«کشاورزی قراردادی» امیدی برای نجات کشاورزی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 772

«کشاورزی قراردادی» امیدی برای نجات کشاورزی

به گفته برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب، برای اولین بار در کشور «کشاورزی قراردادی» برای محصولات جالیزی، در جنوب استان اجرایی می‌شود.

مسیر معیشت تعداد قابل توجهی از اهالی جنوب استان کرمان از راه کشاورزی می‌گذرد، کشاورز که باشی یعنی زندگی‌ات را بر انواع مخاطرات قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی گره زدی، مخاطراتی که گاهی آنچنان دامنت را می‌گیرد که به سختی می توانی دوباره در آن مسیر قدم برداری، اما انگار کشاورز با صبوری همزاد هستند، گاهی آنقدر این ضرر و زیان ها چشم گیر می شود که کاسه صبر همان کشاورز پر تحمل را نیز لبریز می کند و آنقدر طاقتش را طاق می کند که حتی راضی می شود محصولش را کف خیابان  بریزد، همان اتفاقی که برای گوجه ، خیار و پیاز افتاد، کشاورزانی بودند که در جریان این نوسان‌های بازار و نبود خریدار ضررهای بعضا جبران ناپذیری را متحمل شدند، جهاد کشاورزی یکی از نهادهای متولی کشاورزی به دنبال ایجاد ساز و کارهایی است که  ضرر و زیان احتمالی  کشاورزان جنوبی را به حداقل برساند. برای دانستن جزییات این طرح ها با دکتر برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب استان به گفتگو نشستیم. یکی از طرح‌ها «کشاورزی قراردادی» است.

  «کشاورزی قراردادی» جلوگیری

 از تولید سرگردان

برخوری در این باره گفت : در این طرح بحث بر سر این موضوع است که ما محصولی را بر مبنای قرارداد مشخص تولید کنیم، مثلا  وزارت خانه به ما بگوید، شما  باید 200 هزار تن سیب زمینی تولید کنید ما بررسی کرده و هزینه تولید را برآورد می کنیم ، سود کشاورز را هم در نظر می گیریم  و  بعد قیمت تمام شده را اعلام و  توافق می کنیم  و مثلا به رقم 4 هزار تومان به توافق می  رسیم، از طرفی هم  ما با کشاورز با همین مبلغ قرارداد می بندیم  و به او اعلام می کنیم که اگر  به میزان مشخص شده سیب زمینی تولید  کند و به همان میزان دولت یا بخش خصوصی متعهد است که  محصولش را بخرد. برخوری یادآور شد:  بر اساس این طرح کشاورزی که خارج از قرارداد تولید کند، خودش باید بازار  فروشش را پیدا کند.  مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب گفت: برنامه  این است که کشاورزی که تولید می کند بداند اگرهراتفاقی بیفتد محصولش  به قیمت معلومی فروخته می‌شود. در ادامه برخوری یادآور شد: قرار است در این هفته کارشناسان وزارتخانه به جنوب بیایند و روی قیمت ها به توافق برسیم  و هفته بعد هم معاون وزیر به جنوب می آید، همچنین  قرار است که استانداری هم به موضوع ورود پیدا کند، زیرا این طرح یک سری ضمانت ها می خواهد که استاندار باید ضمانت ها را انجام دهد که حالا اگر قیمت یک محصولی خیلی بالا رفت چه طور می توانیم کنترلش کنیم. به گفته مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب با اجرای این طرح  در کشاورزی، تولید سرگردان نخواهیم داشت و تولید بر اساس قرارداد و با برنامه قبلی انجام  می شود. وی افزود: این طرح قرار است برای اولین بار در تاریخ کشاورزی کشور در جنوب استان اجرایی شود و در وزارت خانه هم طرح پذیرفته شده و اکنون مقدمات کار را انجام می دهیم که اجرایی شود. برخوری گفت: البته ما بحث کشاورزی قراردادی را در بسیاری از محصولات کشاورزی در سال های گذشته داشتیم مثلا  برای فلفل بادمجان و یا در کالاهای اساسی مثل گندم و کلزا به نوعی کشاورزی قراردادی داریم اما اکنون  این طرح در مورد محصولات جالیزی  و محصولاتی که کنترل کشت ندارد، است که برای اولین بار در جنوب استان کرمان انجام می‌شود. وی گفت:  ما به دنبال این هستیم که موافقت کامل وزارتخانه را برای «کشاورزی قراردادی» بگیریم و کشت امسالمان را بر این مبنا انجام دهیم.

 منطقه آزاد کشاورزی و فروش‌ مستقیم محصولات

منطقه آزاد کشاورزی طرح دیگری است که از سوی جهاد کشاورزی جنوب به وزارت جهاد ارائه شده است، مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب در این مورد گفت:  در این طرح شرکت های خارجی می توانند در منطقه ما دفتر داشته باشند و نهادها را تولید و توزیع کنند و مستقیم محصولات ما را بخرند و از طرفی محصولات کشاورزی جنوب هم از قوانین جاری کشور در مورد  صادرات  و واردات و تعرفه ها مستثنی شود  و مستقیم وارد معامله با  کشورهای دیگر شویم.  برخوری یادآور شد، که اکنون برای این طرح  موافقت‌های اولیه  گرفته شده است، در شورای توسعه اقتصاد مصوب شد که امسال اعتبار برای مطالعه این طرح اختصاص داده شده  ومشاور بیاید و بررسی کند و مصوب شد که ریز برنامه‌های آن مشخص شود.  برخوری معتقد است که  منطقه آزاد کشاورزی می تواند عمده مشکلات کشاورزان جنوبی را مرتفع کند. وی ادامه داد: اگر این منطقه راه بیفتد ما می توانیم  به صورت «کشاورزی قراردادی» هم  به راحتی با  کشورهای دیگر  کار کنیم، منطقه آزاد کشاورزی  پیشنهاد ابتکاری ما در جنوب  کرمان است و اگر اجرایی شود برای اولین بار در کشور رخ داده است.

« بیمه درآمد» تضمین کننده سود کشاورز

طرح دیگری که مد نظر جهاد کشاورزی است طرح «بیمه درآمد» است، برخوری در مورد این طرح گفت: کشاورزی سود و زیان های متفاوتی دارند که بر اساس شرایط متغیر است به طور مثال یک کشاورز ممکن است یک سال 5 میلیارد تومان سود کند و در سال دیگر 2 میلیارد تومان ضرر کند به همین دلیل ما به وزارت خانه  پیشنهاد دادیم که یک صندوقی ایجاد شود  که بخشی از آن از حمایت دولتی  باشد و و ساز و کار به این شکل باشد که  کشاورز اعلام  کند  که مثلا  در محصولی به طور معمول،  5 میلیارد تومان سود دارد، بعد 200  میلیون تومان بدهد و سود 5 میلیاردی خود را بیمه کند این  نوع بیمه در دنیا و در همه شغل ها وجود دارد  که با پرداخت حق بیمه ریسک را مرتفع می کنند. وی ادامه داد: بخش عمده سرمایه این صندوق کشاورزی باید توسط دولت  و بخشی از آن از مجرای، حق بیمه‌های پرداخت شده‌ی افراد تامین شود البته این طرح اولویت سوم جهاد کشاورزی جنوب است،  ما سه  طرح پیشنهاد کردیم «منطقه آزاد کشاورزی»، «کشاورزی قراردادی» و «بیمه درآمد»  که  پیگیر هر سه هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 86
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,296
  • ماه: 4,892
  • سال: 17,478