گزارش بانک مرکزی نشان داد. ۲ درصد از میزان تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور برای کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1792

گزارش بانک مرکزی نشان داد. ۲ درصد از میزان تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور برای کرمان
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
۸ میلیون و ۳۲۵ هزار میلیارد تومان. این کل رقم تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور تا مرداد امسال است. چقدر از این میزان برای استان کرمان بوده؟ ۲ درصد. گزارش بانک مرکزی نشان داد باوجودآنکه رقم سپرده‌های کرمان ۲ برابر استان هم‌جوار ما یزد است؛ اما کرمان تنها ۵۰ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان تسهیلات بیشتر از یزد پرداخت کرده است. اگر چه نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانک‌های استان بعد از کسر سپرده قانونی ۹۱ درصد است که حاکی از یک رشد قابل‌توجه و افزایش نسبی در پرداخت تسهیلات در استان است.
بیشتر از ۶۰ درصد از کل تسهیلاتی که در مردادماه پرداخت شده از بانک‌های پایتخت بوده است. الباقی استان‌ها سهمی در حد ۳ یا ۴ درصد دارند؛ کلان‌شهرهایی مثل اسفهان و خراسان رضوی. سهم کرمان از رقم تسهیلات پرداختی که تا مردادماه ۸ میلیون و ۳۲۵ میلیارد تومان بوده صرفاً ۲ درصد است. صنایع ملی مس ایران، گل‌گهر، گهر زمین، علی‌رغم استقرار این ابر هلدینگ‌های بزرگ در استان کرمان، کماکان تمام حساب‌ها در بانک‌های پایتخت است. شورای معادن علی‌رغم تمام مصوباتش و خط و نشان‌هایش هنوز نتوانسته حساب‌های این ابر هلدینگ‌ها را به کرمان برگرداند. کل میزان سپرده‌های کشور بعد از کسر سپرده قانونی ۹ میلیون و ۹۵۱ هزار میلیارد تومان است که از این میزان سپرده کمتر از ۲ درصدش در کرمان است. کل میزان سپرده‌های استان کرمان بعد از کسر سپرده قانونی تا مردادماه امسال ۱۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است. همین موضوع خود گواهی از کسری منابع بانک‌های استان است. نکته مثبت گزارش بانک مرکزی برای استان تسهیلات بیشتر پرداختی نسبت به رویه ماه‌های قبل است. تا مردادماه نسبت تسهیلات به سپرده‌های استان به ۹۱ درصد رسیده که بیشتر از متوسط کشور با رقم ۸۳ درصد است .
این گزارش نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی استان در چندین استان بیشتر از میزان سپرده‌هایی است که در بانک‌های این استان ذخیره شده است. به‌عنوان‌مثال علی‌رغم آنکه نسبت سپرده‌های کرمان بعد از کسر سپرده قانونی در کرمان ۲ برابر استان هم‌جوارش یزد است، اما رقم تسهیلات پرداختی یزد صرفاً ۵۰ هزار میلیارد تومان کمتر از کرمان بوده است. طبق گزارش بانک مرکزی استان‌هایی مثل یزد، لرستان، زنجان، چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی که جمعاً ۸ استان می‌شوند مبلغی بیش از میزان سپرده‌های موجود در بانک‌هایشان تسهیلات پرداختند که این میزان احتمالاً ناشی از تسهیلات تکلیفی باشد.
مطابق گزارش بانک مرکزی، تا مردادماه امسال کمترین میزان تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، در استان البرز با ۵۴ درصد است و بعد از آن استان گیلان با نسبت ۶۴ درصد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 9
  • دیروز: 91
  • هفته: 833
  • ماه: 6,300
  • سال: 53,853