گزارش «کاغذ وطن» از آخرین وضعیت تغییر کاربری شهرک نمازیان. سنگی که تعاونی مسکن در چاه انداخت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1551

گزارش «کاغذ وطن» از آخرین وضعیت تغییر کاربری شهرک نمازیان. سنگی که تعاونی مسکن در چاه انداخت
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
معاون عمرانی استاندار کرمان: تا آخر امسال مشکل زمین‌های مسکونی محدوده نمازیان حل می‌شود. تاوان گناه یک بخشداری را مردم داده‌اند. ۲۰ سال جلوگیری از ساخت‌وساز در زمینی که هم پروانه داشته و هم از یک تعاونی معتبر خریداری شده. اعضا غالباً بازنشستگان ارتش در هوانیروز هستند، افرادی که بین سال‌های ۸۲ تا ۸۴ با تمام سرمایه‌شان زمین خریدند. یک سال قبل آیت‌اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندار سفت‌وسخت گفته بود که نمی‌توان این زمین‌ها را به محدوده شهر اضافه کرد. حکم، تغییر کاربری زمین‌ها به کارگاهی بود. حکمی که در سفر ریاست‌جمهوری به کرمان و دیدار اعضا با او چرخید و قرار شد سه‌هفته‌ای وضعیت این افراد مشخص شود. یک سال گذشته و هنوز تکلیف این ۵۷۰ نفر مشخص نشده، دراین‌بین اما عده‌ای از بازنشستگان ارتش ساکن این زمین‌ها شدند.
استفاده از آب و برق صلواتی بین مردم جا افتاده. به هر کس که آب و برق ندادند به همین طریق از این امکانات استفاده کرده. تخلف و بعد هم انشعابات غیرمجازی که چه از زیر زمین آب را آوردند و چه از طریق سیم‌های مسی در هم گره‌خورده نور را به خانه‌های غیرمجاز آوردند. دایره این نحوه استفاده از کوچه‌های خاکی حاشیه به محدوده شهر و دهیاری هم رسوخ کرده. ۵ خانوار از ۵۷۰ خانواری که از سال ۹۸ از طریق تعاونی ارتش زمین گرفتند به همین شیوه آب برق را روانه خانه کردند. به‌ازای هر روز مصرف یک صلوات می‌فرستند.
این محدوده که با نام شهرک نمازیان شناخته می‌شود ۲۰ سال قبل با کاربری مسکونی توسط شرکت‌تعاونی مسکن به بازنشستگان ارتش و هوانیروز واگذار شده است. محدوده‌ای در ۱۵۰ متری طرح هادی روستای شرف‌آباد و در فاصله بین این روستا و شهر کرمان. سال ۸۲ که خانوار حصیبی تصمیم به خرید زمین برای ساخت خانه داشت، دو گزینه اصلی مد نظرشان بود. خرید زمین در شهرک لاله و یا خرید زمین‌هایی در محدوده شرف‌آباد، شهره به شهرک نمازیان. زمین شهرک لاله ۷ میلیون و خورده‌ای بود و بدون پروانه. این ۱۰ قصب نمازیان اما هم پروانه داشت و هم از اعضای تعاونی ارتش می‌خرید: از نظرش هیچ‌چیز مطمئن‌تر از این زمین نبود. حمید حصیبی که اکنون نماینده اعضای شهرک نمازیان است، به «کاغذ وطن» می‌گوید: «تمام پس‌انداز سال ۸۴ به‌علاوه وام و فروش تمام طلاهای همسرش پول خرید این زمین. هر چه داشتیم گذاشتیم و با وام زیر صفر شدیم. زمین پروانه داشت؛ اما آن سال دیگر زورمان نمی‌رسید که برای ساخت هم پول بگذاریم. گفتیم صبر کنیم و کمی جای خودمان را بگیریم تا خرده‌خرده بتوانیم ساخت‌وساز کنیم.» یک سال انتظار برای قوام زندگی مساوی می‌شود با تمدیدنکردن پروانه‌ها و جلوگیری از ساخت. حمید حصیبی زمینش را از یکی از ارتشی‌ها به کرمانشاه منتقل شده خریده؛ اما الباقی اعضا جز بازنشستگان ارتش و هوانیروز هستند که زمینشان روی هوا مانده است و اجازه ساخت به آن‌ها ندادند. دراین‌بین اما ۵ خانوار که بعضی همان سال اول اقدام کردند و ۲ الی ۳ نفرشان نیز از اعضای ارتش هستند ساخت و سازشان به اتمام رسیده و ساکن این خانه‌ها هستند. خانه‌هایی که نه مجوز آب دارند، نه برق و نه گاز و طبق رسمی که این روزها بین مردم مرسوم شده، همه چیزشان صلواتی است.
مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندار سال ۱۴۰۱ گفته بود که تعاونی مسکن در آن زمان خلاف کرده و حق خرید چنین زمین‌هایی را نداشته؛ زیرا اراضی فاقد کاربری مسکن را برای مسکن نمی‌توان خرید. او گفته بود که مالکیت این زمین‌ها برقرار است، اما مالکان اجازه ساخت با کاربری مسکونی را ندارند. بعد از سفر ریاست‌جمهوری اما بنا می‌شود تا به این موضوع رسیدگی جدی شود ظرف ۳ هفته تکلیف مردم مشخص شود. یک سال از سفر ریاست‌جمهوری گذشته و معاون عمرانی استاندار به «کاغذ وطن» می‌گوید که این محدوده در مرحله مشاور و طرح است: «مسئولان آن زمان کوتاهی و خلاف کردند و مجموعه‌ای که وابسته به ارتش است به‌صورت خلاف ملک فاقد کاربری مسکونی را به این افراد برای استفاده مسکونی واگذار کرده و روال قانونی کار هم طی نشده است، اما چون در سفر ریاست‌جمهور نماینده خریداران مسئله‌شان را مطرح کرده‌اند، قرار بر پیگیری بوده که به طریقی مشکل این افراد حل شود و اکنون این محدوده از مرحله تصویب‌های قانونی گذشته و دستگاه‌های نظارتی نظر مثبت‌شان را اعلام کردند و در مرحله مشاور و طرح است.»
او در این گفت‌وگو متذکر می‌شود که تا پایان سال مشکل ساخت‌وساز در شهرک نمازیان حل می‌شود و بایستی اکنون معابر و امکان دریافت خدمات به این افراد مشخص شود. آن طور که آیت‌اللهی موسوی دراین‌رابطه توضیح می‌دهد، صدور پروانه‌های غیرمجاز خاص این محدوده نمازیان نبوده موارد مشابه زیادی در استان من‌جمله اراضی موسوم به شهرک گل‌ها نیز همین مسئله را دارند
زمینی که سال ۸۴ خانواده حصیبی در شهرک لاله نخرید اکنون ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت دارد. این خانوار بعد از بیست سال هنوز اجاره‌نشین‌اند. هر ماه ۴ تا ۵ میلیون برای اجاره کنار گذاشته می‌شود و مابقی تا ۷ میلیون چرخ زندگی را به‌سختی می‌چرخاند. این محدوده جز معدود مناطقی است که مالکینش مثل نقاط حاشیه برخورد قهری و ساخت‌وساز غیرمجاز را سرلوحه کارشان نیست.
مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندار سال ۱۴۰۱ گفته بود که تعاونی مسکن در آن زمان خلاف کرده و حق خرید چنین زمین‌هایی را نداشته؛ زیرا اراضی فاقد کاربری مسکن را برای مسکن نمی‌توان خرید. او گفته بود که مالکیت این زمین‌ها برقرار است، اما مالکان اجازه ساخت با کاربری مسکونی را ندارند. بعد از سفر ریاست‌جمهوری اما بنا می‌شود تا به این موضوع رسیدگی جدی شود ظرف ۳ هفته تکلیف مردم مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 58
  • امروز: 166
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,447
  • ماه: 7,937
  • سال: 26,559