وعده افتتاح پایانه صادراتی با خرما

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1026

 وعده افتتاح پایانه صادراتی با خرما

 تکلوزاده، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی:‌ انتخاب خرما برای دست گرمی است

 پایانه صادراتی جنوب افتتاح می‌شود، اما نه با محصولات گلخانه‌ای. این جدیدترین وعده شرکت گلشن آرای به عنوان سرمایه گذار این پروژه است. اینکه چرا این شرکت ازهدف اصلی خود که کنترل قیمت محصولات جالیزی است، فاصله گرفته وبه سمت خرما رفته؟ سوالی است که مدیرمنطقه‌ای این شرکت جوابش را این گونه می‌دهد:« تامین سرمایه در گردش برای شروع فعالیت.»بررسی‌های «کاغذ وطن» اما نشان می‌دهد که علی رغم وعده مدیران شرکت برای افتتاح این پایانه تا آبان ماه، هنوز کارشناسان هلندی برای نصب دستگاه‌ها نیامدند و با توجه به وضعیت کرونا نیز امیدی به این امر نیست.

توقف پروژه در سال 95

پیشرفت فیزیکی پروژه سه سال بعد به 70 درصد رسید. از سال 95 به بعد اما پروژه قفل شد و افتتاح سال به سال به عقب افتاد. مسلم مروجی، رئیس سازمان صمت جنوب کرمان در خصوص وضعیت فعلی پروژه می‌گوید: «تقریبا کار انجام شده، زیر ساخت‌ها آماده و ماشین آلات وارد مجموعه شده و در انبار قرار گرفته است. متولی پروژه اما در تامین اعتبار مشکل داشته و قرار است نه میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک توسعه تعاون به این مجموعه تزریق شود.»

به گفته او سردخانه‌ها نیز تا یک الی دو ماه دیگر وارد مدار می‌شود و با دپوی خرما استارت پایانه صادراتی زده می‌شود: «امیدواریم که قبل از فصل برداشت محصول تسهیلات تزریق شود تا مدیران شرکت با شرکت‌ها‌ی بزرگ صادراتی و کشاورزان عمده برای خرید خرما وارد مذاکره شوند.»

صادرات خرما از پایانه صادراتی جنوب

با وجود آنکه هدف از راه انداز این پایانه، صادرات محصولات جالیزی و گلخانه‌ای جنوب و کنترل قیمت این اقلام بوده، ‌استارت پایانه صادراتی با محصول خرما است.  مقداد تکلوزاده، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان در خصوص دلیل انتخاب خرما برای شروع کار این پایانه به «کاغذ وطن» می‌گوید: «به طور کلی پایانه صادراتی در حوزه  جنوب در مورد تمام محصولات کشاورزی است، ولی با توجه به جلساتی که با محسن جلال پور، استانداری و سازمان‌های دولتی گذاشتیم به این جمع بندی رسیدیم که شروع کار با خرما باشد و به مرور محصولات جالیزی و گلخانه‌ای را اضافه کنیم.»

به گفته تکلوزاده آنچه مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی را به سمت خرما سوق داده، مشخص بودن استانداردهای خرما و بازارهای مشخص این محصول است: «اینکه خرما انتخاب شده  بدین دلیل است که خرما پتانسیل و جایگاه لازم را دارد و  تقاضا از سمت کشورهای هدف برای این محصول وجود دارد. نکته دوم آنکه استانداردهای محصول خرما نسبت به استانداردهای محصولات جالیزی و گلخانه‌ای مشخص‌تر است.»

ارقام انتخابی از سمت شرکت گلشن آرای و اتاق بازرگانی به عنوان معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد، کلوته ومضافتی است:«برای خرمای کلوته منطقه و خرمای  مضافتی تا حد زیادی تقاضا از سمت کشورهای هدف وجود دارد، برای همین هم فعلا با این ارقام شروع می‌کنیم یادرمراحل دیگر محصولات گلخانه‌ای و جالیزی را به این مجموعه اضافه کنیم.»

خرما را برای تامین سرمایه 

در گردش انتخاب کردیم

احمد سنجری، مدیر منطقه‌ای شرکت گلشن آرای در گفت و گو با «کاغذ وطن» اما دلیل انتخاب خرما برای این  پایانه را تامین سرمایه در گردش می‌داند. او می‌گوید: « بحث خرما یک پیشنهاد منطقه‌ای بود و ما خودمان این پیشنهاد را به شرکت دادیم چرا که خرما فاسد شدنی نیست و یک کمک خرج برای شرکت است تا سرمایه لازم برای خرید محصولات گلخانه‌ای داشته باشد.»

سنجری خرما را محصول موقتی این پایانه می‌داند:«زمان برداشت محصولات گلخانه‌ای،  سردخانه‌ها برای انبار خرما جا ندارد و این محصول یک محصول موقتی است تا بخشی از سرمایه در گردش شرکت برای خرید محصولات جالیزی و گلخانه ای را تامین کند.»

جنوب 10 پایانه صادراتی می‌خواهد

به گفته او شرکت برای شروع فعالیت و پیش خرید محصولات از کشاورزان ۷۰ میلیارد تومان  سرمایه در گردش نیاز دارد که باید مقدمات آن از طریق تسهیلات و یا سایر منابع فراهم شود.

جنوب کرمان سالانه بيش از ۴.۵ ميليون تن انواع محصولات كشاورزي توليد مي‌کند و ظرفیت این پایانه تنها ۶۵هزار تن است. مدیر منطقه‌ای شرکت گلشن آرای معتقد است برای کنترل قیمت محصولات جنوب و حمایت از کشاورزان بین ۱۰ تا ۱۵ پایانه صادراتی نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 7
  • امروز: 2
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,912
  • ماه: 7,550
  • سال: 25,114