آفتاب سوختگی باعث افزایش پوکی محصول پسته امسال شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1769

آفتاب سوختگی باعث افزایش پوکی محصول پسته امسال شد
گزارش | مهر
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمان گفت: امسال آفتاب سوختگی عامل اصلی افزایش درصد پوکی محصول پسته در مناطق پسته خیز است.
علی اسماعیل‌پور با اشاره به پانزدهم شهریور ماه روز ملی پسته گفت: تولید میوه‌های پوک (بدون مغز) در پسته در اثر عدم انجام گرده‌افشانی در زمان گلدهی (پارتنوکارپی) و توقف رشد جنین (سقط جنین) در زمان تشکیل و رشد مغز در ماه‌های تیر و مرداد ایجاد می‌شود.
او با بیان اینکه اکثر میوه‌های پوک پسته در نتیجه سقط جنین به وجود می‌آیند، افزود: عوامل مختلفی از جمله افزایش دمای محیط (آفتاب سوختگی) در زمان رشد و تکمیل مغز میوه (تیر و مرداد)، کمبود مواد غذایی، کمبود آب آبیاری و گاهاً خسارت آفاتی از جمله زنبور مغز خوار و پسیل پسته بر درصد ایجاد پوکی در ارقام مختلف پسته مؤثر هستند.
او تصریح‌کرد: قطعی مکرر برق الکتروموتورهای کشاورزی در روزهای گرم سال باعث افزایش دور آبیاری، افزایش تبخیر و تعرق و افزایش نیاز آبی شده که خسارت آفتاب سوختگی را تشدید و باعث ایجاد آفتاب‌سوختگی و افزایش درصد پوکی شده است.
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: درصد پوکی ارقام مختلف در شرایط طبیعی حدود ۱۵ تا ۱۰ درصد و افزایش درصد بیشتر از این مقدار مربوط به خسارت آفتاب سوختگی و مدیریت نگهداری است.
او بابیان اینکه بر اساس شواهد پیش بینی می‌شود درصد پوکی محصول پسته سال جاری ٢٠تا ۴٠ درصد در مناطق مختلف با توجه به ارقام مختلف و مدیریت‌های نگهداری متغیر باشد، افزود: علائم شاخص آفتاب سوختگی ایجاد لکه‌های سیاه رنگ در پوست رویی میوه و توقف رشد مغز در مراحل مختلف می‌باشد که مغزهای سقط شده به رنگ قهوه‌ای و سیاه رنگ در آمده است.
او ادامه داد: احتمال سقط جنین و ایجاد پوکی بدون ایجاد لکه‌های سیاه رنگ پوست رویی نیز وجود دارد.
اسماعیل پور تصریح کرد: معمولاً درصد میوه‌های خسارت دیده پسته در اثر این پدیده در نیمه‌های غربی و در قسمت انتهایی تاج درخت که بیشتر در معرض آفتاب شدید ظهر و بعد از ظهر قرار دارند، بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 57
  • دیروز: 111
  • هفته: 804
  • ماه: 6,345
  • سال: 54,130