امیدی تازه در شروع فصل کشت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1057

 امیدی تازه در شروع فصل کشت

هفته گذشته تفاهم نامه کشاورزی قراردادی با حضور معاون وزیر‌جهادکشاورزی، استاندار و رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان منعقد شد

موسوی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور: سال گذشته ۵۰هزار تُن سیب زمینی و پیاز را امحاء کردیم

کشاورزی قراردادی ما را از بحران عبور می دهد. 

 سمیه خدیشی

گزارش

   در سفر معاون وزیر و مدیرعامل  سازمان مرکزی تعاون روستایی و استاندار به جنوب کرمان اولین توافقات رسمی برای آغاز کشت قراردادی در این منطقه صورت گرفت. این موضوع حداقل از منظر مسئولان ذی‌ربط مهمترین اتفاق برای منطقه ای است که به عنوان قطب کشاورزی کشور ۴.۵میلیون تن محصول تولید می کند ولی هنوز چرخ اقتصاد کشاورزانش نمی چرخد. 

ریسک ،جزء جدایی ناپذیر تولید و فروش محصولات کشاورزی است برای کنترل و مدیریت ریسک استفاده از قرارداد را پیشنهاد می دهند.از نمایندگان مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی تا رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان تغییر الگوی کشت را ضروری می دانند. 

برخوری رئیس جهاد کشاورزی  جنوب کرمان از همان ابتدای مسئولیت اش برای عبور از چالش های این بخش، پیشنهاد کشاورزی قراردادی و منطقه آزاد کشاورزی را مطرح کرد،به دنبال آن در اسفند سال گذشته موافقت وزیر جهاد کشاورزی را برای انتخاب جنوب کرمان به عنوان پایلوت طرح کشاورزی قراردادی گرفت و ۲ ماه قبل هم با ورود هیات تجاری از عراق و رایزنی با بازرگانان تلاش بیشتری به سمت اجرایی شدن این موضوع انجام داد. 

حالا انعقاد تفاهم نامه در جهت اجرای کشاورزی قراردادی، گام عملی موثری است که عبور از گردنه بحران کشاورزی جنوب کرمان از طریق آن انتظار می رود.

براساس این تفاهم‌نامه شرکت‌های تعاونی تولیدی روستایی ایران سالانه نسبت به اجرای کشاورزی قراردادی محصولات سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز در سطح ۳ هزار هکتار از اراضی منطقه، خرید توافقی سالانه ۱۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی سیب‌زمینی و پیاز توسط اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران و اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولیدی روستایی ایران اقدام خواهند کرد.

سید محمد موسوی ،معاون وزیر و رئیس هیات مدیره  تعاون روستایی کشور در سخنان خود با عنوان اینکه با انعقاد این تفاهم نامه از گردنه بحران و چالش برانگیز در کشاورزی ایران عبور می کنیم ،ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت های اتحادیه تعاون روستایی دیگر مانند سال گذشته شاهد امحاء ۵۰ هزار تُن سیب زمینی و پیاز تولید و دست‌رنج کشاورزان نباشیم.

تفاهم نامه خرید توافقی و صادرات سالانه ۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز توسط شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی، احداث یک واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت یک میلیون قطعه در جیرفت توسط اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی با استفاده از ظرفیت شرکت کشت و صنعت جیرفت  از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

همچنین شرکت بازرگانی تعاون کشاورزی ایران، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران و اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولیدی روستایی ایران نسبت به احداث کارخانه‌های (صنایع تبدیلی، سورت، بسته‌بندی و فرآوری) محصولات پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی اقدام خواهد شد.

طبق این تفاهم‌نامه اصلاح الگوی کشت و تأمین و ترویج ارقام مرغوب و مناسب فرآوری و صادرات، پشتیبانی و تامین تسهیلات بانکی و مکان‌یابی و واگذاری زمین مناسب برای استقرار صنایع موصوف به‌عهده سازمان جهاد کشاورزی منطقه جنوب کرمان گذاشته شده است.

استانداری کرمان نیز متعهد شده تا پیگیری‌های لازم برای صدور مجوزهای قانونی و حمایت و پشتیبانی جهت تامین تسهیلات بانکی و واگذاری زمین مورد نیاز اجرای تفاهم‌نامه را داشته باشد. 

استاندار کرمان در جریان انعقاد تفاهم نامه گفت : علیرغم اینکه درد کشاورزی جنوب مشخص است اما در سنوات گذشته پیچیدگی سیستم اداری مانع از وقوع اقدام موثری در این خصوص شده است. 

علی زینی وند که شیوه سنتی را در کشاورزی دیگر پذیرفته نمی داند بیان کرد: بخش کوچکی از کشاورزی مناطق تحت پوشش این تفاهم نامه قرار می گیرد،اما برای شروع ، خرید توافقی اتفاق خوبی است, اما باید به خرید تضمینی فکر کنیم. 

زینی وند از اینکه استان و بالاخص جنوب کرمان با داشتن ظرفیت های موجود برای تامین مرغ نیازمند استان های دیگر است ابراز نگرانی و تاسف کرد و اظهار داشت: خواسته جدی ما است و البته دور از انتظار هم نیست که تمام سود شرکت کشت و صنعت جیرفت  در همین منطقه سرمایه‌گذاری شود.

به گفته او این منطقه ظرفیت تولید و تامین مواد غذایی بخش بزرگی از خاورمیانه را دارد اما متاسفانه برای تامین مرغ باید از استان های همجوار تقاضا کند. 

او ادامه داد : جیرفت به دلیل ظرفیت بسیار خوبی که دارد ،مستعد است که تولید کننده مرغ محسوب شود و از موسوی مدیرعامل کشت و صنعت جیرفت خواست به سرعت تولید یک میلیون قطعه مرغ گوشتی را آغاز کند. 

استاندار کرمان تصریح‌کرد: کاشت محصولات کشاورزی باید بر اساس نیاز بازار برنامه ریزی و انجام شود.

زینی وند در خصوص حمل و نقل ریلی محصولات کشاورزی جنوب که پیشنهاد رئیس جهاد کشاورزی بود از پیگیری یک ایستگاه ریلی در نزدیکترین نقطه ممکن به جیرفت خبرداد. 

او افزود: حمل و نقل کالاهای کشاورزی از طریق ریل سبب کاهش ترافیک جاده ای، حمل ونقل مطمئن و کاهش قیمت حمل می شود. 

در جریان این سفر در شهرستان جیرفت طرح گاوداری گوشتی ۱۰۰۰ راسی در روستای تاج آباد و همچنین بزرگترین گلخانه مدرن تولید نهال استاندارد مرکبات کشور با ظرفیت تولید ۷۰۰۰۰ نهال در سال افتتاح شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 50
  • امروز: 109
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,704
  • ماه: 7,950
  • سال: 24,552