دانش‌آموزان محروم درانتظار بسته‌های آموزشی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 809

 دانش‌آموزان محروم درانتظار بسته‌های آموزشی

* بیش از  240 هزار دانش آموز در سراسر استان کرمان به موبایل دسترسی ندارند

به گفته باهری مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان، اطلس دانش آموزی برای همۀ دانش آموزان استان تهیه و براساس امکانات، آموزش در سال تحصیلی جدید ارائه می‌شود

سال گذشته با ورود کرونا به کشور، آموزش دچار چالش های پیچیده ای شد، هنوز یک ماه از ورود این ویروس به ایران نگذشته بود که مدارس تعطیل شده و دانش آموزان  ناگزیر به استفاده از آموزش های مجازی شدند، اما این آموزش ها همه ی نیاز را  برطرف نکرد زیرا برای این نوع آموزش با این سطح گستردگی هیچ برنامه‌ریزی پیش بینی نشده بود، سال تحصیلی گذشته، لنگان لنگان به پایان رسید اما بعد از گذشت چند ماه و نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، اکنون توقعی که از سیستم آموزشی و  به خصوص در سطح آموزش و پرورش است، بسیار بیشتر از سال‌ گذشته است،  تعداد زیادی از دانش آموزان در استان به اینترنت ، موبایل و حتی تلویزیون دسترسی ندارند، امسال درس خواندن برای آنها چگونه است؟ برای  پاسخ سوال‌هایمان با باهری مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان به گفتگو نشستیم.

13 درصد دانش‌آموزان استان به اینترنت و تلویزیون دسترسی ندارند

به گفته باهری چندین طرح آموزشی برای شرایط متفاوت دانش آموزان در استان طراحی شده است. وی ضمن اشاره به این نکته که 13 درصد دانش‌آموزان استان به اینترنت و تلویزیون دسترسی ندارند، گفت: برای این گروه بسته های یادگیری در نظر گرفته می‌شود. این محرومیت حتی در حاشیه شهر کرمان هم هست که بین این دانش‌آموزان بسته آموزشی توزیع می‌شود.باهری تاکید کرد: شعار آموزش و پرورش استان کرمان، پوشش تحصیلی همه ی دانش‌آموزان با هر شرایط تحصیلی است.دانش آموزی که موبایل دارد آموزش مجازی میگیرد، دانش آموزی که امکانات شبکه مجازی و تلفن هوشمند ندارد، بسته‌های  یاد‌گیری محور دریافت می کند. وی یادآوری کرد: این بسته‌های آموزشی برای همه‌ی مقاطع  تعریف شده است، به طور مثال در دوره ابتدایی و  پایه اول، بسته آموزشی به صورت ماهیانه، تکلیف محور و مهارت محور است. وی در مورد  نقش معلمان در ابن بسته‌های آموزشی گفت: این بسته ها تکلیف محور اند و  تکالیف باید از دانش آموزان تحویل گرفته شود و شرط تحویل بسته ی بعدی ، یادگیری کامل بسته ی آموزشی قبلی است که باید به تایید معلم برسد. باهری تاکید کرد: اطلس دانش‌آموزی برای همۀ دانش‌آموزان استان، تهیه شده است و بر اساس آن، آموزش پرورش از وضعیت تک تک دانش آموزانش مطلع است و می دانیم چه تعداد به تلویزیون یا به اینترنت دسترسی ندارند و یا کدام دانش آموزان باید از موبایل والدین استفاده کنند و این موبایل برای چند دانش آموز است و اینکه آیا والدین دانش آموز سواد دارند  یا خیر؟

راه‌اندازی پویش خرید تلفن هوشمند برای دانش‌آموزان محروم

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، ادامه داد:240 هزار دانش آموز در استان به موبایل دسترسی ندارند و آموزش  برایشان بسته محور است که این آموزش ها  با محوریت مدرسه ارائه می شوند و مدیر مدرسه موظف است که پیگیر آموزش‌ها باشد. البته پیگیر تهیه تلفن هوشمند برای دانش آموزان هستیم. باهری با اشاره به این موضوع که چند پویش خرید تلفن همراه در استان در حال پیگیری است، گفت: موسسه مشیز توافق کرده است که در بحث آموزش مجازی و تهیه پنج هزار تبلت ، تهیه تخته الکترونیک  و تهیه لپ تاپ، مدارس شهرستان‌های قلعه گنج، رودبار جنوب، کهنوج، فاریاب،منوجان و ریگان و آموزش و عشایری را حمایت کند.وی گفت: 6 هزار گوشی هوشمند هم قرار است توسط موسسه مهر گیتی تهیه شود که براساس نیاز دانش آموزان نقاط دیگر توزیع می شود و البته در حال رایزنی هستیم که نذورات هیات‌های مذهبی هم برای خرید تلفن همراه دانش آموزی خرج شود و همچنین  پیگیر حمایت معادن استان هم  هستیم  تا مشکل گوشی حل شود. باهری گفت:710 مدرسه زیر 10 نفر در استان کرمان داریم که در این مدارس آموزش بسته محور و حضوری خواهد بود  و هم اکنون هشت منطقه زرد است که می توان به این شکل مدرسه برگزار شود.

 طرح خواهر خواندگی مدارس در استان

 باهری به طرح خواهرخواندگی مدارس در استان اشاره کرد و گفت: ما طرحی را در استان اجرا می کنیم  که بر اساس آن هر مدرسه  برخوردار حامی یک مدرسه کم برخوردار شود این طرح خواهر خواندگی مدارس در حال اجرا است ، به طور مثال یک  مدرسه غیر انتفاعی، حامی یک مدرسه کمتر برخوردار در  شهرک پدر می شود.   به گفته باهری  در استان 7 هزار 861 مدرسه در استان وجود دارد. وی به مشکلات اینترنت اشاره کرد و گفت:  تعدادی از  این مدارس به اینترنت دسترسی ندارند، که  اخیرا با رایزنی ای که با مخابرات داشتیم، 4 هزار و 440 مدرسه به اینترنت  دسترسی  پیدا کردند ولی برخی از روستاها کلا زیر ساختی برای اینترنت ندارند.

 باهری در پایان تا کید کرد: ما به صورت روزانه در حال تولید محتوا هستیم، و بیش از 1600 محتوا در سامانه فناوری مدارس استان کرمان بارگذاری شده است  و دانش آموز می تواند هر زمانی که خواست از این محتواهای آموزشی استفاده کند و همچنین کارگروه محتوای الکترونیکی هم در کل استان راه اندازی شده است  و ما روز به روز در آموزش مجازی قوی تر می شویم. شبکه شاد هم تکامل یافته تر می شود.  تکلیف گیری ، حضور و غیاب مواردی است که  به این شبکه اضافه شده است  و  تعاملی تر شده است.  وی گفت: قرار است سهم پهنای باند شبکه مجازی شاد بیشتر شود تا مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :