سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خبرداد: شناسایی بیش از ۳۵ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به فشارخون بالا در جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1231

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خبرداد: شناسایی بیش از ۳۵ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به فشارخون بالا در جیرفت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: بیش از ۳۵ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به فشارخون بالا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، شناسایی شده که ۷۲ درصد این بیماران توسط بهورز و مراقب سلامت و ۶۰ درصد توسط پزشک مراقبت شده و آموزش دیده‌اند. علی اصغر خیرخواه در گفت و گو با شبستان افزود: بیماری فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی، مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.

 وی با بیان این مطلب که بیش از یک میلیارد نفر در جهان به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند، افزود: بر اساس نتایج پیمایش ملی بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۲ درصد افراد ۱۸ سال و بالاتر کشور مبتلا به فشارخون بالا هستند.

 خیرخواه ادامه داد: میزان آگاهی مردم از ابتلا به این بیماری در استان در سطح پایین قرار دارد و ۴۸ درصد از مبتلایان از درمان مناسب و مستمر برخوردار می‌شوند.

 وی تاکید کرد: مهم‌ترین چالش‌های پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا بدون علامت بودن اين بيمارى، عدم اطلاع  بیماران از بيمارى و نيز عدم پایبندی به درمان است به همين دليل اين بيماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود که اين موضوع ضرورت توجه بيش از پيش به این بیماری را مطرح می‌کند.

 خیرخواه یادآور شد: شعار روز جهانی فشارخون سال ۱۴۰۱ « با اندازه‌گیری دقیق فشار خون و کنترل مطلوب آن، زندگی با کیفیت و عمر طولانی‌تری داشته باشید» است.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت عنوان کرد: هدف روز جهانی فشارخون تشویق افراد به اندازه گیری فشارخون خود در منزل یا توسط کارکنان بهداشتی و ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی است که اثرات بسیار مهمی را در بردارد.

 وی اضافه کرد: در دوران پاندمی کووید ۱۹ بیماران مبتلا به فشارخون بالا با تهدید بیشتری مواجه هستند از یک سو در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دچار عوارض شدیدتری می شوند و از سوی دیگر ممکن است مراقبت بموقع دریافت نکنند بنابراین باید توجه ویژه ای به ارتقای آگاهی عمومی در خصوص بیماری فشارخون بالا و تشویق افراد به اندازه گیری درست فشار خون و اطلاع از میزان آن صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 40
  • امروز: 270
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,479
  • ماه: 6,264
  • سال: 22,446