وعده اتمام فاضلاب شهری کرمان به سال آینده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1359

وعده اتمام فاضلاب شهری کرمان به سال آینده

گزارش | تسنیم

 مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان: از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم و دلیل آن مشکلات ایجاد شده در صدور مجوزها و مشکلات ترافیکی و اداری است

اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان از برنامه زمان‌بندی عقب بوده و مسئولان امیدوار هستند که تا پایان سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری کامل از این پروژه انجام شود.

حدود ۳۰ سال پیش بود که لزوم اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان به دلیل معضلات زیست محیطی، منابع بسیار محدود آب کرمان و خطرآلوده شدن آن توسط فاضلاب احساس شد و بر همین اساس در سال ۱۳۷۲ مطالعات مرحله اول شبکه فاضلاب کرمان آغاز و نتیجه این مطالعات در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسید.

عملیات اجرایی با ۲۵ درصد رشد فیزیکی

عملیات اجرایی پروژه فاضلاب شهر کرمان به طور جدی از سال ۷۶ با اعتبارات دولتی آغاز شده و به گفته مسئولان این پروژه ظرف ۲۲ سال فقط ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت تا اینکه به دلیل اجرای لاک‌پشتی این پروژه در سال ۱۳۹۸با همت استاندار وقت کرمان و وزارت نیرو از حدود سه سال پیش تکمیل این پروژه به شرکت فولاد بوتیا سپرده و مقرر شد ظرف 5 سال آن را به اتمام برساند.

البته با وجود تمام تلاش‌های مسئولان این پروژه هنوز هم از برنامه زمان‌بندی عقب است و مسئولان دلیل عقب‌ماندگی این پروژه را مشکلات ایجاد شده در صدور مجوزها و مشکلات ترافیکی و اداری عنوان می‌کنند و امیدوار هستند تا سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از فاضلاب شهر کرمان اجرایی شده و تا پایان سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری کامل از این پروژه انجام شود.

این روزها گوشه گوشه شهر کرمان را که نگاه کنیم شاهد اجرای پروژه فاضلاب هستیم، پروژه‌ای که از نگاه مردم به آرامی و به کندی در دل کوچه و خیابان‌های شهر پیش می‌رود و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است؛ حفاری‌های ایجاد شده برای اجرای فاضلاب، سرعت کم اجرا، ایجاد ترافیک به ویژه در معابر اصلی، کسادی کسب و کار برای کسبه و سختی تردد و گرد و خاک تنها گوشه‌ای از این مشکلات است که به نظر می‌رسد تا چند سال آینده مهمان کوچه‌ها و خیابان‌های شهر کرمان است و گفته می‌شود به دلیل منفعت کلی باید آن را بپذیریم.

با این وجود گلایه مردم از کندی اجرای پروژه، تعلل و کوتاهی در آسفالت و وضعیت نامطلوب خیابان‌ها و چاله‌ها و برآمدگی ایجاد شده پس از اجرای فاضلاب چیزی نیست که منفعت عمومی در آن دخیل باشد بیشتر به ضعف در نظارت بر می‌گردد.

طولانی شدن پروژه و گلایه شهروندان

یکی از شهروندان کرمانی با بیان اینکه اجرای این پروژه در خیابان کمیل خیلی طول کشیده و همیشه شاهد ایجاد ترافیک در این خیابان به دلیل اجرای این پروژه هستیم، گفت: مدت زیادی است که در این خیابان کار را شروع کردند و متاسفانه جلوی درب خانه‌ها و مغازه‌ها جای پارک نیست؛ این ترافیک به‌ویژه ظهرها که مدارس تعطیل می‌شود واقعاً بسیار آزاردهنده است.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه در بلوار آزادگان فاضلاب همه کوچه‌ها اجرا شده و فقط کوچه ۲۹ مانده است، افزود: با وجودی که لوله‌گذاری این کوچه هم انجام شده، اما انشعابات آن متصل نشده و ما همچنان مشکلات داریم، چرا باید فاضلاب تمام کوچه‌ها در این خیابان اجرا شود و پیمانکار فقط این کوچه را رها کند.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی نیز با بیان اینکه در بلوار هوانیروز حدود یک‌ سال است که پروژه فاضلاب در حال اجرا است و هنوز تمام نشده، گفت: در این بلوار همیشه گرد و خاک همیشه وجود دارد و به غیر از ایجاد مشکلات بهداشتی ترافیک هم ایجاد کرده و منظر انتظار دارند این حفاری‌ها سریع‌تر جمع شود.

حمیدرضا فروغی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان با بیان اینکه پروژه فاضلاب شهر کرمان در حال اجرا است، اظهار داشت: که متاسفانه مشکلاتی هم برای شهروندان کرمانی ایجاد کرده است و از همه آنها عذرخواهی می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه این پروژه از سال ۷۷در شهر کرمان آغاز شده در سال ۸۶ فاز اول آن به بهره‌برداری رسید، گفت: ۳۵ هزار انشعاب در فاز اول انشعاب فاضلاب در شهر کرمان نصب شد که با اعتبار دولتی بود.

 عقب افتادن از برنامه زمانبندی

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان با بیان اینکه از آن سال به بعد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد عمل شده، افزود: قرارداد ما اجرای هزار و ۴۵۰ کیلومتر خطوط فرعی و اصلی فاضلاب در شهر و ۱۲ کیلومتر خط انتقال از شهر به همراه نصب ۱۳۰هزار انشعاب فاضلاب بوده است.

او با اشاره به اینکه از برنامه زمان‌بندی اجرای فاضلاب در شهر کرمان عقب هستیم، گفت: دلیل عقب‌ماندگی این پروژه به دلیل مشکلات ایجاد شده در صدور مجوزها و مشکلات ترافیکی و اداری است؛ اجرای پروژه باید طبق اقدامات کارشناسی جلو برود و شیب‌بندی بسیار اهمیت دارد.

فروغی با بیان اینکه در برخی خیابان‌ها اجرای فاضلاب تعدادی از کوچه‌ها هنوز باقی مانده است که حتماً پیگیری خواهیم کرد تا پیمانکار کوچه‌های باقیمانده را هم اجرا کند، ادامه داد: بخشی از هزینه برقراری شبکه از متقاضیان دریافت می‌شود که این هزینه در جاهای مختلف متفاوت است.

او با اشاره به اینکه روزهای دوشنبه در اداره ملاقات مردمی داریم و شهروندان می‌توانند با مراجعه حضوری مشکلات خود را با بنده مطرح و پیگیری کنند، گفت: امیدوار هستیم بتوانیم پروژه فاضلاب شهر کرمان را مطابق برنامه زمان‌بندی به نتیجه برسانیم و مشکلات پیش رو هر چه سریع‌تر برطرف شود.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان با بیان اینکه در برنامه است که تا پایان سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری کامل از پروژه فاضلاب در شهر کرمان را داشته باشیم، ادامه داد: تا سال ۱۴۰۲بخش زیادی از فاضلاب شهر کرمان اجرایی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه اجرای این پروژه برای شهر کرمان بسیار اهمیت دارد و از شاخص‌های توسعه یافتگی است، گفت: در شهر کرمان امکان دفع فاضلاب به صورت جذبی وجود ندارد و حتماً باید پروژه فاضلاب اجرا شود.

فروغی با بیان اینکه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این پروژه با کمترین مشکل برای شهروندان اجرا شود، اما چاره‌ای هم نداریم و باز هم از شهروندان به خاطر مشکلات ایجاد شده عذرخواهی می‌کنیم، افزود: مجوز حفاری باید از شهرداری و شورای ترافیک اخذ شود و تا مجوز ندهند، نمی‌توانیم کار را شروع کنیم.

او با اشاره به اینکه یکی از مهمترین قسمت‌های شبکه فاضلاب شهر کرمان در بلوار هوانیروز است، گفت: سرمایه‌گذار تمام توان خود را گذاشته که این پروژه به خوبی اجرا شود. 

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان: در برنامه است که تا پایان سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری کامل از پروژه فاضلاب در شهر کرمان را داشته باشیم، و تا سال ۱۴۰۲بخش زیادی از فاضلاب شهر کرمان اجرایی خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 244
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,913
  • ماه: 7,827
  • سال: 25,505