بانکداری از صنعت ساخت و ساز روی برگرداند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1007

بانکداری از صنعت ساخت و ساز روی برگرداند

 توجه بانک‌ها به بخش خدمات

 بانک ها از بخش مسکن روی برگرداندند. براساس اطلاعات سامان سمات که برگرفته از اطلاعات ارسالی بانک‌های کل کشور است،بیشترین رقم تسهیلات پرداخت شده در دو ماه گذشته مربوط به بخش صنعت و معدن و سپس خدمات است.تا دو سال پیش اما ساخت و ساز جایگاه اول تسهیلات پرداختی را داشت. در کرمان در سال  ‌۹۸ قریب هزار ۱۳۷میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده بود که از این میزان ۹۷۱میلیون تومان در بخش ساختمان و مسکن، ۷۱۹میلیون تومان در بخش خدمات، ۵۳۳میلیون در بخش صنعت و معدن و در آخر ۴۱۳میلیون تومان در بخش کشاورزی بود. رکود پیش آمده در بخش ساخت و ساز اما منجر شده که این بخش طی دو سال از جایگاه اول به جایگاه سوم برسدو هر چند که مقایسه روند تسهیلات پرداخت شده در بخش ساخت و ساز و کشاورزی تفاوت چندانی هم با هم ندارند.

سالنامه‌های آماری کرمان حاکی از این امر است که رقم تسهیلات پرداخت شده در سال ۹۸  نسبت به سال ۹۷ تقریبا ۵ برابر شده و از ۲۰۲ میلیون تومان به هزار و ۱۳۷ میلیون تومان رسیده است. اگر چه از سال  ۸۵ تا سال ۹۸ به جز سال ۹۴ همواره رقم تسهیلات پرداختی رشد داشته است . اما در هیچ سالی این رشد تسهیلات پرداختی تا این حد نبوده است؟

به طوریکه در سال ۹۷ حدود ۲۰۱ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده، در سال ۹۶ رقم تسهیلات پرداختی حدود ۱۴۷ میلیون و سال قبلش هم ۲۳۲ میلیون تومان بوده است.

ده سال قبل اما کل رقم تسهیلات پرداختی کرمان ۶۵ میلیون تومان بوده که از این مبلغ ۲۴ میلیون ساختمان و مسکن،۱۸ میلیون در بخش خدمات،۱۴ میلیون بخش کشاورزی و ۷ میلیون هم بخش خدمات بوده است. به عبارت دیگر بخش خدماتی که حالا جز اولویت های تسهیلات در سال جاری قرار دارد تا سال ۹۰ جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده بود. اگر چه مبلغ تسهیلات پرداختی در بخش خدمات طی ده سال رشد قابل توجهی داشته و از ۱۸ میلیون تومان در سال ۹۰ به ۷۲۰ میلیون تومان در سال ۹۸ رسیده است، اما مقایسه تعداد تسهیلات پرداختی در این بازه ۸ ساله نشان می دهد که تعداد تسهیلات از ۱۷۴ مورد به ۲۳۰ مورد رسیده است که خود حاکی از این امر است که بخش قابل توجهی از این افزایش مربوط به افزایش رقم تسهیلات است، نه افزایش تعداد متقاضیان تسهیلات.

نکته دیگر آن که طی بازه ۹ ساله ۹۰ تا ۹۸ تعداد تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی کاهش داشته و از ۱۷۳ مورد به ۱۴۵ مورد رسیده است. البته ذکر این نکته ضروری است که این تعداد در سال ۹۶ حدود ۷۱ مورد بوده است که حاکی از توجه دوباره مسئولین در سال ۹۸ به بخش کشاورزی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 34
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,018
  • ماه: 5,739
  • سال: 21,882