کشاورزان مبارزه علمی با آفت کرم میوه خوار خرما را جدی بگیرند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 975

کشاورزان مبارزه علمی با آفت کرم میوه خوار خرما را جدی بگیرند

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد‌کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان نخل‌دار مبارزه فنی با آفت کرم میوه‌خوار خرما را جدی گرفته و از مبارزه غیر‌علمی پرهیز کنند.

ابوالحسن پیرنیا با بیان‌اینکه آفت کرم میوه‌خوار خرما در تمام مناطق خرما‌خیز کشور وجود دارد،اظهار‌داشت:این آفت از میوه‌های نارس خرما(مرحله کیمری خرما) تغذیه می‌کند.

او به نحوه خسارت آفت کرم میوه‌خوار خرما اشاره و تصریح کرد:لارو قسمت‌ انتهایی میوه خرما را سوراخ کرده و خود را به هسته خرما رسانده و از هسته و گوشت تغذیه می‌کند.

او افزود:لارو در ادامه محل دیگری را سوراخ کرده و خارج شده و در نتیجه ارتباط میوه با دم میوه قطع شده و میوه چروک و تغییر رنگ (قرمز تیره)می‌دهد و در نهایت بر روی زمین می‌ریزد و سبب نابودی محصول خرما می‌شود.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار‌داشت:امسال با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی خسارت آفت کرم میوه‌خوار خرما در نخلستان‌های این منطقه مشهود است. 

او روش‌های مکانیکی و شیمیایی را تنها راه مقابله با آفت کرم میوه‌خوار خرما دانست و بر رعایت این روش‌های علمی توسط خرماداران تاکید کرد.

او جمع‌آوری و‌انهدام میوه‌های آلوده،انجام هرس دمبرگ و حذف الیاف اطراف تنه،تکریب و هرس به‌موقع برگ،رعایت اصول به باغی مانند جلوگیری از کاشت متراکم درختان خرما،رعایت اصول آبیاری،حذف پاجوش‌های اضافی، جمع‌آوری بقایای گیاهی و انتقال به خارج از باغ و امحا آن‌ها و کنترل علف‌های هرز را شامل روش مکانیکی دانست.‌

او ادامه‌داد:در برخی از مناطق مانند سیستان و بلوچستان پس‌ از تلقیح خوشه‌های خرما به وسیله الیاف حصیری پوشانده شده و پس‌ از ۳۰ تا ۴۵ روز باز نموده تا حشره بالغ نتواند روی خوشه‌ و میوه خرما تخم‌ریزی کنند.

پیرنیا گفت:روش شیمیایی مقابله با آفت کرم میوه‌خوار خرما شامل سم پاشی و بهترین زمان سم‌پاشی را در نوبت اول،یک هفته تا ۱۰ روز پس‌ از تلقیح خرما و نوبت دوم چهار تا پنج هفته پس‌ از اولین سم‌پاشی است.

او سموم مالاتیون %۵۷ EC به نسبت ۲و نیم تا سه در هزار و هگزافلومورون (کنسالت)۱۰درصد EC به نسبت ۶دهم در هزار را به خرماداران توصیه‌کرد و گفت:مبارزه شیمیایی نوبت دوم در صورت ریزش بیش از ۲۰ درصد میوه توصیه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 42
  • امروز: 197
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,622
  • ماه: 7,406
  • سال: 24,798