نیمی از تورم مهر بر گردن مسکن. مسکن، مقصر ۷۰ درصد از تورم فقرا

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1580

نیمی از تورم مهر بر گردن مسکن. مسکن، مقصر ۷۰ درصد از تورم فقرا
گزارش | اقتصاد کرمان
آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در مهر ۱۴۰۲، تورم ماهانه مسکن به بالاترین سطح خود در ۳ سال اخیر رسیده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که حداقل نیمی از تورم خانوارها در این ماه ناشی از تورم «مسکن» بوده است…
در مهر ۱۴۰۲ تورم ماهانه «مسکن» به بالاترین سطح خود در ۳ سال اخیر رسیده است. همین مسئله سبب شده تا سهم این کالا از تورم ماهانه هر دهک به شکل چشمگیری افزایش یابد.
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در مهر امسال بیش از ۷۰ درصد از تورم ماهانه فقیرترین خانوارهای کشور را تورم مسکن ایجاد کرده است. به بیان دیگر، این کالا تورم دهک اول را بیش از سایر دهک‌ها افزایش داده است.
در سمت دیگر ماجرا، ۵۱ درصد از تورم ماهانه ثروتمندان در مهر امسال ناشی از تورم مسکن بوده است. این نسبت کمترین سهم این کالا از تورم ماهانه در میان دهک‌های هزینه‌ای است.
بنابراین در مهر ۱۴۰۲، حداقل ۵۱ و حداکثر ۷۱ درصد از تورم ماهانه دهک‌ها را افزایش قیمت «مسکن» به وجود آورده است.
*تورم ماهانه مسکن در قله ۳ ساله
«مسکن» یکی از مهم‌ترین کالاهای سبد خانوار است که به راحتی امکان حذف آن در صورت افزایش شدید قیمت‌ها وجود ندارد. تورم این کالای ضروری شامل هزینه‌های اجاره، تعمیر و نگهداری منزل و مواردی از قبیل آب، برق و سایر سوخت‌های مربوطه می‌شود.
روند سه ساله تورم مسکن نشان می‌دهد که رفتار نزولی هفت ماهه این شاخص در خرداد ۱۴۰۲ متوقف می‌شود و پس از آن تورم مسکن شکل و شمایل صعودی به خود می‌گیرد.
تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه مسکن در مهر ۱۴۰۲ به ۴.۳ درصد رسیده که بالاترین رقم ثبت‌شده برای این شاخص از آبان ۹۹ به بعد است. به بیان دیگر، در مهر امسال هزینه‌های مربوط به اجاره، تعمیرات و انشعابات مسکن ۴.۳ درصد بیش‌تر از شهریور شده است.
این افزایش چشمگیر سبب شده تا سهم مسکن از تورم ماهانه دهک‌ها نیز افزایش یابد.
*افزایش تورم ماهانه دهک‌ها در مهر ۱۴۰۲
یکی از روش‌های دسته‌بندی خانوارهای کشور بر اساس وضع مالی، دهک‌بندی آن‌ها است. در این روش، خانوارهای کل کشور بر اساس سطح هزینه سالانه به ترتیب از کم به زیاد ردیف می‌شوند و سپس هر ۱۰ درصد از آن‌ها در گروهی به نام «دهک هزینه‌ای» جای می‌گیرد. بر این اساس، دهک اول شامل ۱۰ درصد از فقیرترین و دهک دهم شامل ۱۰ درصد از ثروتمندترین خانوارهای کشور است.
برای درک بهتر تغییرات قیمت کالا و خدمات، نرخ تورم برای هر دهک هزینه‌ای نیز به صورت مجزا اعلام می‌‌شود. آخرین آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در مهر امسال ۲.۰۷ درصد بوده که متعلق به دهک اول است.
بالاترین سطح این نرخ نیز ۲.۴۷ درصد بوده که در دهک دهم مشاهده شده است. شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه همه دهک‌های هزینه‌ای در مهر ۱۴۰۲ نسبت به شهریور افزایش یافته است. این نرخ برای کل کشور نیز برابر با ۲.۳ درصد بوده که ۰.۳ واحد درصد بیش‌تر از ماه قبل است.
بنظر می‌رسد یکی از بازیگران اصلی افزایش تورم ماهانه در مهر امسال، «مسکن» است. سهم مسکن از تورم ماهانه کل کشور در مهر امسال ۱.۳۸ واحد درصد بوده است. به عبارت دیگر، اگر کل تورم ماهانه کشور (۲.۳ درصد) یک دایره صد قسمتی باشد، در اولین ماه پاییزی امسال ۶۰ قسمت از آن به دست تورم مسکن ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 27
  • امروز: 192
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,495
  • ماه: 7,948
  • سال: 26,367