چشم دامداران جاز به حقآبه هلیل است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 898

چشم دامداران جاز به حقآبه هلیل است

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان ضمن اشاره به اهمیت تالاب جازموریان در تامین علوفه دام عشایر گفت : در صورت کاهش میزان ورودی آب به تالاب جازموریان ، قطعا زندگی بخش اعظمی از مردم شهرستان های جنوبی کرمان و سیستان بلوچستان با مشکل مواجه خواهد شد.

سمیه خدیشی |  روزگاری دشت جازموریان به عنوان یکی از بزرگترین دشتهای سرسبز و مراتع بزرگ تامین کننده علوفه کشور به‌شمار می‌رفت.

احداث سدهای متعدد در مسیر رودهای هلیل و بمپور به عنوان شاهرگ های تالاب جازموریان نه تنها باعث خشکسالی این تالاب گشت بلکه یکی از مهمترین قطب های تولید دام کشور را رو به نابودی کشاند به طوری که سالیانه هزینه‌های هنگفتی برای واردات نهاده های دامی از خارج از کشور می‌شود.

مردمان حاشیه «جاز» در کنار کشاورزی به دامداری مشغول هستند. بیش‌تر اقتصاد اهالی این منطقه بر پایه دامداری و دامپروری است.

مراتع اطراف باتلاق بین المللی جازموریان طی سالیان اخیر با عدم مدیریت آب ورودی به باتلاق، هم‌اکنون به بیابان‌های خشک و بی آب و علفی تبدیل شده است همچنین  اختصاص نیافتن حقابه جازموریان موجب خشکیدگی جنگل ها و مراتع این سرزمین گردیده است .

کاهش جمعیت دام در سالهای خشک

در این رابطه شاهرخی مدیر کل امور عشایری جنوب کرمان افزود: سطح حوضه جازموریان ۵۰۰هزار هکتار است، که تقریبا۳۶۰ هزار هکتار آن در محدوده شهرستان های جنوبی کرمان واقع شده و ۱۶۰ هزار هکتار دیگر این تالاب را بخش مراتع آن تشکیل می دهد که مورد استفاده چرای دام شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج قرار می‌گیرد.

اسلام شاهرخی ضمن اشاره به اهمیت این  تالاب در دهه های گذشته بیان کرد: سطح علوفه این دشت  بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار  بوده است. وضعیت مرتع این تالاب قبل از ساختن سد و رخ دادن خشکسالی‌های اخیر به گونه‌ای بوده که مراکز جهاد کشاورزی اکثر استان‌ها علوفه مورد نیاز خود در فصل زمستان از این  مرتع برداشت می کردند.

 مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان ضمن اشاره به اهمیت تالاب جازموریان در تامین علوفه دام عشایر گفت : در صورت کاهش میزان ورودی آب به تالاب جازموریان ،قطعا زندگی بخش اعظمی از مردم در حوزه شهرستان های جنوبی کرمان و سیستان بلوچستان با مشکل مواجه خواهد شد.

او تاکید کرد :ناامنی یکی از عوارضی است که به دنبال کاهش آب جازموریان با آن مواجه خواهیم بود.به گفته شاهرخی براساس آمار علوفه حدود ۷۰هزار راس دام سبک و ۷هزار دام سنگین در حوضه جازموریان تامین می شود که در سالهای خشکسالی این آمار کاهش پیدا کرده‌است.

 مدیر کل امور عشایری جنوب ادامه داد: در سال های ۹۷-۹۸ که بارندگی خوب بوده علوفه خودرو در مراتع رشد چشمگیری داشته است و اگر قرار باشد، تامین آب جازموریان دچار مشکل شود قطعا تاثیر زیادی بر روی تامین علوفه ایجاد می‌شود. با کاهش طرح جمعیت دامی این منطقه  تعدادی از مردم، شغل و درآمد خود را از دست می دهند.

شاهرخی تاکید کرد : حقابه‌ای که اکنون رها می شود به جازموریان نمی رسد، وای به روزی که همین مقدار آب هم نباشد .اگر بارندگی‌ها در حوضه‌های آبریز زیر سد کاهش پیدا کند، ورودی آب جازموریان کم شود و دامداری و کشاورزی منطقه با خطر مواجه می شود.

او توضیح داد: اگر میزان آب ورودی جازموریان افزایش پیدا کند به نسبت با افزایش دام روبرو خواهیم شد به طوری که در سالهای ۹۷ و ۹۸ که بارندگی خوب بود افزایش دام در منطقه مشاهده شد.

مدیر کل امور عشایری جنوب کرمان تصریح کرد: اقتصاد شهرستان های رودبار ، قلعه گنج و دلگان بر پایه دام و کشاورزی است به خصوص حوضه جازموریان که بیشترین دام آن منطقه را شتر و گاو شامل می شود .

زندگی روستانشینان تهدید می‌شود

در ادامه قائدی‌فر معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی جنوب کرمان از اهمیت این تالاب بر زندگی دامداران روستاهای حاشیه جازموریان گفت: با کاهش حقابه هلیل رشد علوفه های خود رو در تالاب کم شده و به دنبال آن دامداری روستاییان این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است .محمدرضا قائدی‌فر به اهمیت بیشتر دامداری نسبت به کشاورزی در اقتصاد خانواده های روستاییان جازموریان تاکید و خاطر‌نشان کرد: به دلیل اینکه علوفه کمتری در اختیار دامداران قرار گرفته است با کاهش جمعیت دامی در این منطقه روبرو شده ایم و به همین دلیل در دهه های اخیر جثه دام این مناطق کوچک تر شده است.او بیان کرد: در صورت کاهش حقابه هلیل رها و به‌دنبال آن کم شدن منبع تامین علوفه دام ، زندگی دامداران این منطقه دچار بحران خواهد شد.

یکی از مهمترین دغدغه های محیط زیستی استان کرمان احیای تالاب جازموریان بوده است ،جلسات متعددی برای احیای این تالاب برگزار گردید، از وعده ها تا مصوبات روزهای زیادی می‌گذرد، این روزها مردمان حاشیه هلیل تا جازموریان به دنبال گوش شنوایی هستند، کار از دغدغه محیط زیست به معیشت مردم رسیده است ، آیا صدای معترضان انتقال آب هلیل رود را کسی می شنود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :