مرمت ادامه دارد، کاربری مشخص نیست

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1012

 دست مردم کرمان از باغ بیرم آباد کوتاه است

مرمت ادامه دارد،  کاربری مشخص نیست

مرمت باغ بیرم آباد کرمان که از سال ۹۴ آغاز شده همچنان ادامه دارد و از طرفی کاربری نهایی آن همچنان مشخص نیست.از میدان بیرم آباد که به سمت جنگل قائم می‌رویم نرسیده به «تخت درگاه قلی بیگ» در سمت راست دیوارهای کاهگلی بلندش دیده می‌شود.

باغ بیرم آباد؛ بنایی که در سال ۹۱۶ هجری قمری توسط «بیرام بیگ افشار» که در در زمان «شاه اسماعیل صفوی» به کرمان آمده بود ساخته شد. در زمان قاجاریه هم چهار تن از فرزندان قلی بیگ این باغ را به آستان قدس رضوی واگذار کردند.

باغ بیرم آباد با وسعت ۴.۵ هکتار یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی شهر کرمان است که دست مردم سال ها از آن کوتاه مانده. ساختمان زیبایی در وسط باغ با سبك صفوي وجود دارد و كاشي كاري و كتيبه‌های قدیمی زیبایی خاصی به آن داده است.قرار گرفتن باغ بیرم‌آباد در نزدیکی بناهای تاریخی قلعه دختر، قلعه اردشیر، گنبد جبلیه و تخت درگاه قلی بیگ و از طرفی بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت ایران موقعیت گردشگری ویژه‌ای به آن داده است.از سال ۹۴ که بر طبل بازسازی این باغ کوبیده شده؛ مردم کرمان در انتظار بازگشایی درب‌های آن هستند. حالا بعد گذشت 6 سال از مرمرت چه خبر؟ 

تعیین کاربری در اختیار میراث نیست

شفیعی معاون میراث فرهنگی کرمان با اشاره به ادامه مرمت باغ می‌گوید: مرمت نسبت به کل پروژه  ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.آن طور که معاون میراث می‌گوید مرمرت با نظارت میراث و به صورت امانی توسط آستان قدس رضوی در حال انجام است.

اتمام عمارت اصلی و عمارت حوضخانه و انجام ۵۰ درصد محوطه سازی از جمله کارهایی است که شفیعی از آن خبر می‌دهد.استفاده عموم مردم از باغ در اختیار میراث نیست؛ این را شفیعی گفته و ادامه می‌دهد: با توجه به این که مدیریت باغ در اختیار آستان قدس رضوی است آن‌ها اظهار نظر کنند .او ادامه می‌دهد: نظر ما است که به صورت عمومی در اختیار مردم قرار بگیرد، نمایندگی آستان قدس رضوی هم به این کار تمایل دارند اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

آستان قدس رضوی پاسخ نمی ‌دهد

نکته جالب توجه ماجرا اما عدم پاسخگویی مسئولان آستان قدس رضوی کرمان در خصوص وضعیت مرمرت و کاربری باغ بعد از ترمیم است.این رفتار که پیش از این نیز رسانه‌ها از آن یاد کرده‌اند در پیگیری خبرنگار «کرمان‌نو» اتفاق افتاد و پاسخی در زمینه زمان اتمام کار و نوع کاربری ‌آن داده نشد.انتظار همچنان ادامه دارد و باید دید پس از پایان مرمت در نهایت درهای باغ ۴۵۰ ساله بیرم‌ آباد به روی مردم باز می شود یا نه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 68
  • امروز: 7
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,242
  • ماه: 7,395
  • سال: 24,879