رتبه ۶ ایجاد اشتغال در کنار افزایش تکدی‌گری و دزدی در کرمان. منطق آمار در کرمان از دست رفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1458

رتبه ۶ ایجاد اشتغال در کنار افزایش تکدی‌گری و دزدی در کرمان. منطق آمار در کرمان از دست رفت 

گزارش؛ مرضیه قاضی‌زاده

ارتباط آمار اشتغال و شاخص‌های رفاه و آسیب‌های اجتماعی در کرمان گسسته.  تکدی گری و کارتن خوابی در کرمان افزایش یافته و سرقت  به  مرحله سرقت کابل های برق رسیده و اکثر خیابان‌های کرمان خاموش است اما نمودار آمار اشتغال اعلامی صعودی است و کرمان رتبه ۶ ایجاد اشتغال و رتبه چهارم از نظر کاهش دادن نرخ بیکاری را کسب کرده است. سال ۱۴۰۰ گفتند بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد شده و سال ۱۴۰۱ هم آمار سامانه رصد آمار ۶۷هزار شغل بود.

نه تنها این آمار اشتغال در استان نمود عینی نداشته بلکه مرکز آمار هم رویش صحه نگذشته. سال ۱۴۰۰ که عدد اشتغال اعلامی کارگروه اشتغال بیش از ۵۰ هزار شغل بود، طرح نیروی کار این مرکز رسمی،  عدد ۲۱ هزار شغل را اعلام کرد

؛کمتر از نیمی  چیزی که ادعا شده.

البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم  به عنوان نهاد ناظر ادعای اداره کار در رابطه با آمار اشتغال را تایید نمی‌کند. طبق اطلاعاتی که محمدی سلیمانی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان  در اختیار «کاغذ وطن» قرار داده بود « از میزان تعهد ۴۳هزار  شغل استان کرمان ، ۲۰ هزار نفر شان اطلاعاتش در سامانه دچار مشکل بوده و دسترسی به این افراد وجود نداشته. از ۲۰ هزار نفر دیگر نیز ۷۰۰ نمونه تصادفی انتخاب شده که از این تعداد ۳۸۰ نفر شاغل بودند  و از این تعداد تنها ۱۲ درصدشان در همان سال شاغل شده و بیمه داشتند .»

محمدرضا مصباح، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اما در نشست خبری خود در پاسخ به سوال روزنامه«کاغذ وطن» مدعی است که اصلا این  سامانه برای سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی باز نیست. مصباح، به عنوان دبیر کارگروه اشتغال استان کرمان  در این رابطه می‌گوید: «من این اعداد را نمی پذیرم چرا که در سامانه رصد اشتغال دسترسی برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود نداشته .» به گفته او این آمار که به صورت تلفنی و پیامکی چک می‌‌شوند و رصد حضوری آن ها نیز توسط مراکز کارآفرینی دولت انجام شده  و کاملا دقیق هستند.

فقط این آمار نیست که مورد بحث است. طبق اطلاعات این اداره کل آمار بیمه بیکاری نیز ۱۲ درصد در سالی که افزایش ۵۷درصدی حقوق صورت گرفته کاهش داشته است. رویه جدید در این دولت افزایش منابع آماری است که به نظر میرسد لینک و ارتباطی هم با یکدیگر ندارند .طبق این آمار اشتغال و نرخ بیکاری در کشور کاهش چشمگیر داشته و استان جز رتبه‌های برتر ایجاد اشتغال قرار گرفته اما هنوز بعد از ۲ سال از این موفقیت‌هایی که صرفا روی کاغذ آمده‌اند، اثراتشان در سطح استان بروز نکرده است. فارغ از بحث افزایش تکدی گری و سایرآسیب‌های اجتماعی در کرمان، سال گذشته طبق آمار اعلامی از سمت دستگاه‌های اجرایی و بر مبنای آمار سامانه رصد  ۷هزار شغل  توسط کمیته امداد و ۵هزارشغل هم  توسط بهزیستی ایجاد شده است، اما هیچ کاهش خاصی در آمار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دیده نمی‌شود. شغل‌های که در صورت پایدار بودن و موثر بودن قاعدتا این افراد را مستمری ناچیز کمیته امداد و بهزیستی بی نیاز می‌کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 220
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,455
  • ماه: 7,608
  • سال: 25,092