۲۳درصد از سپرده‌ها صرف پرداخت وام به کرمانی‌ها نشده است. سپرده‌های بانکی کرمان کجا می‌رود؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1570

۲۳درصد از سپرده‌ها صرف پرداخت وام به کرمانی‌ها نشده است. سپرده‌های بانکی کرمان کجا می‌رود؟
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
در شرایطی که بزرگ‌ترین مشکل بنگاه‌های استان نقدینگی است، بانک‌های استان تنها ۷۷.۵ درصد از میزان سپرده‌هایشان را وام دادند. طبق گزارش بانک مرکزی در ماه شهریور، نسبت تسهیلات به سپرده (بعد از کسر سپرده قانونی) کرمان از متوسط کشور (۸۴.۱ درصد) کمتر است؛ این در شرایطی است که استان هم‌جوار با یزد ۹۲.۴درصد از میزان سپرده‌هایش را، خراسان جنوبی ۹۹.۴درصد و خراسان شمالی ۱۳۳.۸درصد از حجم سپرده‌هایش را وام بانکی داده است.
بر اساس این گزارش، شبکه بانکی کشور در نیمه نخست سال جاری ۶ هزار و ۲۳۲ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده‌اند و میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها نیز به هشت میلیون و ۱۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر میزان سپرده‌های بانکی پس از کسر ذخیره قانونی نیز معادل هفت میلیون و ۴۰۷ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.
حجم میزان سپرده‌های کرمان بعد از کسر سپرده قانونی، ۱۵۸ هزار میلیارد تومان است، تقریباً ۲.۱۳درصد از کل سپرده‌های کشور بعد از کسر سپرده قانونی. بااین‌حال حجم پول موجود در بانک‌های استان بعد از کسر سپرده قانونی، بیشتر از استانی مثل یزد (۹۱ هزار میلیارد تومان) خراسان شمالی (۲۶ هزار میلیارد تومان) و خراسان جنوبی (۳۳ هزار میلیارد تومان) است. بالاتر بودن میزان سپرده‌گذاری در کرمان موضوعی است که احتمالاً به دلیل استقرار شرکت‌های بزرگ معدنی و نعمتی استان باشد، بااین‌وجود کرمان نتوانسته آن طور که بایدوشاید از این ظرفیت استفاده کند و در شرایطی که عمده مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان کمبود نقدینگی است، این استان تنها ۷۷.۵درصد از مبلغ سپرده‌هایش را وام داده است که رقمی زیر میانگین کشوری و استاندارد جهانی است.
به‌عبارت‌دیگر کرمان از کل حجم سپرده‌های بانکی‌اش حدود ۱۲۲ هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت تسهیلات کرده است. این در حالی است که متوسط کشوری نسبت تسهیلات به سپرده ۸۴.۱درصد و میانگین جهانی آن بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است.
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که عمده حجم پول کشور در بانک‌های تهران است؛ عددی که بعد از کسر سپرده قانونی به ۴ میلیون و ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد، از همین مبلغ بیش از ۹۲درصد صرف پرداخت تسهیلات به تهرانی‌ها شده است. بعد از تهران بیشترین حجم سپرده‌های کشور در استان‌های اصفهان ۳۵۷ هزار میلیارد تومان (میزان سپرده بعد از کسر سپرده قانونی) و بعد از آن هم در استان خراسان رضوی با ۳۰۵ هزار میلیارد تومان (بعد از کسر سپرده قانونی) است.
طبق داده‌های بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در ۱۴ استان بیش از میانگین کشوری است و این نسبت در ۱۲ استان نیز بالاتر از حد استاندارد است. بیشترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در استان خراسان شمالی با رقمی در حدود ۱۳۴ درصد ثبت شده و این نسبت در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری، به ترتیب ۱۱۹.۷ درصد و ۱۱.۹ درصد رقم خورده است.
در طرف دیگر اما نسبت مذکور در ۱۶ استان کشور کمتر از محدوده مجاز است. به‌طوری‌که این نسبت در مناطق آزاد تجاری در کمترین سطح خود معادل ۴۹.۸ درصد قرار دارد. همچنین نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان‌های البرز و فارس نیز ۵۲.۶ درصد و ۵۷.۲ درصد ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 83
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,993
  • ماه: 7,631
  • سال: 25,195