عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG: سهم ۷۰درصدی بخش حمل‌ونقل در آلایندگی هوا

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1593

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG: سهم ۷۰درصدی بخش حمل‌ونقل در آلایندگی هوا
گزارش| بازار
«هنگام استفاده از سی ان جی قدرت موتور افت می کند.»، «استفاده ازسی ان جی استهلاک خودرو را افزایش می‌دهد.» اینها تنها بخشی از گفته‌ هایی مرسوم در بین مردم است. اما آنگونه که حمیدرضا سهرابی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی می گوید تمام مشکلاتی که استفاده از این سوخت ایجاد می کند ناشی از تجهیزات قدیمی و از رده خارج شده در تولید خودروهای دوگانه سوز است.
آنگونه که این کارشناس انرژی دریک نشست خبری در پاسخ به بازار گفت: ۹۰ درصد تکنولوژی نصب شده در خودروهای سی ان جی یک تکنولوژی از رده خارج شده و منسوخ است.
او ادامه داد: تکنولوژی این خودروها ۳۰ سال پیش برای خودروهای کاربراتوری طراحی شده بود این در حالی است که تقریبا تمامی خودروهای امروز انژکتوری هستند. البته برای این مشکل هم راه حل وجود دارد. کافی که اراده لازم ایجاد شود.
این کارشناس انرژی همچنین به مصوبه شورای اقتصاد درباره دوگانه سوز کردن رایگان خودروهای عمومی اشاره کرد و افزود: بر اساس این طرح در ابتدا قرار بود که ۱.۴ میلیون خودرو دوگانه سوز شوند. البته بعد این رقم به ۱.۲ میلیون و در نهایت به ۹۰۰ هزار خودرو کاهش پیدا کرد. جدای کاهش در تعداد خودروها، مشکل دیگر در این طرح کیت های نصب شده است.
سهرابی با بیان اینکه در حدود ۴۵۰ هزار خودرو از خودروهایی که در این طرح شرکت می کنند از یک کیتی که مربوط ۴ نسل قبل است استفاده شده است. البته بعد از تلاش های انجمن موفق شدیم تا شرایط را برای نصب کیت های جدید و بر اساس تکنولوژی روز در حدود ۴۵۰ هزار خودرو فراهم کنیم.
او همچنین بررسی سهم حمل‌و نقل در آلایندگی هوا پرداخت و اظهار داشت: آلایندگی هوا و منابع آلاینده در تمامی فصول وجود دارد، اما در فصول سرد با تغیرات جوی و بحث وارونگی دما شاهد تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها هستیم.
وی افزود: بحث آلایندگی هوا بحثی جهان شمول است و کشورهای متعددی در جهان با درک حساسیت‌های این موضوع، اقدام به انعقاد معاهده‌های زیست محیطی کرده‌اند و تلاش کرده‌اند با تغییراتی در روندها، بحث آلایندگی را مدیریت کنند و آنچه مشخص شده اصل آلایندگی هوا چیزی جز استفاده از سوخت‌های فسیلی نیست.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG خاطرنشان کرد: در ایران نیز موضوع آلایندگی کلانشهرها بحران جدی در دو دهه اخیر بوده و سال به سال هم تشدید می‌شود.
وی ادامه داد: منابع آلاینده شامل صنایع، نیروگاه‌ها، مصارف خانگی و حمل‌و نقل است اما سهم هر بخش در آلایندگی هوا، سهمی متفاوت است.
این کارشناس انرژی با بیان اینکه “سهم مصارف خانگی با توجه به مصرف گاز در خانه‌ها در مقایسه با دیگر بخش‌ها در آلایندگی هوا، سهمی ناچیز است”، گفت: صنایع و نیروگاه‌ها نیز در طول سال از سوخت گاز برای فعالیت بهره می‌برند اما با توجه به ناترازی گاز در فصول سرد، مصرف گازوئیل و مازوت، با بخشی از مصرف گاز آنها جایگزین می‌شود که بسته به میزان گوگرد و کیفیت آنها، آلایندگی‌های محلی ایجاد می‌کنند.
وی افزود: با این‌حال، اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی، بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد است و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخش‌های غیرحمل و نقل مثل نیروگاه‌ها، صنایع و مصارف خانگی و غیره بازمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 71
  • امروز: 157
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,736
  • ماه: 7,990
  • سال: 25,844