وعده حل مشکل آب شهرک‌های طبیعت و عدالت در سال 99

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 688

وعده حل مشکل آب شهرک‌های طبیعت و عدالت در سال 99

به گفته مدیر آبفا شهرستان جیرفت مشکل آبرسانی شهرک‌های عدالت و طبیعت تا ابتدای تابستان 99 حل می شود.

شهرک عدالت و طبیعت دو شهرکی در شهرستان جیرفت هستند که با مشکلات متعددی روبرو هستند، بکی از این مشکلات  تا مین آب شرب  این 2 شهرک است و این مشکل سال ها است که  همچنان ادامه دارد پیش از این نیز کاغذ وطن به این موضوع پرداخت و در مورد وعده هایی که داده  شده بود، نوشت، زمین‌های این شهرک‌ها، 10سال پیش  توسط بنیاد مسکن واگذار شده بود ولی برای تامین آب این مناطق اقدامی صورت نگرفته بود.  پیش از این مدیرکل بنیاد مسکن کرمان  گفته بود که وظیفه ما در زمینه اعطای مسکن بوده و تامین آب و برق به عهده دیگر نهاد ها بوده است و اهالی این مناطق در تامین آب شرب خود، با مشکلات متعددی روبرو بودند،حدود یک سال پیش مسوولان قول رفع کردن این مشکل را دادند. 

 بعد از گذشت چند ماه از تهیه گزارش کاغذ وطن هنوز این مشکل وجود دارد، یکی از اهالی شهرک طبیعت به ما گفت : شما گزارش را کار کرده اید، مسوولان یا  گزارش را خوانده به آن توجه نکردند ویا نخواندند در هر صورت مشکلی را از ما حل نکرده اند. ما دیگر خسته شدیم باید برای آب  را از گالن استفاده کنیم هیچ کس به فکر این شهرک نیست.خیلی از همسایه های ما مجبور شدند خانه هایشان را رها کنند ودر محله های دیگر اجاره نشین شوند. 

 متوجه شدیم که اجرا این پروژه به آب و فاضلاب شهری جیرفت سپرده شده است، مشایخی مدیر آب و فاضلاب شهری جیرفت در مورد وضعیت پروژه آبرسانی شهرک طبیعت و عدالت به کاغذ وطن  گفت:  به تازگی پیمانکار حفر چاه های این پروژه  مشخص شده و ابلاغ  صادر شده و از این هفته شروع به کار می کنند.

 تا پایان سال مالی پروژه تامین آب تمام می شود

مشایخی در مورد دلیل این تاخیر در اجرا گفت: باید اعتبار این پروژه تامین شود  تا  چاه های آن حفر شود،  لوله های مورد نیاز این طرح خریداری شده است و با فرمانداری تماس گرفته ایم و قرار است اعتبار برای ما محیا شود و بقیه طرح را اجرا کنیم و برای بقیه طرح پیمانکار بگیریم.4  کیلومتر  از لوله گذاری این پروژه هم باقی مانده است و برای تکمیل این طرح500 میلیون تومان نیاز است که قرار است تامین شود.مشایخی در مورد مدت زمانی که قرار است این پروژه انجام شود، گفت: مدت زمان  این پروژه  بستگی به تامین اعتبارش دارد ولی ما تمام تلاشمان را می کنیم که برای تابستان سال 99  مشکل کامل حل  شود،  سعی می کنیم تا پایان سال مالی  یعنی تا خردادماه سال بعد  این دو شهرک از آب شرب لوله کشی استفاده کنند. رییس آبفا جیرفت در مورد وضعیت کنونی تامین آب در این دو شهرک گفت: فعلا آب شرب این دو شهرک  از طرف شهرک صنعتی و با تانکر تامین می شود.  

 عطاپور فرماندار جیرفت در مورد وضعیت آب شرب  شهرک طبیعت و عدالت  به کاغذ وطن گفت:  بر اساس آخرین گزارشی که  از طرف آب و فاضلاب شهری در مورد پروژه آبرسانی به شهرک های مسکونی طبیعت و عدالت  به دست ما رسیده است تا پایان سال این دو شهرک از آب بهره مند می شوند. عطاپور یادآور شد: پروژه در هفته دولت کلنگ خورد و نیاز بود خط انتقال اجرا  شود و بعد یک برش عرضی هم بلوار اصلی داشته باشد به همین دلیل زمان بر بود. عطاپور یادآور شد: بر اساس وعده آبفا پیشرفت  این  پروژه قبل از سال به ورودی شهرک می رسد.

 زمین های این شهرک ها مشکل زیر ساخت داشتند 

عطا پور در مورد اینکه نقش بنیاد مسکن در اجرای این پروژه گفت: زمین های این شهرک ها مشکل زیر ساخت داشتند و هنوز هم این مشکلات رفع نشده است، به طور کلی وقتی که زمینی برای شهرک واگذار می شود باید  قبل از وا گذاری زیرساخت آب و برق آن محیا شود. اما در مورد زمین های این شهرک ها این اتفاق نیفتاده است و فقط زمین ها را واگذار کرده اند و مردم هم خریداری و ساخت و ساز انجام داده اند. الان خانه ها ساخته شده و مردم زندگی می کنند اما آب شرب لوله کشی ندارند. فرماندار جیرفت یادآور شد: اکنون وظیفه ما است که زیر ساخت ها را فراهم کنیم  این پروژه آبرسانی  تابستان امسال کلنگ خورد مدت پیمان هم مشخص بود  که تا پایان امسال  به ورودی شهرک  برسد.

در زمان تهیه گزارش قبل ما قرار بود این مشکل توسط آبفار پیگیری شود، هوشنگ سنجری مدیر آب و فاضلاب روستایی جیرفت نیز در مصاحبه‌های قبل خود گفته بود : با مشکل تامین اعتبار برای انتقال آب به شهرک‌های مسکونی که از طرف بنیاد مسکن واگذار شده‌اند مواجه هستیم و حدود ۸ میلیارد تومان برای تامین آب شرب این مناطق نیاز هست. اما ظاهرا پیگیری و اجرای این طرح به آب و فاضلاب شهری واگذار شده است. 

پیش از این شهدادنژاد معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری جیرفت به«کاغذوطن» گفته بود :« یک خط انتقال آب از مسیر شهرک عدالت در حال عبور است و به زودی با بهره‌برداری از این خط مشکل مردم تاحدودی حل می‌شود.»وی تصریح کرد:«متاسفانه مدتی ادارات آبفا و آبفار درگیر این مساله بودند که این شهرک‌ها در کدام حوزه قرار دارند و این مساله نیز مشکل‌ساز شده بود البته اکنون این شهرک‌ها مجوز دریافت کرده‌اند.»وی ادامه داد:«شهرک سپاه کاربری کشاورزی داشته اما بدون اجازه اقدام به تغییر کاربری به مسکونی داده‌اند و باید این مشکل رفع شود تا تکلیف مشخص شود اینکه به شکل غیرقانونی افراد اقدام به تغییر کاربری زمین‌ها کنند پذیرفتنی نیست مشکل این شهرک باید به شکل اساسی حل شود و مجوز ساخت را دریافت کنند.»

 مشکل تامین آب علاوه بر تاثیراتی که بر روح و روان ساکنین این دو شهرک داشته است بر مسایل بهداشتی نیز تاثیر دارد. به طور کلی سلامتی آب شرب یکی از الزامات زندگی است و تضمین کننده سلامت مردم است. بسیاری از بیماری های  گوارشی از طریق آب منتقل می شود همیشه دغدغه سلامت آب حتی در آب های لوله کشی هم وجود دارد حال این نگرانی  برای اهالی  این دو شهرک چند برابر است و توجه بیشتر مسوولان را می طلبد. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 3
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,582
  • ماه: 7,836
  • سال: 25,690