مقابله با ریزگردها در اولویت اقدامات منابع‌طبیعی جنوب کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 577

مقابله با ریزگردها در اولویت اقدامات منابع‌طبیعی جنوب کرمان

« حمزه احمدی »گفت: جنوب کرمان مساحتی بالغ بر ۳میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار در برگرفته که از این میزان مساحتی برابر ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد و بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار از آن کانون های بحران فرسایش بادی محسوب می شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، مجموع خسارت های حاصل از پديده فرسایش بادی سبب نابودی اراضی باغی و زراعی، مدفون شدن اراضی مسكونی، تخريب تأسيسات (مانند برق، كانال های آبياری، راه آهن و غيره )، تلفات جانی ناشی از تصادفات و کاهش دید افقی، تلف شدن دام ها، آلودگی ها و بيماری های تنفسی می شود که نیازمند مدیریت صحیح است.

وی، اضافه کرد: این منطقه به دلیل داشتن دشت های وسیع و نیز هم جواری با مناطق کوهستانی همواره در فصول مختلف در معرض بادهای نسبتاً قوی قرار دارد اما در سال های اخیر به دلیل حاکمیت خشکی در حدود ۹ ماه از سال و نیز خشکیدگی تالاب بزرگ جازموریان این بادها حالت فرساینده به خود گرفته اند و موجب طوفان های گرد و غبار و نیز حرکت ماسه در قسمت های مختلف منطقه شده است.

احمدی، ابراز داشت: اقداماتی که از گذشته تاکنون در این خصوص صورت پذیرفته است نظیر تدوین برنامه مالچ پاشی توام با نهال کاری بیابان در کانون های بحرانی بالغ بر ۴هزار هکتار که یکهزار و ۵۰۰ هکتار از آن اجرایی شده، احیای مناطق بیابانی با استفاده از روش نهال کاری بیابان در سطحی معادل ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، آبیاری و مراقبت و نگهداری از جنگل کاری سنواتی به میزان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و ذخیره نزولات آسمانی و کنترل هرز آب ها از طریق احداث هلالی آبگیر و گوراب در سطح ۸ هزار هکتار است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، عنوان داشت: تولید نهال گلدانی به میزان ۲ میلیون اصله، توزیع نهال رایگان به منظور اجرای بادشکن بیولوژیک اطراف مزارع، احداث ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بادشکن بیولوژیک اطراف مزارع، احداث بادشکن غیر زنده توام با نهال کاری بیابان به طول ۱۰ کیلومتر از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی، ادامه داد: مطالعه عرصه های بیابانی به میزان ۲۴۸ هزار و ۹۱۸ هکتار و اقدامات مشابه از دیگر برنامه های انجام شده است.

احمدی، اظهار داشت: در سال جاری با عنایت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار و در راستای اجرایی کردن تعهدات برنامه ششم و نیز سند جامع مقابله با پدیده ریزگرد مبلغ ۲۸۷ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه های احیای مناطق بیابانی اختصاص یافته است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، بیان داشت: با اختصاص این میزان اعتبار و با استفاده از روش نهال کاری بیابان، آبیاری و مراقبت نهال‌کاری های سنوات گذشته، مالچ پاشی توام با نهال کاری، تله رسوبگیر، مدیریت هرزآب ها، مدیریت چرا و قرق، احداث بادشکن زنده اختصاص یافته که اقدامات، تمهیدات و برنامه ریزی لازم انجام و عملیات اجرایی پروژه های مذکور آغاز شده است.

وی، در پایان، ابراز داشت: این اداره کل با همکاری و تلاش کلیه پرسنل و مشارکت تمامی آحاد جامعه سعی دارد تا در راستای انجام امور محوله و در راستای تحقق اهداف مد نظر که همان حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل هاست تمام تلاش خود را به کار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :