رقص مرگ روی ترک موتور

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1085

رقص مرگ روی ترک موتور

خودشان، خودشان را به رقص مرگ در بزرگراه پرترافیک عصر جمعه‌ها دعوت می‌کنند؛ جایی که کامیون، سواری و وانت‌بار از کنارشان می‌گذرد اما این جوانان انتخاب کرده‌اند در این مسیر، به زعم خودشان، هیجانشان را اینچنین تخلیه کنند.به گزارش ایرنا، این بزرگراه یا برخی دیگر جاده های ارتباطی کرمان، پیست موتور سنگین (نزد برخی جوانان و خانواده ها) شناخته می‌شود اما در واقع هیچ شباهتی به پیست‌های موتورسواری ندارند. حدود ساعت ۵ بعد از ظهر روز جمعه بود که به محل تجمع موتورهای سنگین شهر کرمان رسیدم؛ ابتدای جاده زرند از سمت بزرگ راه آیت الله هاشمی، نرسیده به باغین.

دو طرف جاده پُر از ماشین و تماشاچی است؛ آنچنان منتظر شروع کار هستند که گویا قرار است بازی گلادیاتورها آغاز شود و هرکس به یک موتور که هنوز در حال آماده شدن است چشم دوخته.

به آن سوی موتورسیکلت ها نگاه می کنم؛ کامیونی در حال بوق زدن، چراغ دادن و عبور است؛ جلو آن کامیون اما موتورسوار تک چرخش را زده است و حرکات موزون و نمایشی در می آورد؛ 

اگر نامش رقص مرگ نیست پس چیست؟

چند موتور آغازگر این به‌اصطلاح فستیوال بودند؛ به سرعت از مقابل چشمان خیره تماشاچیان عبور کردند. به گفته خودشان مثل شوالیه ها و کابوی‌ها لباس خاصی دارند و قدرت، سرعت و تفاوتی بی‌نظیری را تجربه می‌کنند. 

دور دور به طور رسمی با همان تعداد موتورسوار آغاز شد، حداقل ما گمان کردیم شروع شده است. همانند مسابقه اسب سواری همه نوع موتور به چشم می خورد؛ موتورسنگین، سبک، بدون پلاک، حرفه ای و قراضه که هارمونی رنگ جالبی را هم خلق کرده است.خودشان می گویند، این موتورها به چند نوع تقسیم می شوند که تفاوتشان در سیلندر شان (موتور) است؛ مثلا موتورهای معمولی یک یا دو سیلندر دارند و برخی از این موتورهای سنگین ۶ سیلندر؛ قیمت این موتورها آنطور که خودشان به خبرنگار ایرنا گفتند از ۲۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان تخمین زده می شود و به طور کلی، اینطور هم پُز می دهند که موتورسواری با موتور سنگین، کاری گران است و کار هر کسی نیست. 

برخی هم با لباس مخصوص و کلاه های سِت شده با رنگ موتور و لباسشان آمده‌اند تا حضورشان را متفاوت از دیگران به نمایش بگذارند. یکی از تماشاچیان گفت: بعضی از این موتورهای سنگین به قدری سرعت دارند که تنها دسته گاز را اگر بگیری براحتی سرعت ۳۰۰ را پُر می کند.

اصولا این موتورهای سنگین به طور عمومی کمتر به فروش می رسند، اغلب سند ندارند و به زعم دارندگانشان، سوییچ (کلید) آنها به نوعی کار سند را انجام می دهد.

پای صحبت موتورسواران و نداشتن پیست

از موتورسواران درباره علت انتخاب این محل ناایمن آن هم در محل تردد خودروها در یک بزرگراه که پرسیدم گفتند: یکی از مشکلات بزرگ شهر کرمان نداشتن پیست بزرگ آسفالت برای موتورهای سنگین است؛ البته پیست کارتینگ در جنگل صاحب الزمان (در نزدیکی گلزارشهدای کرمان) هست که می گویند کوچک است و اصلا آن هیجان را ندارد.

آنان می گویند: پیست آفشید (متعلق به بخش خصوصی) در جاده قدیم ماهان – شهداد نیز هست اما اجاره‌اش گران است و نمی توانیم برویم؛ ضمن اینکه تنها موتورهای سنددار را راه می دهند و همه موتورهای ما سند ندارد چون سنددار کردن دردسر دارد و موتور سنددار هم خیلی گران تر است.

به نظر می رسد این موتورسواران، پیست می خواهند اما نظارت شدید نمی خواهند، می گویند پیستی باشد که مساحت بزرگی داشته باشد، با کارت ملی یا مدرکی دیگر راهشان بدهند و هزینه اش هم زیاد نباشد؛ البته در مصاحبه با خبرنگار ایرنا این را هم اضافه می کنند: وقتی چارچوبی تعیین شود ما هم مراعات می‌کنیم و دیگر برای هیجان، با جان خود بازی نمی کنیم.وقتی بیشتر پای صحبتشان می نشینیم می گویند از حضور در جاهای رسمی می ترسند و واهمه توقیف موتورشان را هم دارند؛ یکی از آنان که مدام در حال کارآگاه‌بازی بود می گفت: به نظرم همین الان بین این مردم تماشاچی، ماموران با لباس شخصی هم هستند که ما را در مسیر بازگشت به منزل تعقیب کنند و بعد بیایند و موتورمان را بگیرند.گفتم ممکن است با انتشار گزارش هفته آینده این مسیر را برای جولان موتورسواران ببندند و دیگر نتوانید تمرین کنید، با لبخند گفت: فکر می کنید بار اولمان است؟ یک جاده دیگر را برای تمرین پیدا می کنیم.

آنطور که طی ماه ها و سال های گذشته نیز مشاهده و گزارش شده موتورسواران غیر از جاده کرمان – زرند، در سایر جاده ها مانند جاده ماهان ، هفت باغ و جاده کرمان- رفسنجان نیز تمرین و دور دور می کنند.

پیست و ایمنی موتورسواران

در همین زمینه با پیشکسوت موتورسواری که می‌گوید بنیانگذار هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کرمان بوده مصاحبه کردیم؛ فردی که می گوید در گذشته هر سال عنوان ۴-۵ کورس قهرمانی را داشته؛ ۱۵ سال ریاست این هیات و ۲۵ سال نیز دبیری هیات موتورسواری و اتومبیلرانی کرمان را در کارنامه دارد.

محمدرضا نیکزاد که از سال ۵۲ موتورسواری می کند، می گوید: این روزها موتورسواری کاری گران شده است؛ بسیاری از اعضای تیم ها که در کرمان و کشور هزینه نگهداری موتور را ندارند، گاهی ماشین خود را می فروشند تا بتوانند از پس خرج ها و هزینه های موتور بر آیند.

به گفته وی، این گرانی ها سبب می شود کمتر کسی بتواند موتور بزرگ و حرفه ای بخرد و در نتیجه با همین موتورهای کوچک به کارهای نمایشی و خطرناک دست می زنند.

کلاه و کفش مناسب که پول زیادی نمی خواهد

وی با انتقاد از بی احتیاطی هایی که برخی موتورسواران می کنند، گفت: درست است بعضی از این جوانان هزینه موتور بزرگ ندارند اما می توانند کلاه، لباس یا کفش مناسبی بپوشند؛ در این تجمع های موتوری دیده ایم که برخی بدون کلاه و با دمپایی موتورسواری می کنند که بسیار خطرناک است و در صورت بروز حادثه، سر و پا آسیب جدی می بیند.

نیکزاد خطاب به جوانانی که عشق موتور هستند و کارهای پرخطر انجام می دهند، تاکید کرد: حادثه در یک چشم به هم زدن اتفاق می افتد باید مراقب باشند و در شهر با سرعت بیشتر از ۴۰ کیلومتر نروند.

او که حدود نیم قرن موتورسواری می کند، گفت: تاکنون دچار حادثه نشده ام زیرا همیشه ایمنی را مقدم دانستم و برای مهم است که بی گدار به آب نزدم.

ضرورت ایجاد پیست آسفالت

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد پیست آسفالت برای کرمان خاطرنشان کرد: از افرادی که می توانند شرایط اختصاصی فضایی را برای این مساله ایجاد کنند، استقبال می کنیم و ما هم آمادگی داریم که واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات را انجام دهیم. وی معتقد است که این موضوعات خطراتی به جامعه سرریز می کند و مردم در این رابطه نگرانند و این نگرانی نیز به حق و بجاست.

پاریزی افزود: اگر این کار واقعا هیجانات و علاقه به موتور داشته باشد و به سمت خودنمایی نرود این افراد می توانند به پیست آفشید نیز بروند و حتی شرایطی فراهم شود که حتی موتورها همانجا نگهداری شود؛ متاسفانه علاقه مندی بیشتر این افراد به انجام رفتارهای نمایشی است البته این کار نیز امکان ساماندهی در مجموعه آن پیست را دارد.وی معتقد است که برخی از این افراد اصرار به انجام این کار خارج از چارچوب قانونی دارند.پاریزی افزود: این کار انجام شدنی و قابل حل است اما مجموعه موتور سواران باید به این موضوع تمکین کنند و در چارچوب قوانین فعالیت داشته باشند.

حتی یک نفر برای پلاک ورزشی مراجعه نکرد

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان کرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که فرماندار کرمان ریاست این هیات در استان را برعهده دارد با هماهنگی و پیگیری ها قرار شد به علاقه مندان موتورسنگین پلاک ورزشی بدهیم که با مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی، ارائه سند و کپی شناسنامه و کارت ملی گواهینامه و با دارا بودن شرایط این پلاک به آنان تعلق می گیرد.

مصطفی مرادی با بیان اینکه فرد باید شرایط و صلاحیت را داشته باشد افزود: به دلیل مسائل امنیتی، فردی که موتورسنگین دارد باید شناسایی شود، امروزه حتی برای اسلحه مجوز داده می شود تنها باید مراحل قانونی آن طی شود.رئیس هیات موتورسواری شهرستان کرمان گفت: از آنجاکه اغلب موتورها سند ندارند، این افراد با یک عکس کنار موتور می توانند شناسایی شوند و ما مراحل پلاک ورزشی را انجام خواهیم داد، همچنین قرار شد به آن موتورها جی پی اس نصب شود و روزهای تمرین مشخص باشد و مجوز های کوتاه مدت بگیرند.

به گفته مرادی، این کار به گونه ای است که محل تمرین در پیست آفشید باشد و موتورها با یدک کش به محل پیست آورده شوند.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان کرمان خاطرنشان کرد: باوجود انجام این اقدامات، هنوز یک نفر از افرادی که موتورسنگین دارند هم به پلیس امنیت اخلاقی برای درخواست پلاک و مجوز مراجعه نکرده است.

ناجا: برنامه مدون با همراهی مجموعه نهادها

سرهنگ دکتر وحید عضدی رئیس دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جایی برای تفریح و تخلیه هیجانات جوانان متناسب با ذائقه‌شان در نظر گرفته نشده است، آنان نیاز به تخلیه هیجانات دارند، برخی نیز به حدی رسیده اند که از نظر مالی می توانند موتور بخرند و به وسیله آن این کار را انجام دهند.

وی افزود: مسئولان باید مکانی قانونی را برای این کار در نظر بگیرند وگرنه هرجا که بتوانند این هیجانات تخلیه و دردسرساز می شود.این مسئول انتظامی معتقد است: حاکمیت باید مکانی را در نظر بگیرد و در سایه آن شرکت کنندگان نیز قوانین را رعایت کنند؛ مثلا باید جایی باشد که امکانات لازم، محلی برای تماشاگران و وسایل امداد ونجات و …. نیز وجود داشته باشد؛ البته موتورسواران هم موتورهایشان را با یدک کش به آن محل بیاورند.سرهنگ عضدی با بیان اینکه صدا و سیما و رسانه ها با تبلیغات نقش موثری در آمدن افراد به پیست های قانونی دارند، گفت: اگر این جوانان به پیست بیایند، با بهترین امنیت این کار انجام می شود، همه جای دنیاهم این کار انجام می شود، اگر این کار را نکنیم خروجی آن در قالب جاده ماهان، هفت باغ و جاده زرند رخ می دهد که خطر آفرین است.وی ادامه داد: این تنها مشکل کرمان نیست، رفسنجان هم همین مشکل را دارد و تعداد زیادی از موتورها روزهای جمعه جمع می شوند؛ برخورد ها و کارهای گذشته به دور باطلی تبدیل شده که موثر نیست.

به گفته این مسئول انتظامی، بالاخره این افراد جوانان ما هستند و باید راهی برایشان فراهم شود؛ مکانی قانونی، با حضور پلیس وجود داشته باشد، حتی برایشان مسابقه بگذراند و جایزه هم بدهند اما کارهایشان هدفمند باشد.

عضدی با بیان اینکه برای رسیدن به راه حل این مشکل باید مجموعه ای از نهادها کمک کنند، تصریح کرد: در گذشته کارهایی که انجام شده مقطعی و زودبازده بوده مثلا یک هفته بشدت نظارت و بعد صورت مساله پاک می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 65
  • امروز: 131
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,710
  • ماه: 7,964
  • سال: 25,818