چند پست برق است که شرکت برق نیز البته برای این منظور قول‌های مساعد داده است.
او اظهار داشت: اتمام فاز نخست پل شهدای خلبان در صورت حل مشکلات مذکور و طبق قولی که قرارگاه خاتم داده، اگر مشکل دیگری در اجرای آن رخ ندهد، تا پایان امسال پیش‌بینی‌شده است.
شعرباف گفت: تصمیم‌گیری در مورد اجرای فاز دوم پل شهدای خلبان و تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد امسال انجام و در ابتدای سال بعد، پل شهدای خلبان، تقاطع شرف‌آباد یا هر ۲ پروژه را بعد از تأیید شورای شهر انجام خواهیم داد.
او با تأکید بر جدی بودن عزم مدیریت شهری برای اتمام این پروژه مهم خاطرنشان کرد: طبق توافق‌نامه محیط‌زیست با شهرداری، مجموعه شهرداری زمین معوض در قبال آزادسازی اراضی در مسیر طرح پل شهدای خلبان را به محیط‌زیست داده و به تعهدات خود عمل کرده است.
شهردار کرمان اظهار داشت: درخواست ما از محیط‌زیست کرمان و دیگر مسئولان متولی این است که پیگیری‌هابه‌منظورر دریافت مجوز کشوری برای آزادسازی زمین‌های در مسیر اجرای طرح پل شهدای خلبان سریع‌تر انجام شود یا تا زمانی که فرایندهای اداری طی می‌شود، سریع‌تر و خارج از بروکراسی اداری، اجازه تخریب داده شود.
آزادسازی زمین‌های محیط زیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: زمین‌های محیط‌زیست که در مسیر اجرای پل شهدای خلبان قرار دارد متعلق به دولت، سند به نام دولت و به نمایندگی از سازمان محیط‌زیست است.
سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی ادامه داد: قانون می‌گوید وقتی ملک دولتی در راستای طرحی می‌خواهد آزاد شود، بایستی در کمیسیون مستندسازی و تعیین بهره‌بردار اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی مصوب شود تا آزادسازی این ملک دولتی اتفاق بیفتد.
او ادامه داد: این طرح به تهران نیز ارسال شده تا در کمیسیون مستندسازی تهران نیز مطرح و مصوب شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان اشاره کرد: مطرح‌کردن آزادسازی زمین‌های محیط‌زیست در مسیر اجرای پُل شهدای خلبان در نوبت برای بررسی و تصویب در کمیسیون مستندسازی در تهران قرار دارد.
تصمیم‌گیری در خصوص ابنیه و اراضی دولت بر عهده هیات وزیران
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان گفت: تصمیم‌گیری در مورد بهره‌برداری یا واگذاری بهره‌برداری از اراضی متعلق به دولت بر اساس ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید در هیئت دولت انجام شود.
مجتبی نیک طبع ادامه داد: سالیان گذشته شهرداری پیگیر زمین‌های محیط‌زیست به‌منظور اجرای پل شهدای خلبان بود و چندین جلسه نیز در همین راستا برگزار شده بود.
وی ادامه داد: سالیان گذشته حتی به معاونت حقوقی دولت اعلام شده بود که با برگزاری جلساتی در استان موضوع زمین‌های معارض در مسیر اجرای پل شهدای خلبان حل‌وفصل شده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان افزود: معاونت حقوقی دولت نیز در جواب نامه استان که از استانداری به این معاونت ارسال شده بود، اعلام کرده بود هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام در خصوص ابنیه و اراضی دولت بر عهده هیئت وزیران بوده و از حیطه اختیارات استان خارج است.
او بیان کرد: طی سال‌های گذشته در یک مقطع نقشه‌های اجرایی پل شهدای خلبان تغییر کرد و قرار شد یک‌سری اصلاحات بر روی آن انجام شود.
نیک طبع اظهار داشت: بعد از اصلاحات بر روی نقشه اجرایی پل شهدای خلبان اعلام شد که به زمین‌های محیط‌زیست در مسیر اجرای این پُل نیاز نیست؛ زیرا نقشه‌ها تغییر کرده است.
او با اشاره به اینکه اخیراً دوباره نقشه‌های پل شهدای خلبان را عوض کردند، گفت: در نقشه اولیه این پُل یک هزار ۶۰۰ متر از اراضی محیط‌زیست در طرح قرار می‌گرفت؛ اما با تغییر نقشه‌ها گفته می‌شود که حدود ۶۰۰ متر از اراضی محیط‌زیست در این طرح قرار می‌گیرد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: از زمانی که بنده در خدمت‌رسانی به مردم کرمان در مجموعه محیط‌زیست کرمان مشغول به کار شده‌ام پیگیر معضلات شهری بوده‌ام و اعتقاد داریم حل مشکلات ترافیک و گره‌های ترافیکی، خود اقدامی زیست‌محیطی و در کاهش آلودگی ناشی از خودروها نیز مؤثر است.
محیط زیست کرمان: منتظر تصمیم هیات دولت هستیم
نیک طبع بیان کرد: هم اینک برای قراردادن زمین در اختیار اجرای طرح پل شهدای خلبان منتظر جوابیه تصمیم هیئت دولت هستیم.
او تصریح کرد: از روز اول اعلام کردیم در خصوص در اختیار قراردادن اراضی محیط‌زیست در مسیر اجرای پل شهدای خلبان مشکلی نداریم؛ ولی در حیطه اختیارات استان نیست که چنین تصمیمی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 10
  • امروز: 5
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,915
  • ماه: 7,553
  • سال: 25,117