آب خلیج فارس عطش کرمان را رفع نکرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 956

بارندگی ۷۵درصد کاهش یافت؛

آب خلیج فارس عطش کرمان را رفع نکرد

 مشکل تکراری مردم این استان خشکسالی است، پدیده‌ای که بیش از ۳۰ سال با آن دست به گریبان هستند و در کمال تعجب هیچ چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.از سوی دیگر برای تأمین آب کشاورزی فشار روز افزون به منابع آب زیرزمینی ادامه یافته و نتیجه آن خشک شدن اکثر آبخوان‌های استان کرمان و نشست دشت‌ها بوده است.

شغل ۷۰ درصد مردم این استان نیز به کشاورزی وابسته است بطوری که در شمالی استان تولید پسته، شرق استان تولید خرما و مرکبات و در غرب استان تولید میوه‌های فصلی و گردو بادام معیشت مردم را تأمین می‌کند و همین مساله نیز موجب شد بیش از نیمی از جمعیت استان روستا نشین باشند.

هر چند در سال گذشته طرح انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان کلید خورد اما عملاً انتقال این حجم آب در زمینه تأمین آب شرب استان کرمان هیچ تأثیری ندارد و اگر پای حرف مسئولان بنشینید فقط از فازهای آتی این طرح برای رفع مشکلات استان سخن می‌گویند که البته به بودجه و زمان قابل توجهی نیاز دارد.

برخی مناطق استان هیچ بارندگی را تجربه نکردند

مدیر کل هواشناسی استان کرمان در آخرین اظهار نظرش در خصوص وضعیت استان کرمان گفت: میانگین بارش سال زراعی جاری به میزان ۳۵.۳ میلیمتر به ثبت رسیده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۱۴۵ و ۱۱۳ میلیمتر می‌باشد.

او افزود: استان کرمان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۶ درصد کاهش و نسبت به آمار بلند مدت مشابه به میزان ۶۹ درصد کاهش در بارندگی را دارد.

جدیدی با اشاره به آمار بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان گفت:در بین ایستگاه‌های استان بیشترین بارش طی این مدت در شهرستان کوهبنان به میزان ۸۸ میلیمتر و کمترین مقدار آن شهرستان ریگان به میزان ۴.۵میلیمتر به ثبت رسیده است.

او در ادامه با اشاره به آمار بارش شهر کرمان گفت: همچنین شهر کرمان تاکنون ۳۶.۵ میلیمتر بارش داشته است که این میزان در بازه زمانی مشابه سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۱۰۷ و ۸۲ میلیمتر می‌باشد بنابراین بارش در شهرستان کرمان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۰ در صد کاهش و نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۴۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

جدیدی گفت:استان کرمان تاکنون ۲۶ درصد بارش یک سال کامل آبی را دریافت کرده و تا پایان اسفند ماه حدود ۷۳ درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی خفیف تا بسیار شدید و حدود ۲۴ درصد از مساحت استان در محدوده نرمال می‌باشد.

او با اشاره به آمار بلند مدت ثبت شده در هواشناسی کرمان گفت: زمستان سال ۱۳۹۹ کمترین بارش در ۵۰ سال اخیر بوده است. پیش از این زمستان سال ۱۳۹۶ کم بارش ترین زمستان بوده است.

آب نباید رایگان و بی حساب و کتاب استفاده شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتقال آب از خلیج فارس به کرمان در زمینه صنعت در شرکت گل گهر و شرکت سرچشمه استفاده می‌شود و در حال حاضر مصرف شرب ندارد.

او تأمین آب شرب در استان کرمان را بسیار ضروری دانست و با اشاره به کاهش شدید بارندگی در استان کرمان گفت:دولت باید اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل طرح‌های انتقال آب را اختصاص دهد و در صورت تأمین اعتبار می‌توان از آب خلیج فارس برای تأمین آب شرب هم استفاده کرد اما در مرحله کنونی و با این وضعیت امکان پذیر نیست.پور ابراهیمی افزود: از سوی دیگر در استانی مانند کرمان که آب وجود ندارد باید در زمینه مصرف بهینه منابع آبی موجود دقت را افزایش دهیم متاسفانه بخش قابل توجهی از منابع آب محدود استان در حال هدر رفت در بخش کشاورزی است، در حالی که استفاده از روش‌های علمی و آبیاری مکانیزه می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی رفع کند اما عملاً تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.

او اصلاح الگوی کشت را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:وقتی ما ۷۶ درصد کاهش بارندگی در استان داریم یعنی اینکه تابستان سختی پیش رو داریم و از امروز باید برای رفع مشکل به خصوص تنش آبی در شهر کرمان تلاش و مردم را آگاه کنیم.

او گفت: آب موجود نباید به صورت رایگان در اختیار برخی بخش‌ها قرار گیرد که به صورت بی رویه هم هدر رود، عملاً در سال جاری شاهد خشک شدن رودخانه‌ها و چشمه سارها هستیم اما باید در راستای استفاده از قنوات در استان یک کار جدی انجام شود، این راهکار در طول تاریخ استان کرمان توانسته مناطق کویری را از تنش‌های آبی دور کند و بار دیگر در استان کرمان باید به این سمت پیش برویم. از سوی دیگر آب منتقل شده از خلیج فارس به کرمان باید در راستای تأمین آب شهرهای بزرگ استان استفاده شود که متاسفانه همکاری لازم انجام نمی‌شود.

وزارت نیرو برای انتقال آب خلیج فارس به شهرهای بزرگ استان همکاری کند

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از وضعیت موجود منابع آبی در استان کرمان گفت: نگران تأمین آب شرب در طول تابستان هستیم چون در سال گذشته نیز با وجود بارندگی مطلوب شاهد بروز مشکل بودیم و مسلماً در سال جاری با حجم پایین بارندگی مشکلات تشدید می‌شود.

شهباز حسن پور گفت:استان کرمان متوسط بارندگی ۱۱۳ میلیمتر در طول سال دارد اما در سال جاری ۳۵ میلیمتر بارندگی را شاهد هستیم این یعنی تنش جدی در بخش حیات وحش، کشاورزی، صنعت و آب شرب که متأسفانه در سال‌های گذشته فکری برای حل مشکلات نشده است.

او تصریح کرد:در سال گذشته بارها با وزارت نیرو در این خصوص رایزنی شده اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حال حاضر شاهد آبرسانی سیار به بیش حداقل ۷۰۰ روستا در استان هستیم و مردم با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

او تصریح کرد:آب در کرمان به دلیل کشاورز محور بودن استان با معیشت مردم گره خورده و خشکسالی می‌تواند اشتغال مردم را نیز ناپایدار کند و در نهایت به مهاجرت و تنش‌های اجتماعی منجر شود.

او یکی از راه حل های رفع مشکل آب شرب استان کرمان را انتقال آب خلیج فارس از طریق رفسنجان به شهر کرمان دانست و افزود: بارها در این زمینه با مسئولان وزارت نیرو مکاتبه و جلسه حضوری برگزار شده است اما گوش شنوایی وجود ندارد.

حسن پور اجرای این طرح را به تخصیص اعتبار وابسته دانست و گفت: اگر این اتفاق روی دهد کرمان آب شرب پایدار خواهد داشت و بخش قابل توجهی از مشکلات رفع می‌شود، باید هر چه سریع‌تر اقدامات عملی در این زمینه انجام شود و شهرهای بزرگی که در مسیر این خط انتقال هستند از این نعمت بهره مند شوند.

طبق پیش بینی مسئولان و نمایندگان استان کرمان تابستان سال جاری مشکلاتی در زمینه تأمین آب شرب ایجاد خواهد شد اما در کمال تعجب در حالی که هنوز چند ماه تا آغاز مشکلات جدی برای تأمین آب زمان باقیمانده اما مسئولان هیچ کاری برای حل مشکل انجام نمی‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :