اهالی روستای «جهر» غرق در محرومیت | مردم وسایل زندگی ندارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 837

اهالی روستای «جهر» غرق در محرومیت | مردم وسایل زندگی ندارند

هفت ماه قبل بود که سیل روستای محروم جهر در حاشیه جنوبی ترین بخش کویر لوت را فرا گرفت و حالا پس از گذشت روزها از آن زمان مردم هنوز طعم بازسازی را نچشیده اند.

روستای جهر یکی از آخرین مناطق مسکونی در حاشیه جنوبی کویر لوت است و پس از آن تا کیلومترها خبری از حیات انسانی نیست.

این روستا در ۳۵ کیلومتری شرق شهر شهداد قرار دارد، حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و به این علت جهر گفته می‌شود که به گویش محلی جهر به معنای مکان پست و کم ارتفاع است.

آبی که راهی کویر می‌شود

روستای جهر در حاشیه یک رودخانه سیل آبی قرار دارد که به ندرت جاری می‌شود و یکی از مهمترین مشکلات روستا کم آبی است، میزان بارش در جهر بسیار اندک است و اگر سری به جداول بارندگی استان کرمان بیندازید شهداد همیشه در انتهای جدول قرار دارد و جهر که در حاشیه کویر است کمتر شاهد بارندگی بوده است.

اما هفت ماه قبل بود که به دلیل بارندگی در ارتفاعات اطراف به خصوص کوهپایه کرمان آب باران از کیلومترها آن سوتر جاری شد و در چند ثانیه روستا را در برگرفت.

آب وارد خانه‌های مردم شد و بیش از ۲۵ میلیارد تومان خسارت در شهداد به جای گذاشت و روستای جهر را نیز زیر و رو کرد.

در حاشیه رودخانه خشکی که حالا مملو از آب شده بود مزارع، باغ‌ها، خانه‌های مردم تخریب شد و خودروی برخی از اهالی را آب با خود برد.

هفت ماه از آن روزها گذشت و حالا مجدد سری به روستای محروم جهر می زنیم، مردم از بی آبی می‌نالند، آبی برای کشاورزی ندارند و وضعیت منابع آب کشاورزی و دامداری آنها نا مناسب است. نکته جالب اینکه طرح‌های آبخیزاری هم روی این رودخانه سیلابی اجرا نشده و آب‌ها راهی کویر لوت می‌شوند.

از وسعت کشاورزی شأن کاسته شده و مردم تحت تأثیر بی آبی روزگار می‌گذرانند، آبی که هفت ماه قبل زندگی شأن را با خود برد حالا به آرزویی برای ادامه حیاتشان تبدیل شده است.

اما این همه ماجرا نیست، راه دسترسی به روستا خاکی است و مردم برای عبور و مرور به شهداد و اندوهجرد با مشکل مواجه هستند، قبل از شیوع کرونا وجود واحدهای بومگردی در کنار طبیعت زیبا و بکر کویر فرصت اشتغال برای مردم ایجاد کرده بود و حالا کرونا تبعاتش را بر روی زندگی مردم این روستای ۵۰۰ نفری نیز گذاشته است.

بازی بچه‌ها در پارکی که سیل ویران کرد

همه اینها را اگر کنار بگذاریم هنوز آثار و تبعات سیل فروردین و اردیبهشت ماه در این روستا قابل مشاهده است. پارک و وسایل بازی کودکان را آب تا نیمه برده است اما هنوز هم هیاهوی بچه‌های روستا با لباس‌های خاکی و مندرس و دمپایی‌های رنگارنگشان قابل مشاهده است.

مردم خود را با خسارت‌های سیل سازگار کرده‌اند اما سوال اینجاست که مسئولان برای بازسازی خانه‌هایی که آب با خود برده چه کرده‌اند. طبق برآوردهای اولیه تعداد این خانه‌ها در سیل شهداد ۱۵۰ مورد بود.

لابه بلای نخلستان و باغ‌های نیمه خشکیده روستا آثار به جای مانده از گل لای سیلاب و سنگ‌های بزرگ و گاه نخاله‌های ساختمان‌هایی که ویران شده‌اند دیده می‌شود.

خانه‌هایی که بر اثر سیل دیوارهاشان آوار شده هنوز هم قد راست نکرده‌اند و مردم با حداقل‌ها در حال زندگی هستند.

طی روزهای اخیر اما خوشبختانه استانداری کرمان با همکاری ارتش برای جلوگیری از فاجعه سیل کار لایروبی رودخانه جهر را شروع کرده‌اند و با همکاری یکدیگر در حال رفع مشکل هم سطح شدن رودخانه با روستا هستند.محمد یکی از اهالی روستا است که می‌گوید: در سیل اکثر خانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند و بسیاری از وسایل زندگی مردم را آب با خود برد.

چندین خانواده خودروهای خود را از دست دادند و بسیاری از درختان میوه چندین ساله ریشه کن شدند.

فاطمه یکی از روستاییان است که می‌گوید: وضعیت مالی مردم روستا مناسب نیست، قیمت‌ها که هر روز در حال افزایش است و درآمدها کمتر می‌شود، خانه‌ها آسیب دیده و وسایل زندگی مان را سیل با خود برده است و توان جایگزین کردن نداریم.

سرویس بهداشتی نداریم

وی افزود: در سیل سرویس بهداشتی خانه تخریب شده و هنوز برای حمام و سرویس بهداشتی از خانه همسایه‌ها استفاده می‌کنیم.

این زن روستایی گفت: توقع داشتیم بعد از سیل ضمن اجرای طرح‌های هادی و بازسازی خانه‌های سیل زده و قدیمی هم بازسازی شود.

محمد دیگر روستایی است که می‌گوید: بعد از سیل گل و لای روانه روستا شد و حالا بستر روستا با برخی از خانه‌ها یکسان شده است.

وی گفت: ۵۰ خانه در حال حاضر در معرض مستقیم سیل هستند و خوشبختانه با همکاری استانداری و ارتش چند روزی است کار لایروبی رودخانه آغاز شده و حداقل اگر مجدد سیل جاری شود روستا را تخریب نمی‌کند.

وی ادامه داد: آخرین باری که در روستا باران باریده را به یاد ندارم اما بارشهای بالا دست گاه گاهی در قالب سیلاب وارد روستا می‌شود.

این روستایی بیان کرد: نرخ مصالح ساختمانی و کرایه حمل به روستا بسیار زیاد است و نمی‌توانیم در این شرایط اقتصادی و در حالی که در آمد مناسبی نداریم مصالح را خریداری کنیم.وی گفت: خدا به برادران ارتشی عمر دهد که کار لایروبی را آغاز کرده‌اند کاش فکری هم به حال گل و لای برجای مانده در روستا و باغ‌ها بکنند مردم این منطقه اینقدر محروم هستند که توان اجاره ماشین آلات برای تخلیه این خرابی‌ها را ندارند.

وسایل زندگی روستاییان از بین رفته است

ابراهیم دیگر روستایی است که می‌گوید: وسایل زندگی اکثر روستاییان در سیل از بین رفته است و هفت ماه است برخی مردم از ابتدایی‌ترین وسایل زندگی بی بهره هستند از مسئولان می‌خواهیم برای تأمین وسایل از جمله بخاری، یخچال و گاز برای پخت و پز مردم را یاری کنند.جانشین گروه ۴۵۵ رزمی مهندسی ارتش در کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: برای کمک به مردم روستای جهر کار لایروبی رودخانه آغاز شده و سعی می‌کنیم قبل از بارندگی در استان کرمان کار لایروبی ۷۵۰ رودخانه در حاشیه روستا انجام شود.

سرهنگ تقی زاده افزود: عمق این لایروبی تا ۱.۵ متر است و سعی می‌کنیم طی ۲۵ روز خطر بروز سیلاب مجدد در روستا را برطرف کنیم.وی گفت: در صورت اجرای طرح خطر سیلاب مخرب در روستا کاهش خواهد یافت و نگرانی مردم و خطر افزایش خسارت‌ها کاهش می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :