بیشترین سود نصیب کسی شد که در پرورش بره و گوسفند سرمایه‌گذاری کرد. کمترین افزایش قیمت در گروه غلات

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1588

بیشترین سود نصیب کسی شد که در پرورش بره و گوسفند سرمایه‌گذاری کرد. کمترین افزایش قیمت در گروه غلات
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
کمترین تورم در میان سه گروه زراعت، باغداری و دامداری سنتی مربوط به بخش غلات است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از فصل تابستان سال گذشته تا تابستان امسال گروه غلات تنها ۹.۸درصد گران شدند؛ اما کسی که در بخش پرورش گوسفند و بره سنتی سرمایه‌گذاری کرده محصولش نسبت به تابستان سال قبل ۱۷۲.۲ درصد گران‌تر فروخته شده است .
به تفکیک شاخص قیمت تولیدکننده گروه زراعت ۱۳.۱ درصد، غلات ۹.۸، سبزیجات و حبوبات ۱۷.۷ درصد، باغداری ۲۳.۳درصد، دامداری سنتی ۱۰۸درصد، پرورش بز و بزغاله ۱۳.۷درصد، پرورش گاو و گوساله ۱۴۲ درصد و پرورش گوسفند و بره ۱۷۲.۲ درصد بوده است. بدین ترتیب افرادی که در بخش پرورش گوسفند و بره سرمایه‌گذاری کردند ۱۷۲.۲درصد، دریافتی‌شان نسبت به تابستان سال قبل بیشتر بوده است.
شاخص قیمت تولیدکننده فصل بهار در بخش پرورش گوسفند و بره با عدد ۱۱۴.۲ درصد و پرورش گاو گوساله با عدد ۹۵.۷درصد هم حکایت از موج افزایش قیمت این دو بخش از بهار سال قبل تا بهار امسال بود، موجی که به نظر می‌رسد در فصل تابستان شتاب بیشتری گرفته است.
شاخص قیمت تولیدکننده میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان برای تولید یک کالا است. به نظر برخی کارشناسان این شاخص یکی از متغیرهای پیشران تورم است، زیرا افزایش هزینه‌های تولید تأثیر مستقیمی بر افزایش سطح قیمت مصرف‌کننده خواهد داشت؛ بنابراین شاخص قیمت تولیدکننده در بخش پرورش گوسفند و بره سنتی را نیز می‌توان به‌عنوان شاخص تورم در این بخش در نظر گرفت.
*مردم ۱۱۳ کشور در دسترسی به گوشت، توانمندتر از ایرانی‌ها هستند
این روزها بازار گوشت دوباره تب‌دار شده است. به‌طوری‌که قیمت آن در بازارهای کشور به بیشتر از ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. ماجرا اینجاست که قیمت گوشت ایرانی‌ها چندبرابر فقیرترین کشورهای جهان است ازجمله مغولستان، روآندا و تانزانیا. برای درک بهتر این موضوع باید شاخص قیمت گوشت در جهان را بررسی کنیم. ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین شاخص قیمت گوشت را در جهان دارند. این شاخص در ایران بیش از دوبرابر کشورهای یاد شده است. بازاریان مغولستان، روآندا و تانزانیا ارزان‌ترین بها را برای گوشت در بازار از خریداران طلب می‌کنند. شاخص قیمت گوشت در این کشورها به ترتیب ۴۵.۷ واحد، ۴۷ واحد و ۴۷.۹ واحد است. اما همین شاخص در ایران به بیشتر از ۱۰۶ واحد می‌رسد. در نتیجه ایرانی‌ها ۲.۳ برابر مغولستانی‌ها و ۲/۲ برابر روآندایی‌ها و تانزانیایی‌ها برای خرید یک واحد گوشت هزینه می‌کنند. فقط ۵۳ کشور بیشتر از ایرانی‌ها برای خرید گوشت هزینه می‌کنند اما مردم ۱۱۳ کشور در دسترسی به گوشت، توانمندتر از ایرانی‌ها هستند.
*مقایسه قیمت دام زنده در ایران و چند کشور
از زاویه برابری نرخ ریال با دلار در بازار غیررسمی، قیمت دام زنده در ایران به ۳.۸ دلار می‌رسد. قیمت گوشت هم به طور متوسط به هفت دلار می‌رسد. در حال حاضر قیمت دام زنده در آذربایجان یک دلار و ۷۱ سنت و قیمت گوشت۶.۷ دلار است. در جمهوری چک قیمت گوشت شش دلار و قیمت دام زنده ۳.۵ دلار است. در بلاروس دام زنده ۳.۵ دلار و گوشت ۶.۲ دلار است. در روسیه قیمت دام و گوشت به ترتیب ۵.۲ و ۶.۱ دلار است. در چین دام زنده به یک دلار و گوشت گوسفندی آن به هفت دلار می‌رسد. در هند گوشت دو دلار و دام ۰.۶دلار ارزش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 79
  • امروز: 38
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,439
  • ماه: 7,849
  • سال: 25,882