استان کرمان رتبه دوم تعداد زلزله. استان کرمان در آبان ماه ۵۱ بار لرزید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1594

استان کرمان رتبه دوم تعداد زلزله. استان کرمان در آبان ماه ۵۱ بار لرزید
گزارش | مرضیه قاضی‌زاده
کرمان در آبان ماه ۵۱ بار لرزید. به لحاظ تعداد، این استان بعد از استان خراسان‌جنوبی با ۱۲۰ زمین‌لرزۀ ثبت‌شده دستگاهی بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در آبان‌ماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌. این آمار براساس آمار شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، است. استانی که به لحاظ سازه‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفته و با یک زلزله ۷ ریشتری، ۶۹درصد سازه‌هایش فرو می‌ریزد، روی زمینی لغزان شکل گرفته است.
براساس، آمار شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری، ایران در آبان‌ماه سال‌جاری ۷۴۰ بار لرزید. تعداد ۲۸ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۴.۰ ریشتر در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۵.۳ در مقیاس امواج درونی زمین در تاریخ ۵ آبان در حوالی شوسف خراسان جنوبی و همچنین، زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۵.۴ در تاریخ ۶ آبان در هرات افغانستان (حوالی مرز ایران و افغانستان) بوده است.
به لحاظ آماری ۶۱۶ زمین‌لرزه با بزرگای کوچک‌تر از ۳، تعداد ۹۶ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۳ و ۴، تعداد ۲۴ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۴ و ۵ و تعداد ۴ زمین‌لرزه با بزرگای بین ۵ و ۶ بوده‌ است.
بعد از استان خراسان‌جنوبی با ۱۲۰ زمین‌لرزۀ ثبت‌شده دستگاهی، بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در آبان‌ماه ۱۴۰۲ مربوط به کرمان و خراسان‌رضوی به ترتیب با ۵۱ و ۵۰ زمین‌لرزه قرار دارد.
ساکنان بزرگترین استان کشور دیگر عادت کرده‌اند که هر از گاهی زمین زیر پایشان بلرزد و بعد خبری ناگوار از یکی از مناطق
مسکونی اطراف محل سکونتشان شوند و با بیل و کلنگ برای کمک به زلزله زدگان به محل زمین لرزه بروند. کمتر خانواده‌ای را می توان در کرمان یافت که در زمین لرزه‌های گلباف، دشت خاک، زرند، بم و… یکی از عزیزانشان را از دست نداده باشند. با این حال هنوز ساخت و سازها در کرمان ایمن نیست.
طبق آمار رسمی ۱۴ گسل در فاصله ۲۵ کیلومتری کرمان شناسایی شده‌اند و ۹۸ درصد از مناطق مسکونی استان کرمان تحت تاثیر گسل‌ها قرار دارند.طبق گزارشی که حمید سالخورده مدیرکل بحران استانداری کرمان در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ارائه داد، فقط در ۶ ماه اول سال ۲۲۱ زمین‌لرزه در استان رخ‌داده که ۳ زلزله شدت آن به ۴ تا ۵ ریشتر بوده و ۲۴ زلزله هم به بزرگی ۳ تا ۴ ریشتر قدرت داشته است. با این حال طبق اطلاعات مدیرکل بحران استانداری کرمان در زرند ۳ تا ۴ روستا بدون نظر و رأی بنیاد مسکن، درست روی گسل‌ها شکل‌گرفته و اکنون دیگر قابل‌انتقال نیستند.
ساخت و ساز روی گسل‌ها فقط مربوط به روستاها نیست. علی رشیدی، مدیرکل زمین شناسی استان کرمان می‌گوید شهرهایی مانند بم ، زرند، کوهبنان، جیرفت از قدیم در مجاورت گسل‌ها بوده و بعدها هم توسعه پیدا کرده است.
رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر در کشور زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر بیاید ۶۰ درصد ساختمان‌ها تخریب می‌شوند، در کرمان این عدد ۶۹ درصد بود. بیشترین میزان ساختمان‌های ناایمن در شهرهای استانی است که رکورد دار حجم زلزله در کشور است و بخشی از شهرها و روستاهایش درست روی گسل قرار گرفته‌‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 64
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875