بی مسکن‌ها از امروز تا یک ماه فرصت دارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1090

 آغاز ثبت‌نام برای مسکن‌‌های دولت رئیسی

بی مسکن‌ها از امروز تا یک ماه فرصت دارند

 کاغذوطن|مرضیه قاضی‌زاده

گزارش 

هنوز شرایط دقیق ثبت‌نام کنندگان مشخص نیست اما به نظر می‌آید مردان مجرد بالای ۴۰ سال، زنان بالای 35 سال و سرپرستان خانوار از امروز تا یک ماه فرصت دارند تا برای مسکن جهش تولید ثبت نام کنند. این طرح همان وعده ریاست جمهوری برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که حالا ثبت نام اولیه آن کلید خورده؛ البته برای ثبت نام از سه صافی باید رود شوید:اول نداشتن مالکیت خصوصی، دوم متأهل و یا سرپرست خانوار بودن وسوم داشتن سابقه حداقل 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن. هرچند که مردان مجرد نیز بدون محدودیت سنی در این طرح لحاظ شدند اما ممکن است برای مردان مجرد متقاضی طرح مسکن رئیسی شرط سنی بالای 40سال لحاظ شود.

 ظهر روز گذشته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز ثبت‌نام بی‌مسکن‌ها طبق قانون جهش تولید از ۲۸ مهر ۱۴۰۰ گفت: متقاضیان واجد شرایط یک ماه برای ثبت‌نام در سامانه saman.mrud.ir فرصت دارند.

در این دوره از ثبت نام که اولین مرحله ثبت نام قانون جهش تولید مسکن است در شهرهایی که تاکنون امکان تأمین زمین وجود نداشته و شرایط احداث پروژه ها مهیا شده است، ثبت نام آغاز می‌شود. شرایط ثبت نام نیز همان شرایط طرح اقدام ملی مسکن است: عدم استفاده از امکانات دولتی و یارانه ای زمین و مسکن و تسهیلات، نداشتن مالکیت خصوصی، تأهل و یا سرپرست خانوار بودن، و داشتن سابقه حداقل 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن.

محمودزاده در تشریح جزئیات ثبت نام متقاضیان گفته :«اطلاعات هویتی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی که دارای شروط چهارگانه اعلام شده هستند به همراه شهر مورد تقاضا، باید توسط متقاضیان در سامانه وارد شود. بعد از پالایش اولیه و بعد از آنکه متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند از پذیرفته شدگان برای مراجعه حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و یا سایر دستگاه های کارگزار و مجری از جمله بنیاد مسکن، دعوت می شود تا سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا پالایش شود. بعد از کنترل سابقه 5 سال سکونت پذیرفته شدگان و واجدان شرایط در استان ها، در نهایت تأیید نهایی به متقاضی داده می شود.» متقاضیانی هم  که صحت مدارک آنها تأیید شده باشد به نظام بانکی برای تشکیل حساب سپرده مسدودی به نام خود معرفی می شوند و متعاقباً به پروژه های شروع شده و یا در حال احداث معرفی می شوند.

 دولت رئیسی دست افراد را در ثبت نام برای این طرح باز گذاشته و تقریبا هیچ محدودیت خاصی در این طرح نگذاشته است. به طوری که این طرح زنان سرپرست خانوار و مردان مجرد را هم تحت پوشش قرارداده. آنگونه که رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داده هنوز شرایط خاصی برای ثبت‌نام این افراد اعلام نشده است. اما ممکن است برای مردان مجرد متقاضی طرح مسکن رئیسی شرایط سنی تعیین شود: «احتمالا مردان ۴۰ ساله مجرد هم بتوانند در سامانه طرح جهش مسکن ثبت‌نام کنند.»

*واگذاری مسکن با متری کمتر از سه میلیون

اگرچه هنوز جزئیات قیمت مسکن رئیسی اعلام نشده اما پیش از این گفته شده بود قرار است هر متر واحد مسکونی در طرح جهش مسکن متری دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان باشد. یعنی یک سوم متوسط قیمت کنونی مسکن در کرمان.

آنگونه که نایب رییس کمیسیون عمران مجلس پیش از این گفته بود در طرح جهش تولید مسکن، قرار است زمین رایگان از طرف دولت در اختیار مردم قرار داده شود. زمین‌هایی که گفته می‌شود مازاد زمین‌های دولتی است. با ارائه زمین رایگان، قرار است قیمت هر متر واحد مسکونی حدود سه میلیون تومان باشد.

اگرچه بسیاری از انبوه‌سازان و سازندگان مسکن می‌گویند قیمت تمام شده مسکن حداقل دو برابر این رقم است و دولت امکان ساخت مسکن با متری سه میلیون تومان را ندارد. دادبخش، دبیر انجمن انبوه سازان هفته گذشته به کاغذ وطن گرفته بود:«قیمت تمامی مصالح ساختمان افزایش یافته و ثباتی هم در این بازار نیست؛ به طوریکه نسبت به دو سال پیش هزینه ساخت و ساز از مترمربعی 4 میلیون تومان به بالای 8 میلیون تومان رسیده.»

 *پرداخت وام برای متقاضیان مسکن

در این طرح قرار است دولت به متقاضیان طرح جهش مسکن، وام بدهد. اگرچه هنوز مبلغ این وام مشخص نیست. اما آنگونه که وزیر راه و نمایندگان مجلس گفته‌اند مبلغ وام بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است.

همچنین گفته شده که اقساط ماهیانه وام طرح جهش مسکن، بین ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تا ۵ میلیون تومان است. این وام ۲۰ ساله است. اما مشخص نیست کارمزد آن چقدر است. برخی می‌گویند کارمزد تسهیلات مسکن رئیسی ۱۸ درصد است اما برخی از نمایندگان از وام خرید مسکن با کارمزد زیر ۱۰ درصد خبر داده‌اند. چنانچه معاون وزیر راه و شهرسازی 4 مهر ماه در همین رابطه گفته بود: «بر اساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی وام با عدد قابل قبولی که در توان پرداخت گروههای هدف باشد اعطا خواهد شد و این رقم برای دهک های کم درآمد 5 درصد خواهد بود.»

او البته روز گذشته هیچ اطلاعات جدیدی در خصوص مبلغ وام نداده است و صرفا به این جمله بسنده کرده که تسهیلات 50 درصد قیمت مسکن را پوشش می‌دهد:«بر اساس قیمت تمام شده و دشواری انجام کار از نظر تراکم و ارتفاع در شهرهای مختلف یک جدول متغیر از نظر میزان تسهیلات پیشنهادی به همراه کارمزد تسهیلات، پیشنهاد شده است، چنانچه پیشنهادهای ارایه شده با موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تأیید و مصوب شود، اطلاع رسانی عمومی خواهد شد. اما ما تلاش کردیم در افزایش تسهیلات پیشنهادی، 50 درصد هزینه های ساخت و ساز تأمین شود که این تسهیلات طی دوران ساخت به متقاضیان پرداخت می شود.»

 *وام جدید مسکن پوست خربزه‌ای زیر پای دولت است

افزایش وام مسکن اما چندان از دید کارشناسان اقتصادی توصیه نشده است. 12 مهر ماه مقداد همتی، مشاور علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم وام جدید مسکن را به مانند پوست خربزه‌‌ای زیر پای دولت توصیف کرده بود. او در نشست بررسی برنامه و راهکارهای دولت در حوزه مسکن که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شده بود،  گفته بود:«اگر از هرکسی بپرسید مهم‌ترین وعده‌ی آقای رئیسی چه بود؟ می‌گوید بحث یک میلیون واحد مسکونی. آقای رئیسی هم آقای قاسمی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کرد تا جدیت خودشان را در این مسئله نشان دهد.ابتدا خوب است ذکر شود  این وام که جدیدا اعلام کردند، رسما پوست خربزه‌ای است زیر پای دولت و وزارت راه و شهرسازی. تا زمانی که عرضه افزایش  پیدا نکرده، تحریک تقاضا با کمک وام خرید منجر به افزایش تورم می‌شود. درزمان مسکن مهر هم این اشکال وجود داشت و قبل آن وام‌های ۱۲ میلیونی خرید مسکن داده شد که منجر به افزایش قیمت مسکن در آن دوره شد، لذا این کار اشتباهی است که باید هرچه زودتر متوقف شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 33
  • امروز: 61
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,640
  • ماه: 7,894
  • سال: 25,748