افزایش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1749

افزایش مصرف برق به اندازه یک نیروگاه
گزارش | بازار
مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان: در حوزه توزیع برق جنوب استان کرمان تقریباً به‌اندازه یک نیروگاه باغین افزایش مصرف داریم.
در حالی جنوب کرمان این روزها با گرمای شدیدی را تجربه می‌کند که با افزایش مصرف برق چالش‌هایی در این حوزه برای مردم ایجاد شده است.
طبق روال سال‌های گذشته با شروع فصل گرما و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی ناترازی و کمبود برق در بخش‌های مختلف کشور بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند. براین‌اساس این روزها و با شدت‌گرفتن گرما شاهد مشکلاتی در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی هستیم. این در حالی است که گرمای تابستان ۱۴۰۳ هم گویی پایانی ندارد و هواشناسی از تداوم گرما در استان کرمان خبر داده است.
در بخش خانگی استان کرمان شاهد قطعی چندساعته گاه‌وبیگاه هستیم که باتوجه‌به شدت گرما این مسئله برای مردم بسیار آزاردهنده شده، حالا اگر این قطعی در ساعات گرم روز باشد تحملش دشوارتر هم می‌شود. البته مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان می‌گوید که تاکنون در جنوب کرمان قطعی برق به علت کمبود رخ نداده است.
در بخش کشاورزی هم که محدودیت اعمال شده برای موتورپمپ‌های کشاورزی باعث نگرانی کشاورزان شده است. این وضعیت در بخش صنعت هم مشهود است و از خاموشی در امان نمانده است؛ بخشی که چرخه تولید کشور به شمار می‌رود و بار اقتصاد کشور را بر دوش می‌کشد.
*قطعی برق در کرمان و ورشکستگی شرکت‌های صنعتی و معدنی
استاندار کرمان چندی پیش در همایش استانی ایران قوی با اشاره به نارضایتی استان از قطعی برق در واحدهای صنعتی و معدنی گفت: وزارت نیرو حاضر نیست مدیریت سهمیه استان را به عهده ما بسپارد و قطعی برق در واحدهای صنعتی و معدنی مشکل جدی در تولید ایجاد کرده است.
محمدمهدی فداکار با اشاره به بحث مدیریت برق در استان گفت: کرمان استان صنعتی و معدنی است، لذا قطعی برق اثرات زیادی در تولید ایجاد می‌کند و این یک ضعف است.
استاندار کرمان افزود: قطعی برق در استان باعث ورشکستگی شرکت‌های صنعتی و معدنی شده است. رعایت مصرف برق در بین مردم باید فرهنگ‌سازی شود تا واحدهای تولیدی شاهد کمبود و قطعی برق و توقف تولید نشوند.
فداکار بیان کرد: اگر مردم این کمبود برق و لزوم مدیریت مصرف را احساس کنند و بدانند، مطمئناً مراعات در مصرف برق زیاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۸ شهرستان در مناطق شرق، غرب و جنوب استان کرمان تحت پوشش این شرکت قرار دارد، اظهار کرد: این شهرستان‌های دارای اقلیم‌ها و شرایط فرهنگی متفاوتی هستند.
*بیشترین برق را بخش خانگی مصرف می‌کند
صدیقی با بیان اینکه ظرفیت صرفه‌جویی به‌ویژه در بخش خانگی وجود دارد، اظهار کرد: بخش خانگی عمده مصرف کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان گفت: می‌توان مصارف غیرضروری را با یک‌سری اقدامات ساده و بدون تحت‌تأثیر قرارگرفتن رفاه و آسایش خانواده ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داد.
صدیقی بیان کرد: ظرفیت منصوب به نیروگاه‌های کشور و نرم استاندارد سرمایه‌گذاری هم مشخص است. رشد مصارف وقتی که خارج‌ازحد استاندارد باشد باید یک جاهایی را مدیریت کرد تا صرفه‌جویی شود. از این مسئله به‌عنوان نیروگاه مجازی یاد می‌شود.
*به اندازه نیروگاه باغین افزایش مصرف برق داریم
وی گفت: به‌عنوان‌مثال در حال حاضر در حوزه توزیع برق جنوب استان کرمان نسبت به دوره میان باری (پاییز یا زمستان) تقریباً به‌اندازه یک نیروگاه باغین افزایش مصرف داریم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان عنوان کرد: در بحث مصرف انرژی الکتریکی راهکارهایی وجود دارد که مصرف بهینه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در جنوب کرمان نزدیک به ۴۵ درصد سرجمع مصرف برق مربوط به حوزه خانگی است، افزود: بخش‌های کشاورزی و صنعت با صنعت برق همکاری خوبی داشته و مصارف را در اوج بار یا کاهش داده یا قطع کرده‌اند تا امکان تأمین برق برای مردم وجود داشته باشد.
صدیقی عنوان کرد: در حال حاضر در بازه پیک مصرف که از ساعت ۱۱ تا ۱۷ است، بیش از ۸۵ درصد مصرف مربوط به بخش خانگی است؛ بنابراین تأثیربخش خانگی بسیار زیاد است و مدیریت مصرف بدون اینکه فشاری به خانواده وارد شود به تأمین برق مردم در سراسر استان و کشور در این روزهای بسیار گرم کمک می‌کند.
وی گفت: ما نمی‌گوییم هیچ کجا مشکلی وجود ندارد اما می‌توانیم با چند راهکار ساده به تأمین برق سایر مناطق کمک کنیم به‌ویژه برای مناطقی که دما حتی به ۵۵ درجه هم می‌رسد.
*قطعی برق به دلیل کمبود نداشته‌ایم
مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان عنوان کرد: در شرایط گرم کنونی تحمل قطعی برق بسیار دشوار است. تاکنون به دلیل کمبود برق در بخش خانگی قطعی نداشته باشیم.
وی عنوان کرد: زمانی که مصرف در یک نقطه افزایش می‌یابد و بیش از توان تجهیزات نصب شده می‌شود؛ تجهیزات حفاظتی عمل می‌کنند؛ اما بیش از یک حد مشخص اجازه کاهش ولتاژ داده نمی‌شود و تجهیز قطع می‌شود. این چالشی است که در برخی شهرستان‌ها با آن مواجه هستیم.
صدیقی گفت: با کمک مردم و کاهش مصرف، از این شرایط عبور خواهیم کرد. البته باید در نظر داشت که در برخی موارد ممکن است؛ مشکل فنی وجود داشته باشد که دراسرع‌وقت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی در خصوص وضعیت صرفه‌جویی در ادارات اظهار کرد: اعتقاد مجموعه دولت این است که قبل از مردم و مابقی بخش‌ها باید مدیریت مصرف از بخش دولتی آغاز شود که این بحث امسال با جدیت و دقت کامل اعمال شده است.
ادارات موظف‌اند مصارفشان را ۵ تا ۲۰ درصد از انرژی خورشیدی تأمین کنند و باید احداث نیروگاه خورشیدی را کلید بزنند و مقداری از نیازشان را از این طریق تأمین کنند
مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با بیان اینکه تمام مصارف ادارات از طریق کنتورهای هوشمند رصد می‌شود، افزود: چنانچه مصرف برق اداره‌ای از حد تعیین شده تخطی شود، کنتور به‌صورت اتوماتیک قطع می‌شود.
صدیقی مدیریت مصرف در بخش اداری را بسیار خوب دانست و اظهار کرد: ادارات موظف‌اند مصارفشان را ۵ تا ۲۰ درصد از انرژی خورشیدی تأمین کنند و باید احداث نیروگاه خورشیدی را کلید بزنند و مقداری از نیازشان را از این طریق تأمین کنند.
*فراتر از پروانه‌ها عمل نکرده‌ایم
مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در خصوص محدودیت موتورپمپ‌های کشاورزی در جنوب کرمان گفت: پروانه‌هایی که برای برداشت آب صادر شده به‌صورت میانگین کمتر از ۱۹ ساعت در روز است و ما فراتر از این مقدار محدودیتی اعمال نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: در حال حاضر برق کشاورزان به مدت پنج ساعت (از ۱۱ صبح تا ۱۶ بعدازظهر) محدود بوده و در سایر ساعات آزاد است. در ازای این همکاری غیر از ۱۹ ساعت باقیمانده، برق این افراد رایگان است. در ازای همکاری یک ماه کامل، یک پاداش اضافه بر معافیت ماهیانه به آنها تعلق می‌گیرد.
تأمین برق در فصول گرم، سال‌هاست که به یک چالش تبدیل شده است و باید دید مسئولان برای جلوگیری از تکرار این مشکل در سال‌های آینده چه اقدام اساسی به جز توصیه به‌صرفه جویی انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 78
  • دیروز: 138
  • هفته: 816
  • ماه: 4,086
  • سال: 44,110