برای جلوگیری از قاچاق دام و شیوع بیماری‌های دامی، خروج دام از استان ممنوع شده و این محدودیت کار چوب‌داران محلی در جنوب کرمان را سخت کرده است. چوب قاچاقچیان دام بر گرده چوب‌داران

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1606

برای جلوگیری از قاچاق دام و شیوع بیماری‌های دامی، خروج دام از استان ممنوع شده و این محدودیت کار چوب‌داران محلی در جنوب کرمان را سخت کرده است. چوب قاچاقچیان دام بر گرده چوب‌داران
فرماندار جازموریان: کسی که قاچاق می‌کند، کار خود را انجام می‌دهد و این محدودیت فقط دامداران محلی را دچار مشکل کرده است
کاغذوطن
سمیه خدیشی
روزمرگی شهروندان شهرهای مرزی یا کسانی که به‌نوعی هم‌جوار استان‌های مرزی هستند با معضل قاچاق گره‌خورده است. بعضاً قانون‌های سخت‌گیرانه‌ای را باید تحمل کنند که کارهایی که در استان‌های دیگر راحت‌تر انجام می‌شود، را سخت‌تر می‌کند. متولیان امر برای کنترل قاچاق در این شهرها تدابیر محدودکننده مختلفی را اجرا می‌کنند که به مذاق عموم خوش نمی‌آید؛ اما مسئولان هم برای ممانعت از این معضل ناگزیر به اعمال محدودیت‌اند. پدیده قاچاق به‌عنوان یک معضل اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی، در جوامع مختلف به‌خصوص در مناطق مرزی سبب شده تا زمینه‌های مناسب برای ایجاد اشتغال سالم و پایدار از بین برود و بسیاری از ساکنان این مناطق برای کسب درآمد بیشتر به فعالیت‌های غیرقانونی و قاچاق روی‌آورند. در حال حاضر نیز قاچاق دام یکی از مشکلات عمده در جنوب کرمان است که به علت برخورداری از مرز طولانی مشترک با استان سیستان بلوچستان همواره گذرگاه قاچاق است. قاچاق دام زنده گرچه از گذشته در استان رواج داشته، اما در سال‌های اخیر با افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها بیش‌ازپیش اوج گرفته است و هر چند وقت یک‌بار خبرهایی مبنی بر عملیات موفق نیروی انتظامی در جلوگیری از خروج دام زنده از رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود.
*راهکارهای جلوگیری از قاچاق دام
فعال‌سازی دامدار کارت و ارائه تسهیلات به دامداران، خرید داخلی دام با قیمت منصفانه، پلاک‌کوبی دام‌ها و در نهایت تقویت صادرات، راهکارهایی برای جلوگیری از قاچاق دام است که متولیان این بخش در اولویت قراردادند و برای کاهش آمار قاچاق دام ارائه کردند.
*خروج دام از استان ممنوع
آن‌طور که مدیرکل سازمان دامپزشکی جنوب کرمان می‌گوید: دام غیرمجاز و قاچاق که وارد منطقه می‌شود عامل ورود بیماری‌های قرنطینه‌ای به این منطقه است. دکتر علی احمدی که در چند روز گذشته از ابتلای دام‌های قاچاق به تب برفکی خبر داده بود، عنوان کرد: در ۲ کانون آلودگی از بیماری تب برفکی در شهرستان فاریاب و رودبار جنوب، دام مبتلا شده دام غیرمجاز یا دام قاچاق بوده است
.*دام قاچاق شیوع بیماری به دنبال دارد
مدیرکل سازمان دامپزشکی جنوب کرمان با توضیح اینکه دام غیرمجاز به دامی اطلاق می‌شود که از استان‌های هم‌جوار وارد می‌شود ادامه داد: دام‌های بومی ایمن‌سازی شده‌اند و این دام قاچاق و یا دام غیرمجاز است که ایمن‌سازی مناسب نداشته‌اند و تب برفکی در آنها دیده شده است.
احمدی اشاره به اینکه مشکل خاصی در منطقه نداریم، خطاب به دامداران می‌گوید: دام‌هایی که شناسنامه خاصی ندارند وارد گله خود نکنند تا از درگیری واحدهای دامی خود به بیماری جلوگیری کنند.
او با بیان اینکه دررابطه‌با حمایت دام منطقه ۲ راه و حل وجود دارد، توضیح داد: یکی از راه‌حل‌ها واکسیناسیون است که دامپزشکی این واکسیناسیون را کاملاً رایگان در دو مرحله انجام می‌دهد و گام دوم بستگی به همکاری دامداران و بهره‌برداران دارد که دام قاچاق و ناشناس را وارد گله نکنند.
علی احمدی افزود: جنوب کرمان در مسیر قاچاق دام قرار دارد و در همین رابطه با هماهنگی کمیسیون قاچاق کالا خروج دام را از استان ممنوع کردیم که هیچ بهانه‌ای برای قاچاقچیان نداشته باشیم که این مسیر را امن بدانند و حتی با جعل سند هم نتوانند دام را از منطقه خارج کنند. دکتر احمدی اظهار کرد: فرستادن دام برای خارج استان ممنوع شده است و هیچ دامی برای پروار به داخل استان نمی‌آمد. از طرفی به دلیل اینکه کشتارگاه‌های داخل استان و ظرفیت داخل استان امکان خرید دام پروار را دارند و نیاز مازادی نداریم که به خارج استان برای کشتار برود، این محدودیت اعمال شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه قبلاً در کنار نیروی انتظامی پست‌های قرنطینه‌ای جانمایی می‌شد؛ اما حالا باتوجه‌به سیستم الکترونیکی موجود و بروز شدن سامانه‌های مربوطه تمام استعلامات گرفته می‌شود، اظهار کرد: نیروی انتظامی هر خودروی حامل دام را متوقف می‌کند و باید برای عبور و مرور نامه‌های مربوطه را داشته باشد که این محدودیت جدید اعلام شده تا حدودی حجم کار را برای نیروی انتظامی هم کمتر کرده است.
او افزود: اگر واحد دامداری با درگیری بیماری شناسایی شده شود، دام‌های بیمار جدا می‌شوند و اگر این در گیری شدید باشد تا شعاع ۳ کیلومتری آن واحد واکسیناسیون مجدد انجام می‌گیرد. بر اساس گفته مدیرکل دامپزشکی جنوب استان موقتاً به در بازه زمانی ۲ماهه کمیسیون قاچاق دام این محدودیت را مشخص کرده و احتمال زیاد این مدت تمدید می‌شود در واقع این نقطه‌ای بود که قاچاقچیان از این سوءاستفاده می‌کردند و با این تدبیر جلوی آن گرفته می‌شود.
*سنگ پیش پای چوبداران محلی
در همین رابطه فرماندار قلعه گنج یکی از شهرستان‌هایی که دامداری از شغل‌های رایج مردم آن منطقه است، گفت: قبلاً طبق روال دام سنگین به کشتارگاه‌های استان‌های مجاور و حتی تهران می‌رفت و این محدودیت یک‌سری مشکلاتی برای دامداران ایجاد کرده است.
محمد فلاح کهن گفت: به دلیل اینکه این محدودیت بدون اطلاع قبلی انجام‌گرفته است تعدادی دامی که در بین دامداران شهرستان به‌قصد پرواربندی نگهداری شده است حالا اجازه خروج ندارند و این مشکل پیش پای دامداران و چوب‌داران است.
او توضیح می‌دهد: چوب‌دارها که دام را از مردم می‌خریدند و برای کشتار به استان دیگر می‌فرستند حالا دچار مشکل شده‌اند. این محدودیت برای دام‌های قاچاق باید گذاشته می‌شد، و برای دام بومی منطقه باید این محدودیت برداشته شود.
فلاح کهن با بیان اینکه این موضوع را انعکاس دادیم، اعلام کرد: نگرانی از این موضوع را به گوش ستاد قاچاق رساندیم و منتظر تصمیم در این مورد هستیم. نباید دامداران بومی ما چوب قاچاقچیان را بخورند و اذیت شوند.
آقای احمدی چوب‌داری که در منطقه قلعه گنج فعالیت می‌کند هم از این وضعیت نگران است و می‌گوید: قبلا با گرفتن مجوز دام را به میناب می‌بردم و می‌فروختم اما الان۲ هفته است که اجازه این کار را نمی‌دهند و کارم تعطیل شده است.
*قاچاقچی کارش را ادامه می‌دهد
فرماندار جازموریان یکی دیگر از قطب‌های تولید دام در جنوب کرمان و از طرفی از مناطقی که در مسیر تردد قاچاق هم قرار دارد، این‌گونه گفت: کسی که قاچاق می‌کند، کار خود را انجام می‌دهد و این محدودیت فقط افراد و دامداران محلی را دچار مشکل کرده است
جهانگیری می‌گوید: با اعمال این محدودیت، قاچاقچی ممکن است کارش سخت‌تر شود؛ اما بالاخره کارش در حال انجام است. این دامداران بومی هستند که تا قبل از این دامشان را به کشتارگاه‌های بندرعباس ببرند و داخل استان نمی‌فروشند. حالا نمی‌توانند انجام بدهند.
او پیشنهاد می‌دهد با توسعه معادن و یا احداث کارخانه‌های فرآوری محصولات کشاورزی و یا رونق کشاورزی
و حتی ایجاد کشتارگاه‌هایی در این مناطق جلوی قاچاق گرفته می‌شود
نبود حمایت از دامداران، افزایش نرخ ارز و بسته‌بودن مسیرهای قانونی را از دلایل اصلی رشد قاچاق دام می‌دانند، اما عوامل مؤثر در بروز قاچاق دام به این امر منتهی نمی‌شود. اما در نهایت به دلیل پایین‌بودن نرخ دام زنده در کشور با ضرر و زیان بالایی مواجه می‌شود، ازاین‌رو عموماً دامداریهایی که توانایی پرداخت هزینه‌های دام خود را ندارند ناگزیر دام‌های خود را به دلالانی که قیمت بیشتری عرضه می‌کنند، می‌فروشند.
دام از موارد مهمی ‌‌‌است که در اقتصاد و سفره خانوار تاثیر گذاشته و با توجه به بافت اغلب مناطق استان، جزو مشاغلی بوده که از دیرباز تاکنون مردم با آن همیشه در ارتباط هستند، از این رو برای جلوگیری از ضرر و زیان به دامداران، پیشگیری از قاچاق دام و صادر به کشورهای همجوار و همچنین برخورد با افراد ناسالم و فرصت طلب که قصد ایجاد فساد و اخلال در نظام اقتصادی را دارند، باید به طور ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
فقدان خرید تضمینی فرآورده‌‌‌های دامی‌‌‌ نظیر شیر و گوشت از سوی دستگاه‌‌‌های دولتی مشکل دیگر دامداران است که همین امر عرصه را برای جولان دلالان و واسطه‌‌‌ها باز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 0
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,910
  • ماه: 7,548
  • سال: 25,112