تعیین تکلیف پایگاه ملی میراث‌فرهنگی جنوب کرمان بعد از وقفه ۲ ساله; سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب کرمان منصوب شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1630

تعیین تکلیف پایگاه ملی میراث‌فرهنگی جنوب کرمان بعد از وقفه ۲ ساله; سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب کرمان منصوب شد
کاغذوطن- پایگاههای میراث فرهنگی در کنار ادارات میراث فرهنگی و گردشگری در مناطقی که دارای محوطه تاریخی دارای ثبت جهانی یا ملی شده هستند فعالیت می‌کنند.زمینه فعالیت اجرایی در پایگاههای ملی میراث فرهنگی نسبت به ادارات میراث فرهنگی بیشتر است. حفاظت و صیانت از ابنیه تاریخی بخشی از وظایف آنهاست. جیرفت نیز به دلیل وجود محوطه باستانی کنارصندل از شهرهایی است که ضرورت وجود یک پایگاه ملی میراث فرهنگی در آن دیده شده است.بعد از دوره مدیریت نصیر اسکندری، علی دانشی مسکونی حدود ۲ سال قبل از طرف مدیر کل میراث فرهنگی استان برای سمت مدیریت پایگاه ملی جیرفت به وزارتخانه معرفی شده و دیگر جوابی برای این معرفی از وزارت خانه نیامد.حدود ۲ سال این پایگاه کاملا غیر فعال ماند تا جایی که تابلوی آن هم پایین کشیده شد و حتی در این مدت علاوه بر اینکه در انجام وظایف محوله عقب افتاده است خبری از تخصیص بودجه آن هم نشد و مشخص نیست در این مدت بودجه این پایگاه چه سرانجامی داشته است. روزنامه کاغذوطن در تاریخ ۲۶ فروردین به این این بی توجهی به مدیریت و تعیین تکلیف این پایگاه پرداخت. آن طور که در سایت میراث هلیل آمده است در روز پایانی هفته گذشته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان برای این پایگاه باستان‌شناسی تاریخی سرپرست انتخاب کرده است.
به گزارش کاغذ وطن به نقل از میراث هلیل، در روز پنج شنبه ۲۸ دی ماه با حضور دکتر سعید شاهرخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، معارفه سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب کرمان برگزار شد و دکتر قادر شیروانی به عنوان سرپرست این پایگاه منصوب ش.جالب توجه است که انتخاب این سرپرست همزمان با فصل شروع عملیات کاوش در منطقه کنارصندل است.
شاهرخی با اشاره به اینکه بعد از دو سال سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب کرمان‌معرفی می‌شود، گفت: ما همچنان در خدمت کارشناسان قدیمی‌تر این پایگاه ملی هستیم و از نظرات و تجربیات آنها استفاده می‌کنیم.
قادر شیروانی دکترای باستان شناسی دارد و پیش از این در حوزه باستانشناسی فعالیت‌های زیادی در استان‌های فارس، خوزستان و جنوب غرب کشور را در کارنامه خود دارد؛ حضور در کاوش های پاسارگاد، کاوش در قلعه فلک الافلاک، تعیین حریم محوطه شوش. تعیین حریم جندی شاپور. کاوش در تپه صادق سیستان. گمانه زنی در حوزه آبگیر سد چم شیر. ثبت آثار شاخص شهرستان داراب. ثبت آثار منقول موزه نارنجستان شیراز و … را می‌توان از جمله فعالیت های این باستانشناس برشمرد.
گفتنی است، در این‌مراسم، دکتر سیدمنصور سیدسجادی سرپرست گروه کاوش کنارصندل، دکتر نادر علیدادی سلیمانی، علی دانشی کارشناس باستانشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان جیرفت حضور داشتند.
به گزارش میراث هلیل، مهمترین اهداف پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب استان کرمان به شرح زیر است؛
_ برنامه ریزی در راستای حفاظت، مرمت و ساماندهی بناها ( مجموعه بناها) بافت ها و محوطه های پایگاه های میراث فرهنگی جنوب کرمان
_ برنامه ریزی و هماهنگی در راستای شناسایی، مشارکت و برقراری ارتباط و همکاری با نهادها، سازمان ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی بین المللی.
_ هدایت و نظارت بر اجرای طرح های مطالعاتی، پژوهش و برنامه های عملیاتی مربوط به حفظ و احیاء زیرساخت های گردشگری و ساماندهی در محدوده عرصه و حریم آثار پایگاه میراث فرهنگی جنوب استان کرمان.
_ اجرای شایسته دستورالعمل ها، آیین‌نامه ها، کنوانسیون ها و مقررات ملی و جهانی در خصوص حفظ، مرمت، احیاء و ساماندهی در پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب استان کرمان.
_ رسیدگی به مسائل و مشکلات پایگاه ها و انجام اقدامات لازم برای رفع آنها در همکاری و همراهی با مراجع ذیربط.
_ جمع بندی و تدوین‌برنامه های سالیانه‌مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی پایگاه پس از تایید در شورای راهبردی پایگاه و اجرای دستورالعمل و بخشنامه های وزارت خانه و اداره کل استان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 94
  • امروز: 85
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,486
  • ماه: 7,896
  • سال: 25,929