انرژی‌های تجدیدپذیر نجات بخش کشاورزی از قطع برق

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1707

انرژی‌های تجدیدپذیر نجات بخش کشاورزی از قطع برق
محمدرضا ترابی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در نشست اخیر این کمیسیون، گزارشی از همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ ارائه داد و در ادامه، بر استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای نجات بخش کشاورزی از آسیب‌های قطع برق تاکید کرد.
ترابی همچنین به استفاده از انرژی تجدیدپذیر و ابلاغ مصوبه اخیر هیأت وزیران در این حوزه اشاره و تصریح کرد: اگر روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم، اثرات منفی قطعی برق بر بخش کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. در تابستان گذشته شاهد بودیم که به دلیل قطعی برق، بسیاری از کشاورزان در آبیاری دچار مشکلاتی شدند.
بر اساس اظهارات او در مصوبه هیات وزیران، امکان مشارکت جمعی و تعاونی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در راستای تأمین برق مورد نیاز موتور پمپ‌ها در نظر گرفته شده است و شرکت توانیر هم موظف شده برق مازاد تولید شده را در بازه زمانی ۲۰ روزه و به صورت تضمینی خریداری کند. هزینه تأمین تجهیزات برای نصب و راه‌اندازی هر کیلو وات نیروگاه خورشیدی برابر ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران هم در این نشست، گزارشی از سفر به چین به همراه مقامات دولتی کشور، ارائه داد. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی چین به دلیل رشد اقتصادی بالا، تقاضای قابل توجهی در حوزه کالاهای کشاورزی دارد و ایران با حل مسئله حمل‌ونقل می‌تواند در تأمین این نیاز، مؤثر عمل کند.
بر اساس اظهارات محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تقاضا برای ماهی قزل‌آلا و تیلاپیلای تولیدی ایران در چین وجود دارد و چنانچه سیستم حمل‌ونقل کشور به چین بهبود پیدا کند، می‌توانیم در صادرات بخش شیلات به چین نیز سرمایه‌گذاری کنیم.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در گذشته کشتی‌های چینی با قیمت مناسب ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار به ازای هر کانتینر محصولات صادراتی این کشور را به بنادر ایرانی حمل می‌کردند؛ اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و هزینه حمل‌ونقل به ازای هر کانتینر تا ۲۰۰۰ دلار افزایش یافته که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی می‌شود.
رضایی پیشنهاد داد: این امکان وجود دارد برای حمل کالا به کشور چین از خطوط ریلی استفاده کنیم که می‌تواند محصولات صادراتی ایرانی را با سرعت بیشتر از حمل دریایی از طریق قزاقستان به منطقه غربی چین حمل کند.
او ادامه داد: راهکار دیگری هم مطرح است؛ برخی از فعالان اقتصادی با همکاری خطوط هوایی اقدام به اجاره چند هواپیمای باری از کشور روسیه کنند تا کالاها به صورت عمده به این کشور ارسال شود، سود حاصل از این اقدام می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های بالای حمل‌ونقل هوایی را پوشش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 14
  • دیروز: 101
  • هفته: 2,871
  • ماه: 15,980
  • سال: 73,654