کوره‌های محله‌ صنعتی جان یک نفر را گرفتند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 912

 کوره‌های محله‌ صنعتی جان یک نفر را گرفتند

زنی ۴۵ ساله صبح دیروز در اثر آتش‌سوزی در کوره‌های آهک محله صنعتی کرمان جان باخت.

 اتاقک کوچکی از بلوک با سقف چوبی در کوره‌های آهک محله صنعتی تنها سرپناه زن تنهایی بود که آتش جان او را گرفت. صبح روز گذشته زنی حدود ۴۵ ساله در آتش سوخت تا بار دیگر نام کوره‌های آهک محله صنعتی بر سر زبان‌ها بیایید. آن طور که روابط عمومی آتش‌نشانی کرمان می‌گوید حلب آتشی که در این اتاقک وجود داشته علت آتش‌سوزی است.

جهانشاهی می‌گوید از زمان تماس با آتش نشانی بعد از سه دقیقه آتش‌نشان‌ها در محل حادثه حاضر شدند اما این زمان شروع آتش‌سوزی نیست. مطمئنا آتش‌سوزی زودتر اتفاق افتاده و چون کوره‌ها با مناطق مسکونی فاصله اندکی دارند تماس با آتش نشانی طول کشیده و در نهایت نیز به علت ریزش سقف امکان نجات وجود نداشته است.

به گفته روابط عمومی آتش‌نشانی کرمان احتمال استعمال مواد مخدر و نداشتن هوشیاری کامل نیز وجود دارد که باید پزشکی قانونی آن را تایید کند.

مدت‌هاست در سرمای زمستان افراد بی‌خانه‌مان و آسیب‌دیده اجتماعی شهر کرمان به علت نداشتن سرپناهی از جمله گرمخانه‌ها راهی حاشیه شهر می‌شوند. یکی از این مکان‌ها کوره‌های آهک محله صنعتی است. جایی که این افراد برای استفاده از گرمای کنار کوره‌ها به آنجا پناه می‌برند.

کوره‌هایی که رفتنی نیستند

بحث جابجایی کوره‌های آهک محله صنعتی کرمان مدت‌ها مطرح شده است. بارها رسانه‌های مختلف به این موضوع پرداخته‌اند. مسئولین هم هر بار زمانی را تعیین کرده و قولی داده‌اند. در یکی از تازه ترین اظهارات ۱۶ دی ماه معاون دادگستری استان کرمان از انتقال کوره‌های آهک‌پزی خبر داده و گفته بود: «انتقال کوره‌های آهک پزی از محله صنعتی از شنبه هفته آینده انجام می شود.»

حادثه روز گذشته اما خبر از وجود این کوره‌ها در محله صنعتی می دهد. سوال اینجاست چرا با وجود پیگیری‌های متعدد این کوره‌ها به محل جدید که در دشت زحمتکشان جاده چترود است منتقل نمی شوند.

طرف دیگر ماجرا راه اندازی مراکزی مانند گرمخانه‌ها برای اسکان افراد بی سرپناه و آسیب دیده اجتماعی در هوای سرد زمستان است. این گونه حوادث جای خالی گرمخانه‌ها در کرمان را بیش از پیش نشان می‌دهد. هرچند اخیرا معاون خدمات شهری شهرداری خبر از راه‌اندازی ۴ گرمخانه در کرمان داده است و امیدواریم قبل از وقوع حادثه‌ای دیگر شاهد راه اندازی گرمخانه‌ها باشیم.

فرصت ۱۵ روزه دادگستری برای جابه‌جایی کوره‌های آهک‌پزی 

مهدی قویدل معاون دادگستری کرمان ۱۸ آذر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در قانون اساسی یک‌سری حقوق برای دولت و ملت تعیین شده است، افزود: یکسری اصول همچون تأمین امنیت، عدالت، رفاه و حاکمیت قانون، نیاز هر جامعه است که در این میان اصل حاکمیت قانون دارای نقش کلیدی است چرا که پیاده شدن قانون یک ضرورت است و هنگامی که توازن میان حقوق و تکالیف دولت و ملت دچار اختلال شود، قطعاً مسائل و مشکلاتی به وقوع می‌پیوندد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی کانون‌های جرم و علل وقوع جرم از جمله مهم‌ترین عوامل در بحث پیشگیری است، بیان داشت: همه افرادی که در حاشیه شهر هستند، مرتکب جرم نشده‌اند و همچنین به دلیل عدم تأمین امکانات رفاهی در حاشیه شهر، برخی از بزهکاران در اینگونه اماکن سکونت دارند که یک آسیب و معضل است لذا ضرورت دارد در این مسئله ورود پیدا کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان عنوان کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرم دو راهبرد مهم داریم که یکی توانمندسازی سکونت گاه‌های غیر رسمی و دیگری پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی است که دستگاه قضائی به عنوان مطالبه گر موضوعات را پیگیری می‌کند.

وجود ۱۸۸ هکتار اراضی دولتی در شهرک صنعتی 

معاون دادگستری کرمان با بیان این مطلب که ۱۸۸ هکتار اراضی دولتی در شهرک صنعتی وجود دارد، اظهار داشت: در بحث انتقال کوره‌های شهرک صنعتی ۱۵ روز زمان بیشتر باقی نمانده است، در صورت اتمام زمان مذکور دستگاه قضا ورود پیدا کرده و در صورت عدم انتقال، این کوره‌ها پلمب می‌شوند.

قویدل با اشاره به اینکه احکام اراضی دولتی در مناطق حاشیه نشین باید اجرایی شود، بیان داشت: البته به بحث توانمندسازی مناطق حاشیه نشین نیز باید توجه کرد.

وی با بیان این مطلب که ۲۳۰ انشعاب غیر مجاز در شهرک صنعتی وجود دارد، عنوان کرد: در منطقه الله آباد کرمان نیز زمین خواران شناسایی و برخورد لازم انجام می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :