تشکیل پرونده قضایی برای تاخیر در احداث بیمارستان عنبرآباد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1759

تشکیل پرونده قضایی برای تاخیر در احداث بیمارستان عنبرآباد
ایرنا
تاخیر چندین ساله در ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی عنبرآباد واقع در جنوب کرمان همواره خبرساز بوده اما حالا صدای دستگاه قضا را نیز درآورده به طوری که رییس دادگستری این شهرستان از تشکیل پرونده قضایی به علت افتتاح نشدن این مرکز درمانی بعد از گذشت ۱۵سال از کلنگ‌زنی آن خبر می‌دهد.
بیمارستان ۹۶ تختخوابی عنبرآباد از آن پروژه‌های چندین ساله‌ای است که ۱۵ سال جمعیت ۱۰۰ هزار نفری این شهرستان را به دنبال خود گذاشته و هنوز به سرانجام نرسیده، در دولت‌ها و سال های مختلف هر فردی قول و زمان افتتاح فاز نخست آن را داده اما هنوز خبری از آن نیست.
*جزییات تشکیل پرونده قضایی
آنطور که روابط عمومی دادگستری کل کرمان اعلام کرد، رییس دادگستری شهرستان عنبرآباد از تشکیل پرونده در خصوص عدم افتتاح بیمارستان این شهرستان بعد از گذشت ۱۵سال از کلنگ‌زنی آن خبر داد.
علیرضا سالاری در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال شهرستان عنبرآباد بیان کرد: نبود بیمارستان در این شهرستان باعث مشکلات فراوانی برای مردم شده و مسئولان مربوطه در این خصوص باید پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست که با گذشت بیش از ۴۶ سال، مردم مظلوم و انقلابی شهرستان عنبرآباد همچنان بیمارستان نداشته باشند و برای کوچک ترین مشکل درمانی به شهرستان‌های همجوار مراجعه کنند.
رییس دادگستری شهرستان عنبرآباد تصریح کرد: در صورت احراز ترک فعل یا قصور مسئولان و ادارات در خصوص عدم افتتاح بیمارستان این شهرستان دستگاه قضا در راستای حفظ حقوق عامه با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
*عقبه وعده‌های ناتمام
اما درباره سابقه بیمارستان ناتمام عنبرآباد، از سال ۹۹ بود که به صورت جدی قول‌های مسئولان در مورد بیمارستان عنبرآباد در رسانه‌ها دیده و شنیده شد، همان زمان‌ها بود که اصغر مکارم رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفته بود حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل ساخت بیمارستان اختصاص یافته و مرحله اول بیمارستان ۹۶تختخوابی امام سجاد(ع) عنبرآباد شامل کلینیک و اورژانس در زیر بنای هفت هزار مترمربع تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.
اما ماجرا به اینجا ختم نشد و سال ۱۴۰۰ هم رسید و خبری از فاز اول بیمارستان عنبرآباد نشد؛ همان سال استاندار وقت کرمان، علی زینی‌وند در سفری که به شهرهای جنوبی استان داشت سری هم به عنبرآباد زد و از پیگیری برای تامین اعتبار در حوزه بیمارستان‌ها از طریق سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت که بیمارستان عنبرآباد در اولویت خواهد بود و قصدمان این است که اجازه ندهیم پروژه تعطیل شود.
سال ۱۴۰۰ هم تمام شد و زمزمه‌های ناراحتی از تاخیر در اجرای پروژه بیمارستان امام سجاد عنبرآباد از ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ و شورای اداری این شهر رنگ جدی تری گرفت، آن زمان که امام جمعه این شهرستان گفت: یکی از نیازهای حیاتی شهرستان عنبرآباد با ۹۰ هزار نفر جمعیت که بیش از ۷۰ هزار نفر آنان ساکن روستاها هستند احداث پروژه بیمارستانی است که بیش از ۱۰ سال آغاز شده و پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد دارد.
حجت الاسلام حمید بامری آن روزها همچنین گفته بود گاهی اوقات ممکن است مسئولی از سر غیرعمد با تصور اشتباه بیان کند این شهرستان به دلیل نزدیکی و همجواری با مناطق دیگر نیازی به بیمارستان ندارد که این نگاه موجب اختلاف مردم می‌شود.
سال ۱۴۰۱ رسید و در آن روزها فرماندار عنبرآباد عنوان کرد که ساخت بیمارستان این شهرستان یکی از مطالبات مهم مردم است که در سفر شهید آیت الله رئیسی مورد توجه قرار گرفته و با پیگیری انجام شده امیدوار است طی سال ۱۴۰۲ فاز اول بیمارستان به بهره برداری برسد؛ آنطور که فرماندار عنبرآباد گفته بود در دور نخست سفر رییس جمهور شهید و در دولت سیزدهم یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این بیمارستان اختصاص یافت.
سال ۱۴۰۲ هم اتفاق قابل توجهی در مورد بیمارستان عنبرآباد رخ نداد هرچند در همان سال بود که علی اصغر خیرخواه رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت بهره‌برداری از سه بیمارستان در حال ساخت در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و کهنوج کمبود سرانه تخت در جنوب کرمان را جبران می کند و آن را به میزان کشوری می‌رساند؛ ساخت و تکمیل بیمارستان امام سجاد عنبرآباد از مطالبات بحق مردم در این منطقه است که بیش از یک دهه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.
*ورود مدعی العموم به موضوع
اما سال ۱۴۰۳، اردیبهشت ماه امسال بود که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عنبرآباد گفت: پیشرفت بیمارستان امام سجاد (ع) عنبرآباد رضایت‌بخش و مطلوب نیست و نیاز به فعالیت موثر پیمانکار و نظارت مستمر کارفرما دارد.
عمرانی همچنین میزان پیشرفت پروژه را به هیچ وجه قابل دفاع ندانست و ایجاد راهکارهای مناسب برای رفع فوری و آنی مشکلات موجود توسط پیمانکار را ضروری برشمرد.
همان اردیبهشت ماه بود که فرماندار عنبرآباد در مصاحبه با یکی از رسانه‌های استان از بررسی تعلل در تکمیل بیمارستان این شهرستان با همکاری دستگاه قضایی خبر داد و گفت که اگر چه فاز اول بیمارستان در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد اما پیمانکار باید جوابگوی هرگونه کوتاهی در این زمینه باشد.
*وعده‌ای که هر سال تکرار شد
یزدان افشاری‌پور تکمیل بیمارستان عنبرآباد را جزو مطالبات متعدد مردم دانسته بود که متاسفانه بهره‌برداری از این زیرساخت ضروری در حوزه بهداشت و درمان سال‌ها دستخوش زمان قرار گرفته و افزوده بود که با توجه به اینکه مردم عنبرآباد باید از دورترین نقاط برای دریافت خدمات درمانی به جیرفت عزیمت کنند لذا تکمیل این پروژه زمان‌بر در اولویت کار قرار گرفت.
وی با اشاره به سفر وزیر بهداشت به جنوب کرمان و بازدید از روند عملیات اجرایی بیمارستان عنبرآباد اظهار کرده بود که وزیر بهداشت در بازدیدی که از این طرح داشت قول مساعد داد که تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
افشاری‌پور از تذکرات لازم به پیمانکار توسط شرکت مادر تخصصی سازه‌های بیمارستانی خبر داد و از روند ساخت بیمارستان عنبرآباد انتقاد کرد که به صورت لاک‌پشتی و کُند است و گفته بود هفته گذشته(همان زمان در اردیبهشت) مدیرعامل شرکت مادر تخصصی سازه‌های بیمارستانی ضمن بازدید از پروژه بیمارستان عنبرآباد، تذکرات لازم به پیمانکار داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853