ضرورت تغییر الگوهای قدیمی در شهر و روستاها راهی برای توسعه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1707

ضرورت تغییر الگوهای قدیمی در شهر و روستاها راهی برای توسعه
بر اساس نظر کارشناسان شهرسازی، وجود چشم‌انداز برای توسعه شهرها از اهمیت بسیاری برخوردار است، به‌نوعی که در تحلیل چشم‌انداز توسعه یک شهر، بخش‌های متعددی در محورهای تأمین نیازها، تعالی، رشد، پیشرفت، رفاه، آسایش و آرامش ساکنین دخیل هستند که باید به‌صورت متوازن توسعه و رشد نمایند.
هرچند تأمین زیرساخت‌های متناسب با جمعیت، باید در اولویت نگاه همه اثرگذاران باشد اما در شرایط کنونی با توجه به‌ سرعت تحقق خواسته‌ها و نیازهای مردم منطقه، چشم‌انداز توسعه یک شهر از حد رضایت‌بخش و مطلوب از گذشته فاصله دارد. این در حالی است که کشورهای توسعه‌ یافته از ۵۰ سال قبل مدل برنامه‌ریزی شهری و روستایی ما را کنار گذاشته‌اند اما ما همچنان از الگوی شهرسازی قدیمی استفاده می‌کنیم.
یک کارشناس حوزه عمران شهری در همین خصوص در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در موضوع توسعه و عمران شهری به‌ عنوان یکی از محورهای توسعه ضرورت دارد مدیریت‌ها در همه سطوح محلی و منطقه‌ای و ملی برای رسیدن به تعالی، شکوفایی، تحول و تغییر به مطلوب دارای برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشند.
جعفر سلیمانی افزود: از طرفی اثرگذاران توسعه شهری و روستایی در کالبد و فضای شهر و روستا، اقشار متنوع و متعددی هستند که درگاه درآمدی و تأمین هزینه‌های شهر و روستا از مسیر اقدامات و جذب منابع اعم از دولتی و خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها ایجاد می‌شود و از سویی در وجه دیگر بازوی اجرایی آنها اثرگذاران و دیگر فعالان عمرانی و توسعه‌ای قرار دارند که زیرساخت‌های شهری و روستایی به دست این افراد ارتقاء می‌یابد، لذا می‌طلبد به‌صورت مداوم روی عناصر تحولی ازجمله شناسایی و خلق قابلیت‌ها، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و نیازها، تولید فرصت نموده و همواره داشته‌های موجود نیز تکمیل و ارتقاء یابند.
وی در خصوص اصلی‌ترین نیازهای جامعه شهروندی که باید در اولویت قرار گیرند، افزود: یکی از این راهبردها مبنی بر رفع نیازهای اساسی جامعه شهروندی و حتی روستایی تحقق دسترسی به سرپناه و مسکن مناسب هست که دولت سیزدهم شعار محوری خود را بر این مبنا قرار داده است؛ اما در سال‌های اخیر در مقیاس محلی در برخی شهرها مواجه با سه برابری شدن قیمت مسکن و اجاره‌بها هستیم، ازاین‌رو باید توجه شود که توسعه مسکن و تأمین نیاز جامعه‌ هدف، از اصلی‌ترین نیازهای جامعه شهروندی است که مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد.
این کارشناس شهرسازی در خصوص دستیابی به توسعه مطلوب در شهرها و روستاهای جنوب خراسان رضوی گفت: اگرچه برخی اقدامات انجام‌ شده شایسته و قابل‌تقدیر است، ولی در شیوه اقدام، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که باید درنتیجه تحلیل‌ها و بررسی‌های علمی، قضاوت درست‌تری صورت گیرد.

وی عنوان کرد: متأسفانه در گذشته نگاه آرمانی در برخی شهرها به ورطه فراموشی سپرده‌ شده است و بسیاری از شهرهای خراسان رضوی نیاز به برنامه‌ریزی‌های انعطاف‌پذیر برای دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت دارند.
سلیمانی با ارزیابی وضعیت مسکن در سطح محلی گفت: گرچه اقدامات ارزشمندی صورت گرفته اما افزایش ۱۰برابری جریمه‌های ساختمانی در برخی شهرها توسط مدیریت شهری باعث شده میزان ساخت ‌و سازها کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی گفت: نکته قابل‌تأمل آنجاست که در حال حاضر جرائم ساختمانی در برخی از ساختمان‌ها به مرز حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان برای هر مترمربع برسد، درحالی‌که ابتدای سال ۱۴۰۰ باقیمت فوق می‌توانستند در برخی از محلات شهری نسبت به خرید آپارتمان اقدام نمایند، تحمیل هزینه‌ها به سازندگان و مصرف‌کنندگان سبب کاهش تولید مسکن توسط دو بخش فعال فوق بوده و عملاً وجود تقاضا و کمبود عرضه از یک‌سو و در بحث دیگر افزایش نیاز به اجاره یا خرید املاک از سوی دیگر، فشار بسیار سنگینی به اقشار مختلف جامعه تحمیل کرده است.
سلیمانی در زمینه تأمین مسکن اجتماعی توسط دولت، اظهار کرد: گرچه جانمایی‌ها در برخی شهرها می‌توانست خیلی بهتر از این باشد که البته شاید آن هم به دلیل کمبود زمین باشد، اما برای همین وضعیت هم زحمت بسیاری کشیده شده که باید منتظر نتایج ماند. معادلاتی مانند آماده‌سازی‌ها و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی با توجه به فاصله زیاد از پهنه سکونتی موجود در برخی شهرها جای کار و تلاش بسیار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 55
  • دیروز: 166
  • هفته: 1,289
  • ماه: 4,537
  • سال: 35,981