تغییر در دامنه نوسان تاثیری در روند بازار ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 979

 اکبری رئیس بورس منطقه ای کرمان در گفت‌وگو با «کاغذ وطن»:

تغییر در دامنه نوسان تاثیری در روند بازار ندارد

مرضیه قاضی‌زاده

 

 

بورس امروز هم سبز بود و شروع معاملات با رشد 5 هزار واحدی شاخص کل همراه شد. هر چند که این بازار همچنان با  روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد .

علی رغم مصوبه حمایتی سران قوا و تغییر دامنه نوسان بورس، باز هم مردم روی خوشی نسبت به این بازار نشان ندادند و صف فروش در بسیاری از نمادها دیده می شود. با این حال وضعیت برای نمادهای کرمان به نسبت خوب است. فملی، نماد صنایع مس ایران امروز هم در لیست پر تراکنش های بورس منطقه ای قرار داشت. هر چند که به گفته رئیس بورس منطقه ای کرمان همواره ده درصد از ارزش بورس و فرابورس مربوط به شرکتهای معدنی کرمان است.

اگر چه سازمان بورس سعی کرده تا با تغییر دامنه نوسان و با ارائه پیشنهاد به سران قوا بازار را در دست بگیرد اما محمد حسین اکبری معتقد است که این دو مصوبه کمترین تاثیر را در روند صعودی شاخص بورس داشته است.

اکبری به «کاغذ وطن» می گوید:«آنچه باعث استقبال مردم از بورس شد، روند نزولی قیمت در بازارهای موازی همچون ارز بود. به طور کلی هر چه نااطمینانی و یا کاهش قیمت بیشتری در بازارهای موازی صورت گیرد، استقبال مردم از بازار سرمایه هم بیشتر خواهد شد.»

از نگاه اکبری دومین عامل موثر در صعود بازار سرمایه، وقفه طولانی در شاخص بورس بود. او در این خصوص می‌گوید:«مدت زیادی شاخص در عدد پایینی قرار گرفته بود و برای همین هم پیش بینی می‌شد که این شاخص افزایش پیدا کند. بنابراین یک سری منابعی که وارد بورس شدند از ناحیه همین افراد است.»

او البته معتقد است که این روند صعودی ادامه دار است: «به هر حال شاخص بورس مدتی است که روی یک میلیون 100 واحد درجا زده و احتمال اینکه روند ملایم و روبه افزایش را در آینده طی کند بیشتر است.»

او نیز معتقد است که تغییر دامنه نوسان به مثبت و منفی 5 درصد تاثیری در روند بازار بورس ندارد. پیش از این مهدی میرزایی، یکی از کارشناس بازار سرمایه هم بر این موضوع اشاره کرده بود. میرزایی گفته بود: « بازار فعلی نیروی لازم را ندارد و از نظر من دامنه نوسان متقارن مثبت و منفی پنج ممکن است برای بازار مشکل ایجاد کند.»

به گفته او با باز کردن بیشتر دامنه منفی، بازار کف قیمتی منفی ۵ را نیز تجربه می‌کند و این موضوع سبب ایجاد تصریح در روند افت بازار می‌شود و بازار را به سمت نااطمینانی و فروپاشی بیشتر سوق خواهد داد.برخلاف تغییر دامنه نوسان اما مصوبه سران قوا تاثیر قابل ملاحظه‌ای در رشد بازار سرمایه داشته است. 14 اردیبهشت ماه بود که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نظر مساعد روسای محترم سه قوه در خصوص بسته پیشنهادی سازمان بورس که بیشتر در هیات دولت مصوب شده بود، از تایید نهایی این مصوبات با اصلاحات جزیی خبرداد.

براساس این مصوبه مقرر شد تا  80 درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. همچنین در این جلسه با انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد.

در کنار این موضوع بانک‌ها و موسسات اعتباری برای برنامه های حمایت از بازار سرمایه در چارچوب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از شمول ماده 16 و 17 قانون رفع موانع تولید خارج شدند.

 بنا به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور تشویق و حمایت از بازار سرمایه شرکت هایی  هم که ازسهام  خود یا شرکت های زیر مجموعه شان حمایت کنند مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال  و به سال بعد موکول می شود و صندوق توسعه ملی نیز اجازه سرمایه گذاری در بازار سرمایه را خواهد داشت.نکته دیگر آنکه در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام  جبران شود.از روز چهارشنبه و با تصویب این مصوبه در شورای هماهنگی سران قوا اما بازار سهام روند صعودی گرفت. به طوریکه برخلاف سه روز ابتدایی هفته که شاخص کل روندی نزولی داشت، از روز چهارشنبه بازار صعودی شد .

اکبری، رئیس بورس منطقه ای کرمان هم معتقد است که این مصوبه در نهایت حتی منجر به استقبال بانکها از بورس اوراق بهادار خواهد شد. او در این باره می گوید:« تصمیمات سران قوا مبنی بر اینکه اجازه فروش اوراق بدهی را به شرکت های بورسی دادند در نهایت منجر به استقبال جامعه و ترغیب بانک ها برای ورود به این عرصه خواهد شد.»

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 25
  • امروز: 230
  • دیروز: 261
  • هفته: 2,971
  • ماه: 7,642
  • سال: 24,083