تمهیدات شهرداری رفسنجان برای بارش‌های احتمالی. ضرورت مطالعات شیب‌های سطحی شهر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1596

تمهیدات شهرداری رفسنجان برای بارش‌های احتمالی. ضرورت مطالعات شیب‌های سطحی شهر
شهردار رفسنجان با اشاره به تمهیدات شهرداری برای فصل بارندگی، گفت: شهر رفسنجان از پیوستگی روستاهای متصل به شهر تشکیل شده و رفسنجان ۸ هزارهکتاری را ایجاد کرده، ازآنجاکه به‌صورت موردی هر فردی در محله خود کاری انجام می‌دهد شیب سطحی به‌صورت خودکار به هم متصل نیستند تا مشکل آب‌های سطحی را در شهر نداشته باشیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، مجید کهنوجی با بیان این‌که این موضوع، بحرانی را برای شهر ایجاد کرده و تمام شهرداران رفسنجان هر کدام به نوبه خود گره‌ای از این مسئله را حل کردند، افزود: در دوران کنونی مدیریت شهری، نخستین اقدامی که صورت گرفت مطالعاتی توسط شرکت مشاور انجام شد که شیب‌های سطحی را در شهر استخراج کند و ازآنجاکه شهر بزرگ است و باغات پسته زیادی دارد و در حال گسترش است انجام مطالعات شیب‌های سطحی ضروری بود.
به گفته او این کار مهم در دوران کنونی به‌صورت فیلم و عکس سه‌بعدی تهیه شده و روی آن کار می‌شود.
شهردار رفسنجان بیان کرد: شهرداری هر جا که بخواهد تفکیک کرده یا پروانه ساختمان صادر کند کدهای ارتفاعی را به ساختمان می‌دهیم البته قبلاً هم داده می‌شد طرح جامع شهر در دسترس نبود؛ اما با مطالعاتی که توسط مشاور صورت‌گرفته چگونگی هدایت آب‌های سطحی مشخص می‌شود.
کهنوجی با تأکید بر این نکته که مالکیت رودخانه‌ها بر عهده آب منطقه‌ای و وزارت نیرو است، گفت: هر پلی که روی رودخانه می‌خواهد گذاشته شود مجوز آب منطقه‌ای استان را لازم دارد و گذاشتن پل در نزدیک هم مخالفت آب منطقه‌ای را در پی دارد.
او با بیان این‌که ۹۰ درصد از کانال‌های جوی‌های شهر لایروبی شده است به سیل سال گذشته اشاره و بیان کرد: در سیل ۱۴۰۱ مشکلات شهر مشخص شد. بخشی مربوط به خارج از محدوده شهر است که هنوز پابرجاست که البته فرماندار محترم به‌عنوان رئیس ستاد بحران شهرستان پیگیری کردند و قراردادهایی با دانشگاه ولی‌عصر، شهید باهنر و بخش خصوصی منعقد شده که مطالعات آن انجام شود که این اقدامات بایستی ۴۰ سال پیش انجام می‌شد.
شهردار رفسنجان به اقدامات شهرداری پس از سیل سال گذشته اشاره و عنوان کرد: پنج پل که توانایی حجم بالای آب را نداشتند شامل پل موسی بن جعفر، پل امام حسین (ع)، پل خلیج‌فارس، پل آیت‌الله صدر و پل شهید جمالی‌زاده به‌صورت اساسی بازسازی شدند و در صورت اخذ مجوز از آب منطقه‌ای استان، پل کوچه شهید شریفی نیز احداث می‌شود و از نظر پل‌ها مشکلی نداریم؛ اما از نظر ورودی شهر در شهرک جهاد هنوز خطر وجود دارد و یکسری اقدامات با هماهنگی ریاست محترم دادگستری شهرستان در دست انجام است.
کهنوجی، احداث دیوار حائل در بلوار پرستار و جمهوری، اقداماتی در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی، شیب معکوس میدان علی ابن ابی‌طالب را از دیگر اقدامات شهرداری در این زمینه برشمرد و تصریح کرد: با کانالی که جلوی بیمارستان احداث شد آب‌های سطحی‌ای که از بلوار امام علی (ع) و بلوار کوثر وارد میدان می‌شوند به این کانال هدایت و وارد رودخانه خواهند شد.
شهردار رفسنجان به احداث پل شهید نعتمی کنار رودخانه شور و هدایت آب‌های سطحی این محدوده به رودخانه اشاره و عنوان کرد: ۱۰ نقطه دیگر نیز از شهر از جمله کوچه شماره ۱۳ خیابان شریعتی، میدان قدس، انتهای ستارخان و … از نظر تجمع آب‌های سطحی با مشکل مواجه هستند که باهمت مضاعف کارکنان شهرداری هر هفته یکی از آن‌ها اصلاح می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 41
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,951
  • ماه: 7,589
  • سال: 25,153