رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: برای ورود مردم به اقتصاد از ظرفیت بورس استفاده شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1685

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: برای ورود مردم به اقتصاد از ظرفیت بورس استفاده شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای تحقق رشد اقتصادی هشت‌درصدی باید سالی چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد شیوه‌های جذب سرمایه‌های خرد مردم و تزریق به تولید، اظهار داشت: برای ورود مردم به اقتصاد ظرفیت‌های متعددی هست که مهم‌ترین آن بازار سرمایه است.
او در پاسخ به این گفته که با ریزش بازار بورس در سال ۹۹ مردم اعتماد خود را به بازار سرمایه ازدست‌داده‌اند، گفت: مراد من کلیت بازار سرمایه به‌عنوان محلی برای جمع‌آوری سرمایه‌های مردم و تزریق به کارخانه‌های تولیدی است. جنس بازار سرمایه فارغ از بازار سرمایه همین جمع‌آوری پول‌های خرد و تزریق به تولید و سرمایه‌گذاری است.
به گفته نماینده کرمان، زمان‌هایی که مردم برای خرید عرضه اولیه سهام شرکت‌های تازه‌وارد به بازار سرمایه صف می‌کشیدند، باید تدبیری می‌شد تا سرمایه‌های مردم به تولید تزریق می‌شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که از حدود ۷.۹ میلیون میلیارد تومان نقدینگی دست مردم چه میزان را می‌توان به سمت تولید تزریق کرد؟ گفت: برنامه دولت که بنده در اسناد سازمان برنامه‌وبودجه مشاهده کرده‌ام این است که برای تحقق رشد ۸ درصدی تولید در هر سال باید ۴ میلیون میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود. به گفته پورابراهیمی از ۴ میلیون میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سالانه سهم بخش خدمات در سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان، سهم صنعت و معدن ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان و سهم بخش کشاورزی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بیان کرد، تأمین مالی از سرفصل منابع بانکی، بازار سرمایه، انتشار اوراق بدهی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و منابع بودجه عمومی است که باید برای تحقق رشد ۸ درصد تأمین مالی شود.
پورابراهیمی با بیان این که رشد ۸ درصدی اقتصادی در قانون برنامه هفتم تأکید شده است، گفت: باید ۵.۵ درصد از محل سرمایه‌گذاری و ۲.۵ درصد از محل رشد بهره‌وری محقق شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در مورد این که چگونه پروژه‌های نیمه‌تمام را می‌توان به مردم واگذار کرد، گفت: پروژه‌هایی را می‌توان واگذار کرد که انتفاعی باشند، طرح‌هایی مثل جاده برای بخش خصوصی جذابیت و سودی ندارد، اما طرح‌هایی مثل ورزشگاه نیمه‌تمام را می‌توان به مردم و تعاونی‌ها واگذار کرد که با تکمیل آن می‌توانند درآمدزایی کنند.
پورابراهیمی تأکید کرد، برخی مدیران دولت در برابر واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام مقاومت می‌کنند، درحالی‌که معطل ماندن این طرح‌ها برای دولت هزینه دارد، اما اگر به بخش خصوصی یا تعاونی واگذار شوند، هم هزینه دولت صرفه‌جویی می‌شود و هم بخش غیردولتی تقویت می‌شود. وی تأکید کرد، بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام استان‌ها را می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت واگذار کرد که هم طرح‌ها تکمیل می‌شود و هم سهام‌داران عدالت منتفع می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 21
  • امروز: 221
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,556
  • ماه: 8,069
  • سال: 28,823