آبرسانی به عشایر جنوب کرمان لنگ سهمیه سوخت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1667

آبرسانی به عشایر جنوب کرمان لنگ سهمیه سوخت
گزارش / ایرنا
کاهش سهمیه کارت سوخت تانکرهای آبرسان به مناطق دورافتاده عشایری در جنوب کرمان موجب شده متولیان برای حل مقطعی مشکل دست به دامان ستاد بحران در شهرستان‌ها شوند و می‌طلبد که این مسئله به شکل اصولی رفع شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا بر اساس اعلام مسئولان امور عشایری، یکی از مناطق وسیعی که به‌شدت تحت تأثیر کاهش سهمیه سوخت قرار گرفته است ۲۰ روستای عشایرنشین زیر دامنه کوه مارز در شهرستان قلعه گنج است.
قلعه گنج جنوبی‌ترین شهرستان استان کرمان و هم مرز با استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.
رئیس اداره امور عشایری شهرستان قلعه گنج در این زمینه گفت: چند روزی است که تانکر آبرسانی عشایری به دلیل نداشتن گازوئیل و کاهش سهمیه، نتوانسته به این روستاها آبرسانی کند که ناچار به تهیه سوخت باواسطه فرمانداری شدیم.
احمد صباحی با بیان اینکه تاکنون چنین رخدادی سابقه نداشته است ادامه داد: امروز توانستیم یک باک گازوئیل از فرمانداری دریافت کنیم و به‌صورت موقت آبرسانی را انجام دهیم.
او اضافه کرد: ۲ تانکر ۱۰ هزار لیتری برای آبرسانی ۲۰ روستای عشایری از جمله زیارت، گیاهان، سرمیدان (در بخش رَمِشک)، کنگرو، برجک، حور، سوردر، کرکک، تکک فعالیت می‌کنند.
صباحی افزود: این روستاها که زیر دامنه کوه‌های مارز قرار دارند یک هزار و ۵۰۰ خانوار هستند که برای هر کدام هفته‌ای یک‌بار آبرسانی سیار از طریق تانکر انجام و مخازن روستا پرآب می‌شود.
سهمیه ۵۰ درصدی سوخت
مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان نیز با اشاره به اینکه تانکرها متعلق به اداره عشایری و پیمانکار هم شرکت‌تعاونی عشایری است گفت: مجموع سهمیه سوخت ارائه شده حدود یک هزار و ۵۰۰ لیتر است درحالی‌که در ماه‌های گذشته حدود سه هزار لیتر بوده است.
ناصر احمدیوسفی افزود: سوخت کنونی پاسخگوی مسافت زیادی که تانکرها باید بپیمایند نیست.
به گفته او در مجموع شش تانکر آبرسان در حوزه جنوب کرمان کار آبرسانی به عشایر را برای جمعیتی افزون بر سه هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق وسیعی از جیرفت تا جنوبی‌ترین نقطه استان انجام می‌دهند.
او اعلام کرد سالانه ۳۶ هزار مترمکعب آب شرب باکیفیت باید از منابع مختلف تهیه و در اختیار عشایر قرار گیرد.
احمدیوسفی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که آیا نپیوستن به سامانه‌های کشوری تعیین سهمیه سوخت علت این مسئله بوده است یا خیر گفت: راهداری می‌گوید که مسئولیتی ندارد؛ چون برای تانکرها بارنامه از طریق راهداری صادر نمی‌شود و ما پیگیر حل مشکل هستیم.
او درعین‌حال گفت: ما از الحاق تانکرها به سامانه، نصب جی‌پی‌اس یا هر تجهیزات دیگر استقبال می‌کنیم؛ زیرا به شفافیت کمک می‌کند و حتی خود سازمان امور عشایری درگذشته با تجهیزاتی کار پایش طی مسافت‌ها را انجام می‌داده است.
راهداری: مسئولیتی نداریم
مجتبی محمودی مدیرکل راهداری جنوب کرمان هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سوخت خودروهای سنگین داخل شهر را شهرداری تعیین می‌کند و سوخت خودروهای سنگین در خارج از شهر درصورتی‌که بارنامه داشته باشند از سوی راهداری تعیین می‌شود؛ بنابراین تانکرهای آبرسان عشایری هیچ ارتباطی با راهداری ندارد.
توضیحات راهگشای شرکت پخش
اما در حالی رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهنوج توضیح داد که چگونه برای رفع مشکل به‌صورت مقطعی در چند شهرستان جنوب استان از طریق سهمیه آزاد مساعدت شده که مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان به خبرنگار ایرنا توضیح داد مشخصات تانکرها، مسیرهای تردد و میزان نیاز باید بر اساس شاخص‌هایی که در سامانه‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود دارد ثبت و بر اساس آن، سهمیه سوخت این تانکرها تعیین و ابلاغ شود.
هوشنگ غلامی ادامه داد: تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقلی اتوبوسی، کامیون و کامیونت یا تانکر، بر اساس میزان پیمایش و عملکرد آنهاست و بر اساس مصوبه اخیر هیئت دولت، تنها بر اساس همین شاخص‌ها باید سهمیه تعیین شود.
او گفت: فرایند این کار در راهداری درباره کامیون‌ها در حوزه برون‌شهری بر اساس بارنامه و دیگر مؤلفه‌ها انجام می‌شود؛ اما در مورد کامیون‌هایی که درون‌شهری فعالیت دارند، همچنین سایر کامیون‌ها مثل توزیع‌کنندگان آرد یا تانکرهای آبرسان باید از طریق سامانه مربوط به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ضمن تشکیل پرونده، مشخصات خودرو، مسافت و نوع عملکرد ثبت و سهمیه در همان سیستم با صدور باربرگ تعیین و کارت سوخت بر اساس آن شارژ شود.
غلامی درعین‌حال گفت که برای رفع مقطعی مشکل با مسئولان محلی در شهرستان‌ها همکاری دارند؛ اما با مراجعه به سامانه مذکور باید تشکیل پرونده و سایر اقدامات به‌صورت سیستمی انجام شود؛ زیرا باتوجه‌به مصوبه هیئت دولت، سهمیه سوخت تنها از طریق سامانه‌های موجود و فرایندهای قانونی تعیین شده انجام می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 193
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,618
  • ماه: 7,402
  • سال: 24,794