موردی از آبله میمونی در استان گزارش نشده است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1760

موردی از آبله میمونی در استان گزارش نشده است
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تاکنون موردی از بیماری آبله میمونی در استان کرمان مشاهده نشده و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری و کنترل این بیماری در حال انجام است.
سعید صحبتی افزود: همچنین، بر اساس نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، تمامی موارد مشکوک به بیماری چه در مرز‌های ورودی و چه در میان زائران پیاده‌روی اربعین و مسافران هوایی تحت نظارت قرار دارند.
او گفت: آبله میمونی یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار است که با بثورات پوستی مشابه آبله مرغان خود را نشان می‌دهد. این بیماری عمدتاً در کشور آفریقا ریشه دارد و معمولاً از طریق افرادی که به این کشور سفر می‌کنند یا حیوانات حمل شده از آفریقا به سایر کشورها، منتقل می‌شود.
او افزود: دوره نهفتگی این بیماری بین ۵ تا ۲۱ روز طول می‌کشد و پس از آن علائم اولیه آن با تب همراه است. پس از یک تا دو روز، علائم دیگری از قبیل گلودرد، ترشح بینی، احساس خستگی و درد‌های شدید مانند سردرد و کمر درد بروز می‌کند.
او بیان کرد: در مرحله سوم، ضایعات پوستی که تمام بدن را درگیر می‌کند، نمایان می‌شود. این ضایعات بر خلاف آبله مرغان همه مشابه و متحدالشکل بوده و معمولاً با درد و خارش همراه هستند و بین دو تا چهار هفته به طول می‌انجامند.
او با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از آبله میمونی در سطح جهانی بین ۲ تا ۴ درصد گزارش شده و بیشتر بیماران بهبود می‌یابند، اظهار داشت: درمان این بیماری عمدتاً مراقبتی است و شامل کنترل درد و تب، کاهش خارش و تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن می‌شود. در موارد شدیدتر، برخی دارو‌های ضدویروس نیز ممکن است به کار برده شود.
صحبتی گفت: سازمان بهداشت جهانی هنوز استفاده عمومی از واکسن‌های M.pox را در اغلب کشور‌ها من جمله ایران توصیه نکرده است.
او با بیان اینکه این بیماری از طریق تنفس و تماس پوستی نزدیک منتقل می‌شود، گفت: در صورت مواجهه با مورد مشکوک رعایت بهداشت فردی از جمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک در پیشگیری از این بیماری موثر است.
مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه گفت: این بیماری در همه رده‌های سنی وجود دارد، اما در کودکان زیر ۸ سال شایع‌تر و شدیدتر است و در طغیان‌های اخیر در مردان میان‌سال نیز موارد بیشتری ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 11
  • دیروز: 138
  • هفته: 749
  • ماه: 4,019
  • سال: 44,043