جهش قیمت یا ثبات اقتصادی؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 947

فاتحه ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی خوانده شد

 جهش قیمت یا ثبات اقتصادی؟

 در روزهای گذشته  ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی از صحنه روزگار حذف شد. ارزی که از همان بدو شروع منجر به رانت‌ ۴ میلیارد دلاری و فساد ۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون دلاری شده بود. سند شکست ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی همان سال ۹۷منتشر شد. گزارش تفریغ بودجه مهر تاییدی بود بر فسادها و رانت‌هایی که این ارز حمایتی ایجاد کرده بود.

مرضیه قاضی زاده/

 ۴میلیارد دلار در حساب و کتاب گم شد

بر‌اساس این گزارش،۱۵.۳درصد ارز تامین شده در آن سال بلاتکلیف است.در جداول آماری دیوان محاسبات آمده است که تکلیف۶/ ۲۴ درصد ارز در حوزه واردات کالای غیر‌اساسی و نیز ۱/ ۱۲ درصد ارز در حوزه واردات کالای اساسی در سال ۹۷ مشخص نیست.

به عبارت دیگر از مبلغ ۳۱میلیارد و ۴۱۶میلیون و ۱۴۱هزار و ۱۳۳دلار ارز تامین‌شده برای واردات به نرخ دولتی، میزان ۴میلیارد و ۸۲۰میلیون و ۷۴۴هزار و ۷۴۰ دلار ارز دولتی برای واردات کالایی اختصاص یافته که عملا وارد نشده است.

 به جای کالای اساسی غذای سگ خریدند

تنها ارزهای گمشده نیست.این گزارش از اسناد دیگری هم پرده بر می‌دارد. بر طبق اسناد منتشر شده، به واردات کالای اساسی بیش از ۲۳ میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص داده شده که از این میزان، دو میلیارد و ۷۰۶میلیون دلارش اصلا کالاهای اساسی نبوده‌اند.به عبارت بهتر در همان سالی که کشور با کمبود دارو دست به گریبان بوده؛ عده ای با ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی،غذای سگ و گربه، لامپ، عروسک و اسباب بازی و  لوازم آشپزخانه و بدنسازی به کشور وارد کرده‌اند.

تکرار دو ساله یک سیاست اشتباه

این گزارش به صراحت از انحرافاتی می‌گوید که از آغاز اجرای این سیاست در فروردین ماه سال ۹۷، همواره کارشناسان و اقتصاددانان درباره وقوع آن هشدار می‌دادند.

با وجود اثبات کارا نبودن این سیاست، همچنان دولت تا دو سال پیاپی آن را ادامه داد. حالا اما در بودجه سال ۱۴۰۰زمینه حذف این ارز ترجیحی فراهم شده است.

۲۷بهمن ماه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در صفحه توییترش نوشت:« «دولت ۷ اصلاح مورد تأکید مجلس را در اصلاحیه بودجه مدنظر قرار داد. رانت‌ ارز۴۲۰۰ حذف شد؛ کسری بودجه کاهش پیدا کند و دست‌درازی به منابع صندوق توسعه محدود شود.»

بر اساس مصوبه مجلس مقرر است اقداماتی برای حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق کرمان: مردم تاثیری از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ندیدند

۴ قلم خوراک دام و روغن خام در لیست کالاهایی هستند که ارز حمایتی می‌گرفتند.این کالاها همچنین در شمار کالاهایی بودند که به طور مداوم افزایش قیمت داشتند.

کارشناسان معتقدند که این اقدام اگر‌چه افزایش قیمت این کالاها را به دنبال خواهد داشت، اما در دراز مدت موجب ثبات بازار و مانع توزیع رانت و فساد خواهد شد.

رئیس اتاق کرمان درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰بر اقتصاد، می‌گوید:«اگر‌چه در کوتاه مدت ما یک پله افزایش قیمت خواهیم داشت اما دراز مدت آثار این موضوع مثبت خواهد بود؛ چرا که تجربه نشان داده که کشور هیچ وقت از واقعی شدن نرخ ارز و اقتصاد ضرر ندیده است.»

منابع این افزایش قیمت به قشر آسیب پذیر تزریق شود

او معتقد است که اگر منابع حاصل از افزایش قیمت به طور هدفمند به قشر آسیب پذیر جامعه تزریق شود، حتی آثار این افزایش قیمت مقطعی نیز محدود خواهد بود.

رئیس اتاق کرمان که از موافقان حذف ارز ۴هزا و ۲۰۰است،می گوید که این ارز جز رانت و فساد بهره دیگری نداشته.

او ادامه می‌دهد: «مردم در کوچه و بازار محصولاتشان را با نرخ آزاد می‌خریدند و حجم عظیمی از ارز کشور تبدیل به فرصت‌های رانتی می‌شد.»

کالاهای حمایتی، بیشترین رشد قیمت را داشتند

روند بازار نیز این موضوع را تایید می‌کند. رییس کل بانک مرکزی اسفندماه ۹۷ گفته بود:« در ۳ ماه آذر، دی و بهمن، قیمت کالاهای مشمول دلار دولتی، تندتر از قیمت کالاهای غیر مشمول رشد کرده است. »عبدالناصر همتی،بر انحراف یارانه ارزی صحه گذاشت و نوشت که یارانه ارزی،به جای اینکه راهی سفره مصرف‌کننده‌ها شود، سر از جیب واسطه‌ها درآورده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 39
  • امروز: 22
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,006
  • ماه: 5,727
  • سال: 21,870