سنگینی کفه ترازو به نفع گوجه‌کاران جنوب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 605

سنگینی کفه ترازو به نفع گوجه‌کاران جنوب

بسته شدن صادرات رب گوجه‌ باعث کاهش قیمت این محصول شده و درواقع برای نخستین بار، سنگینی کفه ترازو به نفع گوجه‌کاران جنوب کرمان رقم خورده است. 

به گزارش ایرنا، با کاهش قیمت رب‌گوجه چرخه توازن بین کارخانه داران و کشاورزان برهم خورده و می‌توان گفت این‌ بار، کفه ترازو به نفع کشاورزان سنگین شده است، اما در نقطه مقابل، کارخانه‌داران و تولیدکنندگان رب گوجه، زیر بار بدهی چند میلیاردی رفتند.

کارخانه‌داران جنوب کرمان در انتظار حمایت

نماینده کارخانه داران رب‌گوجه جنوب کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بسته شدن صادرات رب گوجه فرنگی، در راستای جلوگیری از ضرر کارخانه داران انتظار داریم بسته‌های حمایتی شامل تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه داران ارائه شود.

محمدرضا محمدرضایی افزود: شرایط فعلی وضعیت رب‌گوجه بر خلاف شعار رونق تولید بوده لذا دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تمهیدات لازم را در این زمینه اتخاذ کنند تا از ورشکستی کارخانه‌های رب جلوگیری شود.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با خرید گوجه به نرخ زمان تولید از کارخانه داران حمایت کند تا رونق تولید از بین نرود.

نماینده کارخانه‌داران رب‌گوجه جنوب کرمان تصریح کرد: کارخانه‌های این منطقه از ۴۸۰ هزار تن گوجه تولیدی بیش از ۱۴۰ هزار تن را خریداری و فرآوری کردند و این اتفاق باعث خوشحالی کشاورزان شد.

بدهی ۳۰ میلیارد تومانی کارخانه‌داران به کشاورزان

فعال اقتصادی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد طلب کشاورزان گوجه کار منطقه جنوب کرمان پرداخت شده است، گفت: در حال حاضر ۶ واحد تولیدی رب در جنوب کرمان با مشکل مواجه هستند و ۳۰ میلیارد تومان به کشاورزان بدهکار هستند.

محمدرضایی اظهار داشت: جلسات متعدد رونق تولید در استانداری برگزار و با مصوباتی مبنی بر پرداخت تسهیلات از بند الف تبصره ۱۸ همراه بود و به پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به موافقت استانداری کرمان رسید ولی تا کنون بانک کشاورزی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است.

نماینده کارخانه داران رب جنوب کرمان از توجه ویژه رئیس قوه قضاییه به تولید کنندگان قدردانی کرد و گفت: امیدواریم به زودی مشکل کارخانه داران رب برطرف شود.

وی ادامه داد: همانطور که مسئولان در زمان برداشت گوجه از کارخانه‌ها طلب یاری می‌کنند، امروز که این کارخانه‌ها از کاهش قیمت رب دچار ضرر شده اند، به کمک آنها بیایند تا این ارتباط دوستی مداوم و استوار باشد.

محمدرضایی اظهار داشت: کارخانه داران رب گوجه امسال در جنوب کرمان اقدام به خرید رب با قیمت ۱۸ هزار ریال کرده و با این قیمت رب خود را تولید کردند ولی دولت در ماه مبارک رمضان با جلوگیری از صادرات این محصول زمینه کاهش قیمت را فراهم کرد.

وی ادامه داد: کاهش قیمت رب باعث ضرر و زیان مالی کارخانه داران جنوب کرمان شده چرا که آنها اقدام به خرید گوجه کرده و حالا با این شرایط قیمتی، قادر به پرداخت بدهی خود به کشاورزان نیستند.

نماینده کارخانه داران رب جنوب کرمان با بیان اینکه امسال کارخانه‌ها، گوجه کشاورزان جنوب کرمانی را با بیشترین نرخ خریداری کردند، تصریح کرد: قیمت هر کیلو رب گوجه فرنگی قبل

از بستن صادرات ۱۸۰ هزار ریال بوده ولی هم اکنون به ۳۷ هزار ریال رسیده که این مساله به دلیل سیاست اشتباه در ممانعت از صادرات رب رقم خورده و این اتفاق باعث ورشکستی کارخانه‌های رب گوجه جنوب کرمان می‌شود.

وی افزود: با قیمت فعلی رب گوجه‌فرنگی در بازار قادر به پرداخت این بدهی سنگین نبوده و نیازمند حمایت‌های دولت هستم.

کارخانه داران رب نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان اقدام کنند

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از پرداخت نکردن مطالبات معوق کشاورزان گفت: کارخانه‌داران نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان اقدام کنند.

 احمد حمزه به برگزاری نشست بررسی مشکلات کشاورزان گوجه کار و کارخانه‌داران رب در محل فرمانداری کهنوج اشاره کرد و افزود: این نشست برای برطرف کردن معوقات کشاورزان با حضور نماینده کارخانه داران جنوب کرمان، نماینده سازمان صنعت و معدن جنوب کرمان، دادستان و رئیس دادگستری، فرماندار، نماینده کشاورزان و اعضای شورای تامین برگزار شد.

وی به مصوبات این نشست اشاره و تصریح کرد: پرداخت بدهی کشاورزان از سوی کارخانه‌داران از طریق فروش رب گوجه فرنگی و دریافت تسهیلات و همچنین تعامل با کشاورزان در نحوه پرداخت از جمله مصوبات این نشست بود.

نماینده مجلس اظهار داشت: چنانچه کارخانه‌داران، معوقات گوجه کاران را پرداخت نکنند اقدامات قانونی، بنا به درخواست کشاورزان در دستور کار است.

وی گفت: به طور میانگین بیش از ۶۰ درصد طلب گوجه کاران توسط کارخانه داران پرداخت شده و امیدواریم به زودی باقیمانده طلب کشاورزان نیز پرداخت شود.

افزون بر ۲ هزار گوجه‌کار درگیر وصول مطالبات خود هستند

گوجه‌کار جنوب کرمانی هم به ایرنا گفت: بیش از ۲ هزار کشاورز جنوب کرمانی در هفت شهرستان این منطقه درگیر وصول معوقات خود از کارخانه‌داران هستند.

علی امیری با بیان اینکه ارتباط بین کارخانه داران و کشاورزان گوجه‌کار متقابل است، افزود: مشکل کارخانه‌داران مشکل کشاورزان بوده و برعکس مشکل کشاورزان مشکل کارخانه داران است لذا باید تدبیری اتخاذ شود که مشکلات این بخش برطرف شود.

وی ادامه داد: امیدواریم مشکل کارخانه داران رفع شود چرا که کارخانه‌داران از کشاورزان حمایت می‌کنند لذا انتظار داریم تا در فصل برداشت جاری با مشکل خرید محصول گوجه مواجه نشویم.

گوجه‌کار جنوب کرمانی تصریح کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سطح زیر کشت گوجه این منطقه را ۱۳ هزار و ۲۵۰ هکتار اعلام و میانگین عملکرد هر هکتار را ۳۰ تن در هکتار برآورد کرده اند که با احتساب این میزان، ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در جنوب کرمان طی سال گذشته تولید شده است.

کاهش سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی

کشاورز اهل فاریاب جنوب کرمان نیز گفت: کارخانه رب معوقات امسال را پرداخت نکرده و این مساله باعث شده فقط نیم هکتار گوجه کشت کنم.

علی نجفی به هزینه‌های بالای کشت گوجه فرنگی اشاره کرد و افزود: با این هزینه‌های سنگین و طلبی که تا کنون پرداخت نشده فشار اقتصادی زیادی به کشاورزان وارد می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان برای پرداخت معوقات گوجه کاران راه حلی ارائه کنند چرا که ما نمی‌توانیم از کارخانه‌هایی که محصول گوجه ما را می‌خرند و از ما حمایت می‌کند به دلیل پرداخت نکردن بدهی شکایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 16
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,251
  • ماه: 4,761
  • سال: 17,500