جازموریان چشم به راه حقابه دود جاز در چشم کشاورزان‎

منتشر شده در صفحه | شماره

جازموریان چشم به راه حقابه دود جاز در چشم کشاورزان‎

مدیر کل حفاظت  محیط زیست استان: احداث  سازه های هیدرولیکی ،عدم رهاسازی حقابه تالاب.

 و‌مهمتر از آن حفر یازده هزار چاه غیر مجاز در محدوده جازموریان به مرور وضعیت تالاب را به اینجا رسانده است.

سمیه خدیشی |  توفان چند روز گذشته باقیمانده امید کشاورزان جنوبی را به باد داد کشاورز جنوبی که دارایی اش را با امید به دل خاک سپرده بود هنوز عرقش خشک نشده که  توفان کار نیمه تمام سرمای هفته گذشته را تمام کرد،و غصه برداشت امسال را هم به دلش گذاشت.

در این میان بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب خسارت بیشتری را تحمل می کند.

خشکسالی شدت خسارت را دو چندان کرده است 

رییس جهاد کشاورزی رودبار جنوب از بازدید مناطق خسارت دیده به همراه فرماندار این شهر و برآورد تخمینی  حدود 200 میلیارد تومانی خسارت می‌گوید.محسن سعیدی معتقد است خشکسالی و عدم پوشش گیاهی منطقه باعث شدت خسارت گردیده است .سعیدی افزود :گرچه منابع طبیعی در این بخش فعالیت قابل توجهی داشته است اما نبوده بارندگی و خشک شدن تالاب جازموریان تاثیر زیادی بر افزایش خسارت داشت است.

طرح نهال کاری در منطقه انجام شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در گفتگو با «کرمان نو» به اجرای طرح‌های نهال کاری این منطقه برای جلوگیری و کاهش خسارت طوفان شن اشاره داشته و گفته است جازموریان منبع تولید علوفه کشور بوده است و اکنون، منبع تولید ریزگرد شده است.‌ حمزه احمدی می گوید : اجرای طرح های نهال کاری این منطقه در حال انجام و متوقف نشده اند،خشکسالی درختان کنار ۳۰ و ۴۰ ساله این منطقه را از پا درآورده است و نهالهای یکی دو ساله موجود دیگر تکلیفشان مشخص است. 

میزان برداشت از سفره های زیرزمینی نظارتی  نیست 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با اشاره به تاثیر خشکی تالاب جازموریان بر  تنش های زیست محیطی اخیر به کاغذ وطن گفت:«جازموریان اولین روز نیست که خشک شده است تاثیر دو دهه خشکسالی ،احداث  سازه های هیدرولیکی بالادست این تالاب و‌مهم‌تر از آن حفر یازده هزار چاه غیر مجاز در محدوده جازموریان و کاهش بارندگی به مرور وضعیت تالاب را به اینجا رسانده است».

مرجان شاکری گفت: در راستای احیای تالاب ، سال ۹۵ سازمان محیط زیست توانست وجود تالاب جازموریان را به دستگاههای متولی اثبات کند. در همین خصوص سازمان محیط زیست در جهت احیای تالاب جازموریان با جهاد دانشگاهی قرارداد بسته است که یک برنامه مطالعاتی  ارائه دهد  و برنامه نهایی پایان بهمن ماه به دست ما می‌رسد.او اشاره کرد محیط زیست طبق برنامه تدوین شده پیش می رود، تمامی دستگاههای متولی از طریق وزارت خانه خودش باید برنامه تدوین شده خودش را پیش ببرد.

شاکری افزود: طبیعتا ورود وزارت نیرو به مسئله چاههای غیر مجاز مشکلات و تبعات اجتماعی  به دنبال دارد و حقابه هم اگر رهاسازی شود به دلیل میزان این حقابه و طول مسیر و برداشت های غیرمجاز در طول مسیر به تالاب نمی رسد. متاسفانه برداشت از طریق  چاه از سفره‌های زیرزمینی بدون برنامه صورت می‌گیرد و وقتی که کار به حادث شدن تبعات زیست محیطی مانند ریزگرد و توفان شن می رسد آن موقع متوجه می شویم که کار از کار گذشته است.

تبعات زیست محیطی خشک شدن تالاب جازموریان مانند توفان شن و ریزگرد به چشم همه می رود. در حالی که کاهش بارندگی، رها نشدن حق آبه جازموریان، و احداث سد های بالادست تاثیر مستقیمی بر میزان خشکی تالاب جازموریان دارند،اما تاثیر چاههای غیرمجاز کشاورزی را نمی شود نادیده گرفت.این در حالی است که هر ساله به تعداد کسانی که ریسک کشاورزی را به جان می‌خرند و چشم به سود کشاورزی دارند افزوده می شود و هیچ ممیزی برای شاغلین این حرفه نیست از طرفی طرح الگو و برنامه  کشت جهاد کشاورزی هم به جایی نمی رسد.برداشت از سفره های زیرزمینی آب از طریق چاههای غیرمجاز هم که همچنان در حال افزایش است، نتیجه آنکه تالاب به نابودی کامل نزدیک تر می شود،دودش به چشم همه ما می رود و آنچه به جایی نرسد فریاد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 64
  • دیروز: 790
  • هفته: 1,274
  • ماه: 4,870
  • سال: 17,456