مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان خبرداد: در سیل اخیر 7 میلیون متر مکعب آب، وارد سدهای استان شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1287

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان خبرداد: در سیل اخیر 7 میلیون متر مکعب آب، وارد سدهای استان شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان از ورود حدودا 7 میلیون متر مکعب آب ناشی از سیلاب در سدهای استان کرمان خبرداد.

به گزارش ایلنا علی رشیدی اظهار داشت: بارندگی و سیلاب‌های زیادی در روزهای اخیر در استان کرمان به وقوع پیوست، اما این سیلاب‌ها در بالادست سدها اتفاق نیفتاد. تنها مقداری از این روان آب‌ها در بالادست وارد سدها شد. به سد جیرفت حدودا 6 میلیون متر مکعب سیلاب و در سد تنگوییه سیرجان یک و سه دهم میلیون متر مکعب آب وارد شد و جمعا اگر حساب کنیم حدودا بین 7 تا 7/5 متر مکعب سیلاب  وارد سدهای استان کرمان شد. اما متاسفانه سد بافت و نسا نتوانستند هیچگونه آبی در پی بارندگی‌های شدید  ذخیره کنند.

او افزود:بیشترین شدت بارندگی‌‌ها در سامانه بارشی اخیر در شمال استان کرمان رخ داد. در بالادست رودخانه‌های دائمی  که مطالعاتی از قبل انجام شده بود، 5 سد نسبتا بزرگ احداث شده و یا در حال احداث است که به دلیل  بارندگی‌ها و سیلاب‌های فصلی اگر مطالعه ای هم صورت گرفته امکان احداث سد در این مناطق با توجه به بارندگی‌های فصلی امکان پذیر نیست.

رشیدی ادامه داد:  این سیلاب در برخی از مناطق استان کرمان بعد از 40 الی 50 سال اتفاق افتاد که طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری برای این نوع سیلاب‌ها جوابگو و مناسب است. طرح‌های آبخیزداری تا حدودی در جنوب استان انجام شده اما کفایت نمی‌کند و برای گسترش این طرح نیاز به اعتبارات بیشتری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ا‌ی استان کرمان، گفت: برای برطرف شدن مشکل کم آبی برای مصارف کشاورزی در جنوب استان کرمان سیل‌ بندی داریم که بخش عمده‌ای از مناطق جنوبی استان را پوشش می‌دهد. این سیل بند که بخشی از آن 30 الی 40 سال قبل آغاز به کار کرده است 10 الی 12 متر آن اجرا شده و در سفر ریاست جمهوری قرار شد  که این طرح مورد مطالعه قرار بگیرد.

او اضافه کرد:این سیل بند از شهرستان جیرفت آغاز و به جازموریان می‌رسد و حدود 150 کیلومتر است که  می‌تواند به مشکل کمبود آب جنوب استان کمک کند. چرا که اکثر شهرهای جنوب استان  در پهنه سیلابی قرار دارند که اگر زمانی این طرح اجرا شود می‌تواند به جلوگیری از سیلاب کمک کند. ولی در حال حاضر اجرای همان طرح‌های آبخیزداری می‌تواند کمک زیادی به نگهداری از آب‌های سیلابی در جنوب استان کند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 90
  • امروز: 69
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,470
  • ماه: 7,880
  • سال: 25,913