۷۰ هزار نفر بدون بیمارستان

منتشر شده در صفحه | شماره

۷۰ هزار نفر بدون بیمارستان

۱۲۰کیلومتر تا  اولین مرکز درمانی

    شهرستان فهرج در شرق کرمان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور است که از بسیاری امکانات به خصوص بیمارستان بی بهره است و مردم برای درمان مجبورند به بم سفر کنند.  داستان بیمارستان شهرستان فهرج در شرق استان کرمان پس از گذشت سال‌ها از زمان تصویب تا ساخت داستانی طولانی و تلخ است که سرانجامی عجیب دارد.

احداث این بیمارستان در شهرستانی با جمعیت ۷۰ هزار نفر در قلب کویر شرق کرمان در دولت نهم تصویب رسید و همیشه یکی از مطالبات مردم این منطقه بوده مطالبه‌ای که پس از گذشت سال‌ها به نتیجه نرسیده است.

سفر؛ تنها گزینه بیماران برای رسیدن به بیمارستان

چهار دولت از زمان تصویب این طرح گذشته اما مردم این منطقه محروم که هر سال حداقل ۱۵۰ روز در گرد و غبار غرق می‌شود و شاهد بروز حوادث مختلف طبیعی از جمله زلزله و سیل نیز می‌باشد برای استفاده از خدمات تخصصی درمانی چاره‌ای ندارند به جز سفری ۱۲۰ کیلومتری برای رسیدن به شهر بم.

می‌گویند فاز اول این بیمارستان افتتاح شده اما این خدمات هیچ شباهتی به یک بیمارستان ندارد و فقط خدمات اورژانسی و فوری که در مراکز بهداشت هم ارائه می‌شود در این بیمارستان که فقط نام بیمارستان را یدک می‌کشد به مردم داده می‌شود.

طی این مدت خبرگزاری مهر بارها وضعیت احداث و فعالیت این پروژه را پیگیری کرد، اما مهمترین مشکلی که در مسیر راه اندازی بیمارستان فهرج عنوان می‌شود کمبود اعتبار و یا مشکلات اداری است.

این بیمارستان ۳۲ تختخوابی پس از گذشت سال‌ها هنوز هم سرنوشت مشخصی ندارد.

نکته تأسف آور اینکه بسیاری از بیماران فهرجی در طول جاده فهرج – بم به دلیل طولانی بودن راه در این مسیر جان باخته و یا دچار حادثه رانندگی شده‌اند. از سوی دیگر عدم راه اندازی بیمارستان موجب فشار بیش از حد بر روی بیمارستان‌های بم و کرمان نیز شده است.

مردم شهر فهرج افتتاح ویدئو کنفرانسی این بیمارستان در دولت گذشته را نمایشی می‌دانند و از مسئولان دولت سیزدهم می‌خواهند اقدام عاجل برای تجهیز، جذب نیرو و تکمیل بیمارستان انجام دهند.

محمد برزنده از جمله ساکنان فهرج است که می‌گوید: شما تصور می‌کنید ما همه در شهر فهرج زندگی می‌کنیم اما اینگونه نیست، همین شهر فهرج از محروم‌ترین مناطق کشور است که از بسیاری از امکاناتی که شما استفاده می‌کنید محروم است، مثلاً اکثر خیابان‌های شهر خاکی است و دیگر از وضعیت کوچه‌های خاکی شهری که اکثر روزهای سال با ریزگردها دست به گریبان است نمی گویم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم در روستاهای اطراف زندگی می‌کنند که همین امکانات اولیه را هم ندارند و گاه کپر نشین و یا در خانه‌های خشت و گلی و سنگی قدیمی زندگی می‌کنند، تصور کنید یک نفر از مردم در نیمه شب نیاز به خدمات پزشکی داشته باشد در همه این شهرستان یک پزشک متخصص وجود ندارد و باید در سنگلاخی چندین کیلومتر تا شهر فهرج سفر کند و خدمات اورژانسی دریافت کند که بیشتر در سطح پزشک عمومی است.

مردم فهرج به خصوص روستاییان بسیار محروم هستند

وی می‌افزاید: اگر نیاز به پیگیری بیشتر و بستری داشته باشد باید به بم و یا کرمان سفر کنیم که هزینه این سفرها و اسکان برای همراهان بیمارها بسیار سنگین است و برای مردم محروم فهرج که سال‌ها با خشکسالی مواجه هستند و محصول خرما شان می خشکد بسیار سنگین‌تر است. رسول حسینی یکی دیگر از شهروندان فهرج است که می‌گوید چرا مصوبه دولت نهم در سال ۹۳ کلنگ زنی شد و در نهایت فقط اورژانس بیمارستان سال گذشته بهره برداری شد؟

وی می‌افزاید: ما از دولت سیزدهم می‌خواهیم طرح‌های محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار را در دستور کار قرار دهند و به جای توسعه بیشتر شهرهای توسعه یافته فکری برای ارائه خدمات در شهرهایی کنند که هیچ امکاناتی ندارند و ما کوخ نشینان را هم ببینند.

وی گفت: ما امید داریم که مشکل بیمارستان فهرج در دولت سیزدهم رفع شود و در این زمینه مطالبه جدی داریم.

دولت سیزدهم باید برای توزیع عادلانه امکانات برنامه ریزی کند

رئیس شورای اسلامی شهر فهرج در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: باید برای توسعه خدمات بهداشت و درمان در فهرج کار اساسی انجام شود و یک کار جهادی و توسعه‌ای تدوین شده در این زمینه نیاز داریم.

رضا علیزاده می‌افزاید: در این شهر بیمارستان وجود ندارد و این شرایط در دوران شیوع کرونا و نیازهای تخصصی بسیار وضعیت را سخت‌تر کرده است. وی افزود: در بسیاری از شهرها از زمان بروز مشکل درمانی تا رسیدن بیمار به بیمارستان فقط چند دقیقه زمان نیاز است اما چگونه در یک شهر مرکز شهرستان در صورت بروز مشکل باید به شهر دیگر برویم.

وی گفت: مسئولان برای حل این مشکل باید یک برنامه ریزی تدوین شده انجام دهند و مردم در جریان اجرای دقیق این برنامه باشند.

در این خصوص با نماینده مردم شرق استان کرمان به گفتگو پرداختیم، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی یکی از مطالبه‌های جدی از دولت را افتتاح کامل بیمارستان فهرج دانست و به خبرنگار مهر گفت: از مهمترین مشکلات این بیمارستان تجهیز و جذب نیرو است که در این خصوص با توجه به بیکار بسیاری از نیروهای تخصصی باید دولت برای جذب نیرو در این مرکز درمانی اقدام عاجل انجام دهد.

وی تصریح کرد: این بیمارستان با کمبود نیروی تخصصی از جمله پزشک و پرستار مواجه است و به همین دلیل بیمارستانی که بعد از سال‌ها سازه‌اش ساخته شده است هنوز راه اندازی نشده است.

وزیر بهداشت برای راه اندازی بیمارستان فهرج برنامه ریزی کند

حجت الاسلام غضنفرآبادی افزود: باید در خصوص توزیع عادلانه امکانات و بودجه در کشور تلاش بیشتری انجام شود و شهرستان‌های محرومی چون فهرج در مسیر رفع محرومیت قدم به قدم جلو برود در برخی از موارد مانند بیمارستان این شهر نیاز به کار جهادی است.

وی گفت: مردم این شهرستان با توجه به وضعیت معیشتی و مشکلاتشان نباید برای درمان به شهرهای دیگر بروند این شهر در مسیر ترانزیتی قرار دارد و شاهد بروز سوانح رانندگی هستیم اما اگر حادثه‌ای رخ دهد فقط خدمات اولیه اورژانسی ارائه می‌شود.

وی از وزیر بهداشت خواست توجه ویژه ای به شهرهای محروم داشته باشد و اقدامات عملی در این راستا انجام دهد.

این در حالیست که بارها قول‌هایی در خصوص جذب نیرو و تجهیز این بیمارستان داده شده است اما هنوز مردم این شهر چشم به راه عدالت مسئولان در راستای توزیع خدمات در بخش‌های مختلف هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 29
  • امروز: 173
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,598
  • ماه: 7,382
  • سال: 24,774