نگاهی به سه سال سیاست خادم الرضا در دانشگاهها. تبدیل دانشگاه به اتاق فکر اندیشهورزی دولت
گزارش | ایسنا
مروری کوتاه به حدود سه سال ریاست جمهوری آیتالله رئیسی نشان میدهد که ایشان از همان روزهای اول ورود خود به ساختمان پاستور، ضمن اینکه دانشگاهیان را اتاق فکر اندیشهورزی دولت می دانستند، بلکه در اتخاذ سیاستها و تصمیمات مهم داخلی و خارجی نیز از نظرات دانشگاهیان و نخبگان به عنوان بازوی مشورتی اصلی خود کمک میگرفتند.
به گزارش ایسنا، نگاهی مختصر به عملکرد و دیدگاه های آیت الله ابراهیم رییسی، سیزدهمین رییس جمهوری کشور نشان می دهد ایشان در دوران کوتاه مسئولیت خود نگرش و رویکردی نو به دانشگاه و دانشجو داشتند، خدماتی که هرگز از حافظه تاریخی دانشگاهیان حذف نخواهد شد.
شاید بتوان اولین و مهمترین عملکرد آیت الله رییسی را در بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور دید. در واقع پس از شیوع ویروس کرونا، دانشگاههای کشور شرایط جدیدی را تجربه کردند و ناگزیر به ارائه آموزش مجازی شدند. آموزش مجازی در ابتدا مشکلات زیرساختی فراوانی داشت و دانشگاهها و دانشجویان به دلیل جدید بودن این شیوه آموزش، شرایط جدیدی را تجربه کردند و در ابتدای امر چالشهای زیادی داشتند.
اما پس از گذشت دو سال از آموزش مجازی شرایط تقریبا برعکس شد و کار تا جایی پیش رفت که بازگرداندن دانشجویان به دانشگاه برای آموزش حضوری سخت شد. چراکه از طرفی، دانشجویان به نحوی به آموزش مجازی عادت کرده بودند و از طرفی دیگر، دانشگاهها نیز به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، بحث بودجه و گرانیهای این دو سال اخیر، شرایط سختی برای بازگشت به آموزش حضوری داشتند.
*دستور بازگشایی دانشگاه ها پس از دو سال وقفه
اواخر دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که آیتالله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها و مدارس از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تاکید کرد و مسئولان مربوطه را موظف به فراهم نمودن زمینه های این بازگشایی آموزش حضوری کرد.
پس از صحبتهای رئیس جمهور مبنی بر الزام دانشگاهها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ مسئولان آموزش عالی و روسای دانشگاه ها در نشستی تصمیم گرفتند تا سازوکارهای اجرای این دستور را مورد بررسی قرار دهند.
در نهایت درب دانشگاه ها از روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ به روی دانشجویان باز شد و دانشجویان اولین روز پس از تعطیلات نوروز خود را به صورت حضوری به کلاس های درس رفتند.
در این رابطه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان می کند شهادت میدهم که رئیس جمهور مرحوم چه مرارتها تحمل کردند تا در دوران کرونا شاهد راهاندازی مجدد آموزش حضوری در دانشگاهها باشیم. دلسوزی و اعتماد مردم را سرمایه خود در مسیر خدمت به خلق میدانست. آرزو داریم در سالروز ولادت آقا امام رضا (ع) با ائمه اطهار محشور و همنشین باشند.
*دانشگاهیان بازوی مشورتی رییس جمهور
آیت الله رییسی از همان روزهای ابتدایی ورود به ساختمان پاستور دست یاری به سوی دانشگاهیان، نخبگان، دانشمندان و دانشجویان باز کرد و نقش جامعه دانشگاهی را در رفع مسائل و مشکلات کشور بی نظیر توصیف می کرد. به طوریکه مهمترین بازوهای مشورتی خود را از بین دانشگاهیان و نخبگان انتخاب می کرد. همواره در بین دانشگاهیان حاضر می شد و از نزدیک نظرات و دیدگاه های اساتید و دانشجویان را جویا می شد؛ به طوریکه در مدت کمتر از سه سال ریاستجمهوری بارها در مناسبت های مختلف اعم از شرکت در اجلاس روسای دانشگاه ها، مراسم روز دانشجو، آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و غیره به دانشگاه ها رفتند.
در ذیل بخش از سخنرانی ها و دیدگاه آیت الله رییسی نسبت به دانشجویان و اساتید در دانشگاه ها را می خوانیم.
*دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت
«من بارها گفتم دانشگاه ها اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است، تعارف نیست؛ بلکه یک حقیقت است. به هیچ عنوان نباید وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند. اگر بحث و نظری هست و در این زمینه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا قبل از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل شود مناسب است و ایرادی نسبت به آن نیست.
دانشگاه، دانشجویان، پژوهشگران و محققان می توانند نظام مسائل کشور را به خوبی ببینند و استخراج کنند و بر اساس اولویت برای آنها راه حل پیدا کنند، باید دانشگاهیان ما استقبال مسئولین را همراه خودشان داشته باشند و مسئولان هم باید احساس مسئولیت و تعهد کنند تا دانشگاه بتواند حل مساله کند. افتخارات کشور ما مرهون دانشگاه است و اگر در صنعت هسته ای، نظامی، صنایع، معدن و کشاورزی موفق هستیم همه مربوط به دانشگاه است.
*از نظرات مخالف دانشجویان ابایی نداشته باشیم
به هیچ عنوان نباید وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد از اینکه دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند و این بحث و ابراز می شود، ابایی داشته باشند، اگر بحث و نظری هست و در این زمینه دیدگاه مخالف و انتقادی داشته باشند ایرادی ندارد؛ البته تا قبل از آن که تصمیم به مصوبه و قانون تبدیل شود مناسب است و ایرادی نسبت به آن نیست؛ چراکه بعد از آن و تبدیل شدن به قانون این موارد اخلال ایجاد می کند و سخت می شود.
موارد تا قبل از اینکه مصوب شود، گرفتن نظرات دانشجویان و افراد بسیار مهم است و کمک بسیار بزرگی به غنای مصوبات فرهنگی می کند؛ این (گرفتن نظرات موافق و مخالف) به نظر من بزرگترین کمک به شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد است».(مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دانشگاهها، موسسات و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه شیراز).
*میز مذاکرات را ترک نخواهیم کرد
« دولت دانشگاه را اتاق اندیشهورزی خود میداند و انتظار دارد دانشگاهها و مراکز علمی با اندیشهها و ابتکارات نو به یاری دولت بشتابد. دشمن تصور میکرد که میتواند در ظرف دانشگاه امیال خود را دنبال کند، غافل از اینکه دانشجویان و اساتید ما بیدار بوده و اجازه تحقق خیالهای باطل دشمن را نخواهند داد و حتماً در عرصه علم و دانش نیز مانند دیگر عرصهها دشمن را ناکام خواهند گذاشت.
از ابتدا اعلام کردیم میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد، اما به مذاکرات عزتمندانه پایبند خواهیم بود و امروز منطق جمهوری اسلامی ایران در دنیا مورد پذیرش است».( مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاهها، موسسات و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه الزهرا (س).